منوی دسته بندی

چگونه برنامه نویس اندروید شویم

چگونه برنامه نویس اندروید شویم

با وجود فراگیری گوشی‌های هوشمند، امروزه برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های کاربردی برای سیستم عامل‌های این دستگاه‌ها در لیست پول‌سازترین حرفه‌ها قرار می‌گیرد. با وجود محبوبیت این رشته، شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه برنامه نویس اندروید شویم؟ شما برای یادگیری این رشته نیازمند مهارت‌هایی همچون Android SDK، زبان‌های برنامه‌نویسی همچون جاوا و کاتلین، دانش شایسته با SQL، درک ماهرانه از ابزارهای نسخه‌نویسی کد همچون Git و… هستید. اینکه چه مدت طول می‌کشد تا شما این مهارت‌ها را فرا بگیرید، در واقع به خودتان بستگی دارد.

برای مشاهده بوت کمپ آموزش آنلاین برنامه نویسی اندروید مکتب شریف کلیک کنید.

آشنایی با برنامه نویسی اندروید

پیش از این‌که به پرسش چگونه برنامه نویس اندروید شویم پاسخ دهیم، بهتر است به‌سراغ آشنایی با برنامه‌نویسی اندروید برویم. توسعه اندروید یا برنامه نویسی اندروید در واقع اشاره به پروسه‌ای داشته که در طی آن، شاهد ایجاد اپلیکیشنی با امکان اجرا و راه‌اندازی روی سیستم عامل ساده اما منعطف اندروید در فضای توسعه اندروید استودیو هستیم. انجام این پروسه با وجود کیت توسعه نرم افزار اندروید یا همان SDK امکان‌پذیر است.

برنامه‌نویسی اندروید از جمله حوزه‌های محبوب برنامه‌نویسی محسوب می‌شود که به گفته شرکت گوگل، امکان ایجاد اپلیکیشن‌های اندروید به کمک زبان‌های کاتلین، جاوا و ++C وجود دارد. البته شما می‌توانید از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نیز به‌منظور گسترش اندروید استفاده کنید. پلتفرم اندروید نیازمند تجربه فنی چندانی نبوده و برنامه‌نویسان متبحر می‌توانند در این زمینه به تخصص برسند. امروزه در فروشگاه گوگل پلی سه میلیون اپلیکیشن موجود بوده و بیشتر این اپلیکیشن‌ها به شکل رایگان یا با قیمتی ارزان به‌فروش می‌رسند. همچنین امکان برنامه‌نویسی با داشتن سیستم عامل اندروید و یک اپلیکیشن ویژه برنامه‌نویسی وجود دارد.

چگونه می توان برنامه نویس اندروید شد؟

اندروید در مدت زمان کوتاهی موفق شده جایگاه پلتفرم شماره یک برنامه‌نویسی را به خود اختصاص دهد؛ از این رو، اشخاصی که دارای پیش‌زمینه در حیطه برنامه‌نویسی هستند یا افرادی که تازه‌کار محسوب می‌شوند، نسبت‌به رشته برنامه نویسی اندروید علاقه نشان می‌دهند. دقیقاً همچون دیگر پلتفرم‌های توسعه و برنامه‌نویسی نرم‌افزار، در زمینه اندروید نیز شما باید به تخصص در بعضی مهارت‌های منحصربه‌فرد دست یابید. آشنا شدن با این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا پاسخ پرسش چگونه برنامه نویس اندروید شویم را پیدا کنید. شما می‌توانید به کمک پایتون نیز برنامه‌نویسی اندروید را انجام دهید؛ اما مزیت خاصی در آن دیده نمی‌شود. شما پس از رسیدن به پاسخ پرسش چگونه برنامه نویس اندروید شویم، می‌‌توانید به‌سراغ برنامه‌نویسی ios نیز بروید.

مطالب مرتبط: آشنایی با زبان های برنامه نویسی اندروید (راهنمای جامع)

مهارت های لازم برای یک برنامه نویس اندروید

برای اینکه شما یک developer اندروید موفق باشید، می‌بایست از مهارت‌های لازم در زمینه برنامه‌نویسی اندروید برخوردار شوید و به تسلط روی آن‌ها برسید. برای اینکه شما به پاسخ پرسش چگونه برنامه نویس اندروید شویم دست یابید، بهتر است موارد ضروری زیر را مدنظر قرار دهید. در صورتی که شما روی این مهارت‌ها به تسلط برسید، می‌‌توانید یک توسعه دهنده موفق اندروید باشید.

  • برخورداری از دانش کامل در زمینه Android SDK و نسخه‌های متفاوت اندروید
  • یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی همچون کاتلین و جاوا
  • داشتن آشنایی لازم با اصول، الگوها و بهترین شیوه‌های طراحی UI Android
  • دانش شایسته با SQL
  • آشنایی با ابزارهای نسخه‌نویسی کد همچون Git
  • یادگیری RESTful API‌ها که در اتصال برنامه‌های اندروید به سرویس‌های متفاوت نقش دارند.
  • تجربه کار با ذخیره‌سازی آفلاین، متصل کردن موضوعی و تنظیم کارکرد
  • توانایی طراحی برنامه‌های اطراف UI همچون لمس
  • قابلیت درک نیازهای تجاری و ترجمه آن‌ها به نیازهای فنی
  • یادگیری API‌های پیام ابری
  • درک اصول طراحی Android Google و دستورالعمل‌های رابط کاربری
  • آشنایی با ادغام مداوم

مناسب ترین زبان برنامه‌ نویسی اندروید کدام است؟

پیش از اینکه شما برنامه‌نویسی را آغاز نمایید، می‌بایست به‌سراغ انتخاب نوع زبان برنامه‌نویسی آن بروید. در میان زبان‌های متفاوت پیچیدگی و تنوع زیادی دیده می‌شود و شما بستگی به علاقه خود می‌‌توانید مناسب‌ترین آن را انتخاب نمایید. زبان‌های کاتلین و جاوا از جمله محبوب‌ترین انواع زبان‌ها شناخته می‌شوند.

زبان کاتلین برای برنامه نویسی اندروید

زبان کاتلین در لیست زبان‌های نیتیو اندروید جای می‌گیرد و رونمایی از این زبان در ژانویه سال 2012 به‌واسطه شرکت جت برینز صورت گرفته است. هم‌اکنون شما می‌توانید آموزش برنامه نویسی اندروید با کاتلین را نیز دریافت کنید. اجراسازی این زبان روی ماشین مجازی نیز صورت گرفته و از جمله مقاصد این زبان را می‌توان همکاری با زبان جاوا دانست. به این صورت امکان کدنویسی اپلیکیشن‌ها با هردو جاوا و کاتلین وجود دارد.

زبان جاوا برای برنامه نویسی اندروید

پیش از اینکه از زبان کاتلین رونمایی شود، زبان جاوا را زبان نیتیو اندروید می‌دانستند. هم‌اکنون هردوی این موارد زبان نیتیو در اندروید محسوب می‌شوند و در اپلیکیشن‌های متفاوت می‌‌توان از این دو زبان بهره برد. کدنویسی اغلب لایبراری‌های شناخته‌شده و کاربردی با زبان جاوا صورت گرفته؛ اما از آنجایی که میان زبان کاتلین و جاوا سازگاری دیده می‌شود، امکان استفاده از لایبراری‌هایی نوشته‌شده با زبان جاوا در زبان کاتلین نیز وجود دارد. دیگر خاصیت این زبان را می‌توان شی‌گرا بودن این زبان دانست.

فرصت‌ های شغلی در برنامه نویسی اندروید

بازار کار برنامه نویسی اندروید بسیار گسترده بوده و شما با رسیدن به پاسخ پرسش چگونه برنامه نویس اندروید شویم و یادگیری نقشه راه برنامه نویسی اندروید، می‌‌توانید با فرصت‌های شغلی متفاوتی مواجه شوید. از جمله این فرصت‌های شغلی می‌‌توان به استخدام در شرکت‌ها، کار فریلنسری، تاسیس کسب و کار خود، ارائه خدمات آموزشی، توسعه اپلیکیشن و بازی و مهندس تست اشاره کرد.

استخدام در شرکت ها

شما می‌توانید در شرکت‌های متنوعی همچون استارت آپ ها، شرکت های بزرگ و دولتی شرکت داشته باشید و میزان درخواست برای استخدام در این شرکت‌ها بالا به‌نظر می‌رسد. از جمله مزیت‌های شغل برنامه‌نویسی را می‌توان درآمد بالا، تقاضای زیاد، فرصت‌های پیشرفت گسترده، کار خلاقانه و انعطاف‌پذیری دانست. البته شما در این مسیر با چالش‌های بسیاری همچون رقابت بالا، نیاز به یادگیری مداوم و فشار کاری بالا نیز مواجه خواهید شد.

فاکتورهای متعددی همانند میزان تجربه و مهارت، موقعیت مکانی و نوع کار، درآمد شما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

کار فریلنسری

برنامه‌نویسان اندروید از این قابلیت برخوردار هستند که به‌شکل فریلنسر با شرکت‌های مختلف فعالیت داشته باشند‌ و پروژه‌های متنوعی را به اتمام برسانند.

تاسیس کسب و کار خود

برنامه‌نویسان اندروید از این فرصت برخوردار هستند که کسب‌وکار خود را خلق کنند و ایده‌های خلاقانه را اجرایی کنند.

ارائه خدمات آموزشی

امکان برگزاری دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی اندروید برای افرادی که مایل به یادگیری آموزش برنامه نویسی اندروید از صفر هستند، وجود دارد.

توسعه اپلیکیشن و بازی

این فرصت برای برنامه‌نویسان اندروید وجود داشته که اپلیکیشن و بازی‌ها را توسعه دهند و از دیگر در زبان های برنامه نویسی موبایل استفاده کنید. شما با ارتقای مهارت‌های خود

مهندس تست

امکان استخدام شدن تحت‌عنوان مهندس تست نیز وجود دارد. این افراد برنامه‌های اندرویدی را از لحاظ عملکردی و امنیتی تست می‌کنند.

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی اندروید

مدت زمان خاصی را نمی‌توان جهت حرفه‌ای شدن در تخصصی همچون برنامه‌نویسی در نظر گرفت؛ چراکه سرعت حرفه‌ای شدن در هرکاری تماماً وابسته به شما و شرایط شما است. شما پس از اینکه با مراحل چگونه برنامه نویس اندروید شویم آشنا شدید و مراحل را پیش بردید، امکان دارد سه ماه یا حتی سه سال زمان ببرد تا به یک توسعه دهنده حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید.

مطالب مرتبط: مواد لازم برای تبدیل شدن به برنامه نویس اندروید

جمع بندی

همه افراد به‌هنگام آغاز یادگیری برنامه‌نویسی اندروید با پرسش چگونه برنامه نویس اندروید شویم مواجه می‌شوند. برای پاسخ به این پرسش شما باید به‌سراغ مهارت‌های ضروری در این حیطه بروید که نمونه‌هایی از آن شامل کار با ذخیره‌سازی آفلاین، متصل کردن موضوعی و تنظیم کارکرد، توانایی طراحی برنامه‌های اطراف UI همچون لمس و… می‌شود. شما با یادگیری برنامه‌نویسی اندروید می‌‌توانید به شیوه‌های متنوعی همانند فریلنسری، تاسیس کسب‌وکار خود، توسعه اپلیکیشن و بازی و مهندس تست بودن فعالیت داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *