منوی دسته بندی

مواد لازم برای تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید

طی سال‌های اخیر با شروع برنامه نویسی اندروید، رفته رفته شاهد ظهور حوزه‌ای جذاب در دنیای برنامه نویسی بوده‌ایم. زبان برنامه نویسی اندروید، این روزها به یکی از زبان های پرکاربرد و پرطرفدار، با بازار کاری بسیار جذاب تبدیل شده است.

تنوع نرم افزارهای تلفن همراه، باعث شده که برنامه‌نویسان اندروید همواره مشغول باشند و روز به روز با گزینه های جذابتری در بازار کار برنامه نویسی اندروید مواجه باشند. از طرف دیگر دوره برنامه نویسی اندروید، دوره برنامه نویسی موبایل اندروید و دوره‌هایی از این دست، با استقبال قابل توجهی مواجه شده‌اند.

به همین خاطر در این مقاله بنا داریم، شما را با مهم‌ترین نکات برای شروع برنامه نویسی اندروید آشنا نماییم.

برای مشاهده بوت کمپ آموزش برنامه نویسی اندروید مکتب شریف کلیک کنید.

برای شروع برنامه نویسی اندروید چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر برایتان این سوال مطرح است که باید برنامه نویسی اندروید را از کجا شروع کنیم، همین ابتدای امر، به شما می‌گوییم که یادگیری برنامه نویسی اندروید، بسیار کار راحتی است. پس مسیر سخت و دشواری را در پیش ندارید؛ اما برای این که یک برنامه نویس موفق در حوزه اندروید باشید، نیاز به تلاش و پشتکار فراوان دارید. در واقع علاقه، تمرین و پشتکار می‌تواند آنچه را که از برنامه‌نویسی اندروید انتظار دارید، در اختیار شما قرار دهد.
در ادامه باهم بررسی می‌کنیم که چگونه برنامه نویسی اندروید را شروع کنیم.

بهترین روش یادگیری برنامه نویسی اندروید چیست؟

هرچند که نمی‌توانیم بگوییم بهترین دوره آموزش اندروید کدام است اما برخی از اصول کلی وجود دارند که در یادگیری برنامه‌نویسی اندروید بسیار موثر هستند.

به سراغ فریم ورک‌های اندروید بروید

وقتی از فریم ورک های اندروید صحبت می‌کنیم، منظورمان کدهای خام اندروید است. برای این کار می‌توانید سراغ کلاس‌های اندروید، بوت‌کمپ‌های آموزشی استخدامی برنامه نویسی و یا پلتفرم‌هایی نظیر youtube بروید، آن ها را تجزیه و تحلیل کنید و باگ‌هایشان را پیدا کنید.

درست است که به نظرتان این کار بسیار زمان بر است؛ اما به این فکر کنید که بعد از ۶ یا ۷ ماه، تا چه اندازه در حوزه ی برنامه نویسی اندروید، پیشرفت کرده اید.

مطالب مرتبط: آشنایی با زبان های برنامه نویسی اندروید

به ترس از دست دادن (FOMO) بها ندهید

ترس از دست دادن Fear of Missing Out) ) که در اصطلاح اختصاری به آن Fomo هم گفته می‌شود، می‌تواند سرعت شما را در دنیای اندروید بسیار کند کنَد و باعث سردرگمی‌تان بشود.
منظورمان از fomo در اینجا این است که دائم پیش خودتان فکر کنید که دیگران زودتر از شما وارد دنیای برنامه نویسی اندروید شده‌اند، یا این که در حال حاضر مهارت بیشتری از شما دارند؛ اما بیایید و با خودتان صادق باشید.

طبیعتا این امکان وجود ندارد که بتوانید برنامه نویسی وب یا اندروید را ظرف یک ماه یاد بگیرید. حتی این امکان طی دو یا سه ماه وجود ندارد، چون اندروید مانند سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر پایتون، جاوا، php، c++ و … دنیای بسیار بزرگی است و تا اشراف کامل به همه مطالب آن، راه درازی در پیش دارید.

پس با ترس از دست دادن، تنها در این مسیر سرعت خودتان را کم می‌کنید و جلوی پیشرفت و ترقی خودتان را می‌گیرید.

سراغ کدهای دیگران بروید

چگونه برنامه نویس اندروید شویم

بدون شک یکی از منابعی که می‌تواند در شروع برنامه نویسی اندروید به شما کمک قابل توجهی کند، مطالعه کدهای دیگران است.

بسیاری از برنامه نویسان معمولا حوصله مطالعه کدهای دیگران را ندارند و ترجیح می‌دهند که با دانش خودشان اقدام به نوشتن کدها کنند.

اما خوب است که بدانید در مسیر یادگیری برنامه نویسی، علاوه بر دانش خودتان بهتر است که از اندوخته دانش و تجربیات دیگران هم استفاده کنید، تا نتایج بهتری بگیرید.

اگر نمی‌دانید که باید این کدها را از کجا پیدا کرده و مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ کتابخانه های رایگان و یا پروژه های منبع باز یا Open Source برای برنامه نویسی موبایل، برنامه نویسی اندروید تحت وب، طراحی وب با اپلیکیشن، برنامه نویسی اندروید نرم افزار و طراحی سایت بروید و روزانه حداقل 30 تا 40 دقیقه را به خواندن و تجزیه وتحلیل کدهای دیگران اختصاص دهید. همین کار باعث می شود که رفته رفته، ایده های بسیار خلاقانه و ارزشمندی در ذهن تان شکل بگیرد و به رشد و توسعه شغلی شما کمک نماید.

از یادگیری زبان های جدید غافل نشوید

در برنامه نویسی کد وقتی صحبت از یادگیری زبان‌های جدید می‌کنیم، منظورمان زبان‌های برنامه‌نویسی است. فکر نکنید که این کار بسیار سخت و طاقت فرسا است. چرا که هر برنامه نویسی با یادگیری اولین زبان، می‌تواند سایر زبان‌ها را به سرعت و سادگی یاد بگیرد.

در شروع برنامه نویسی اندروید و یا ios هم ماجرا به همین منوال است. شما می توانید با یادگیری این زبان، به عنوان یک توسعه دهنده موبایل به سراغ زبان‌های دیگر هم بروید تا در حوزه ی کار با هریک از زبان‌های برنامه نویسی، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشید.

برای یادگیری الگوهای طراحی (Design Patterns) جاوا زمان بگذارید

Design Pattern ها مجموعه‌ای از الگوی خاص طراحی‌اند که کار کرد اصلی آن‌ها، موقع کار با پروژه و به روز رسانی پروژه فعلی می‌باشد.

این کار افق دید مناسبی را در اختیار شما قرار داده و اجازه می‌دهد که بتوانید در حوزه‌های وسیع‌تری فعالیت نمایید.

تا اینجا شما را با بخشی از کارهایی که می‌تواند به شما در شروع برنامه نویسی اندروید کمک کند، آشنا کردیم. البته همانطور که گفتیم، موضوعات دیگری هم در این حوزه وجود دارند که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

در نقشه راه تبدیل شدن به یک برنامه نویس موفق اندروید به چه ویژگی‌های دیگری نیاز داریم؟

همانگونه که گفتیم یادگیری برنامه‌نویسی اندروید کار بسیار ساده‌ای است. اما برای موفقیت در این عرصه لازم است که پشتکار و تمرین زیادی داشته باشید. همچنین انجام برخی از کارها نیز باعث افزایش سرعت شما در این مسیر خواهد شد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

در پروژه های منبع باز مشارکت کنید

شما می توانید پروژه برنامه نویسی اندروید یک نفر را از github بگیرید و روی آن کار کنید و باگ‌های آن را برطرف کنید یا اینکه پروژه‌های خود را که دارای باگ هستند در github قرار دهید و از دیگران بخواهید که به شما کمک کنند تا بتوانید این مشکلات را برطرف نمایید.

روی IDE کار کنید

کاری کنید که IDE شما برای شما کار کند و بالاترین سطح کارایی را در طول کدنویسی برای شما داشته باشد.
پیشنهاد می‌کنیم اگر از اندروید استودیو استفاده می‌کنید حتما کلیدهای میانبر آن را فرا بگیرید. برخی از آنها بسیار کاربردی هستند. فراموش نکنید که اندروید استودیو یکی از آن حوزه‌هایی است که می‌توانید در آن بسیار قدرتمند و درخشان ظاهر شوید.

معماری اپلیکیشن را یاد بگیرید

ایجاد معماری مناسب برای برنامه کار بسیار دشواری است، اما معماری را یاد بگیرید و آن را در برنامه خود اعمال کنید. برای مثال MVVM یا MVP یا MVC برخی از برنامه‌های معماری برای اپلیکیشن هستند که می‌توانید از آن‌ها در برنامه نویسی وب یا اندروید استفاده کنید.

کدهای مختلف را تست کنید

تست کردن کدهای اندروید یکی از عواملی است که به مرور شما را از تست کردن مجدد کدها بی نیاز می‌کند. بسیاری از برنامه نویسان چنین تجربه ای را داشته اند که تصور می کردند کدی را قبلا دیده و با آن آشنا هستند. اما هیچ گاه آن را تست نکرده‌اند. بنابراین زمانی که قصد استفاده از آن را دارند ممکن است کاملا غافل‌گیر شده و متوجه شوند که آن کد منجر به خطای عجیبی شده است.پس بهترین راه، تست کردن کدها از قبل است.
برای کد نویسی تمیز، تمرین کنید

یکی از مواردی که باید در برنامه نویسی اندروید مانند سایر شاخه‌های برنامه نویسی رعایت شود کد نویسی تمیز است. کد نویسی را باید به گونه‌ای انجام دهید که اگر پروژه از شما به شخص دیگری منتقل شد به راحتی برای آن شخص قابل فهم باشد و نیاز به توضیحات تکمیلی نباشد.

نحوه کار با کاتلین را فرا بگیرید

یکی از زبان‌های بسیار ساده‌ای که به تازگی وارد حوزه برنامه نویسی اندروید شده است کاتلین است. احتمالا شما هم متوجه شده اید که هر جا از کاتلین صحبت می‌شود در واقع به عنوان زبان آینده برنامه نویسی اندروید معرفی می‌شود.

هرچند این زبان هنوز به طور کامل تکمیل نشده است، اما در حال توسعه بوده و حتی از نظر بسیاری از برنامه‌نویسان می‌تواند به عنوان بهترین زبان برنامه نویسی اندروید مطرح باشد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم بایستی بگوییم که شاید یک روز جاوا به طور کامل از اندروید خارج شود. بنابراین در آن روز باید آن را با کاتلین جایگزین کنید، پس بهتر است کاتلین را یاد بگیرید.

مطالب مرتبط: برنامه نویسی Android با برنامه نویسی Web چه تفاوتی دارد؟

با سایر برنامه نویسان اندروید، تعامل کنید

برنامه نویس اندروید شدن

یکی از کارهایی که می تواند در برنامه نویسی اندروید باعث بالا رفتن تجربیات و افزایش درآمد برنامه نویسی شود، ارتباط گرفتن با سایر برنامه نویسان این حوزه است. استخدام برنامه نویس اندروید در بسیاری از مواقع بر اساس همین ارتباطات صورت می‌گیرد.

سعی کنید همیشه با برنامه نویسان با تجربه صحبت کنید، آنها به لحاظ تجربه جلوتر از شما هستند و می توانند راه حل های بسیار خوبی برای مشکلات مختلف در اختیار شما قرار دهند. حتی ممکن است که آن ها بتوانند مشکلی که چند روز وقت شما را گرفته است، ظرف مدت چند دقیقه برطرف نمایند.

از سیستم به روز استفاده کنید

یکی از لوازم مورد نیاز برای برنامه نویسی اندروید ، یک سیستم کامپیوتر به روز با نرم افزارهای جدید است. چرا که این شاخه از برنامه نویسی به درجات بالایی از فناوری نیاز دارد. به عنوان مثال اندروید استودیو نیازمند حافظه بسیار بالایی است و تعداد process های آن در هر ثانیه بسیار زیاد است.

از نظر بسیاری از برنامه نویسان این حوزه، بهترین سیستم برای برنامه نویسی اندروید ، Mac Book Pro با 512 گیگ فضا است. اما مسلما انواع دیگری از سیستم‌ها هم در بازار وجود دارند که با قدری تحقیق و پرس و جو می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که شما را با مهم ترین کارها در شروع برنامه نویسی اندروید آشنا کنیم. امیدواریم مجموعه مطالب مطرح شده برای علاقه‌مندان به حوزه اندروید مفید بوده و مسیر یادگیری این مهارت را روشن و هموار نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در بوت کمپ آموزش اندروید مکتب شریف کلیک کنید.

مکتب شریف، برگزار کننده بوت کمپ های آموزش برنامه نویسی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *