منوی دسته بندی

آشنایی با زبان های برنامه نویسی اندروید (android)

زبان های برنامه نویسی اندروید

اگر به زبان برنامه نویسی اندروید علاقه دارید و می‌خواهید بدانید که برنامه نویسی اندروید چیست تا خودتان برنامه‌های اندروید را بسازید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید. در این مطلب قصد داریم تا انواع زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید برای گوشی را به شما دوستان معرفی کنیم.

اگرچه امروزه زبان جاوا به ‌عنوان اصلی‌ترین زبان برای ساخت اکثر برنامه‌های اندروید استفاده می‌شود. اما می‌توان از زبان‌های دیگر هم برای ساخت و توسعۀ برنامه‌های اندرویدی استفاده کرد.

تفاوت بین زبان‌ های برنامه‌ نویسی اندروید می‌تواند کمی پیچیده و جزئی باشد. انتخاب اینکه کدام زبان را برای شروع باید انتخاب کرد نیازمند درک نقاط قوت و ضعف آن زبان است.

زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید

بعد از این که متوجه شدیم، زبان برنامه نویسی اندروید چیست، نوبت به آن می‌رسد که زبان‌های برنامه‌نویسی این حوزه را نیز بشناسیم. امروزه از زبان‌های برنامه‌نویسی زیر برای ساخت اپلیکیشن های اندروید استفاده می شود.

برای مشاهده بوت کمپ آموزش برنامه نویسی اندروید مکتب شریف کلیک کنید.

زبان برنامه نویسی جاوا (Java)

جاوا زبان رسمی برای ساخت برنامه‌های اندرویدی است. کسانی که می‌دانند زبان برنامه نویسی اندروید چیست، از این موضوع هم آگاهند که زبان جاوا توسط اندروید استدیو پشتیبانی می‌شود. یادگیری این زبان نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر تقریباً دشوار است. زبان جاوا، کارکرد چندانی برای برنامه‌های ios ندارد.

زبان جاوا اولویت اول برنامه‌نویسان اندروید در سراسر جهان است. به همین جهت بیشترین برنامه‌های موجود در گوگل پلی به این زبان نوشته شده و گوگل پشتیبانی کاملی از آن دارد. جاوا توسط شرکت سان میکروسیستمز در سال ۱۹۹۵ برای استفاده در اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها ایجاد شد. کدهای جاوا توسط یک ماشین مجازی اجرا می‌شود و به همین دلیل است که این زبان بر روی هر سیستم‌عامل و سخت‌افزاری به‌خوبی کار می‌کند. دستگاه‌های اندرویدی با استفاده از همین ماشین مجازی کدها را تحلیل می‌کنند.

متأسفانه پیچیدگی زبان جاوا موجب شده تا بسیاری از افراد مبتدی که قصد دارند در حوزه زبان برنامه نویسی اندروید فعالیت کنند دچار مشکل شوند. مفاهیم پیچیده شی‌گرایی مانند کانستراکتوها، null pointer و check pointer exception باعث شده تا به ‌سختی این زبان دامن بزند. همچنین استفاده از SDK جاوا ممکن است همه‌چیز را برای شما پیچیده‌تر و مشکل‌تر کند.
اگر نگران کدهای پیچیده هستید با استفاده از آموزش‌های موجود در وب‌سایت‌ها می‌توانید مشکلات و پیچیدگی‌ها را از بین ببرید. اما به‌عنوان یک برنامه‌نویس مبتدی اگر قصد دارید زبان برنامه نویسی اندروید را یاد بگیرید بهتر است با زبان‌های ساده‌تر مانند کاتلین شروع کنید و زمانی که مسلط شدید به سراغ یادگیری جاوا بروید.

 زبان برنامه نویسی کاتلین (kotlin)

کاتلین یک زبان جدید برای برنامه نویسی اندروید است که اخیراً ساخته شده است. این زبان از بسیاری جهات شبیه جاوا است. اما در بسیاری از موارد مانند ساختاربندی و نحوۀ نوشتاری کد، ساده‌تر به نظر می‌رسد.

کاتلین اخیراً به عنوان زبان برنامه‌نویسی رسمی اندروید معرفی شده است. برخی احتمال می‌دهند تا این زبان درآینده همانند زبان سوئیفت با رشد قابل توجهی همراه باشد. کاتلین درست همانند جاوا در یک ماشین مجازی اجرا می‌شود. همچنین کاتلین با زبان جاوا سازگار است و موجب افزایش حجم فایل نهایی و یا ایجاد موانع نمی‌شود. تفاوت اصلی کاتلین با جاوا این است که تعداد خطوط زبانی نوشته (کد نویسی) کمتری نسبت به زبان جاوا دارد که همین امر موجب شده که بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه، کاتلین را راحت ترین زبان برنامه نویسی اندروید بدانند.
به همین خاطر علاقه مندان به آموزش جامع کاتلین و یا آموزش رایگان کاتلین، روز به روز در حال افزایش هستند. در حقیقت مزیت بزرگ زبان کاتیلن این است که افراد مبتدی می‌توانند برای شروع برنامه‌نویسی از این زبان استفاده کنند.. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که کاتلین از جامعۀ برنامه‌نویسان کوچکی نسبت به جاوا برخوردار است.

زبان برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس (C و C++)

برنامه نویسی اندروید

 

زبان‌های سی و سی پلاس پلاس یکی دیگر از زبان‌های مورد استفاده در برنامه‌ نویسی اندروید است. پس از این که متوجه شدید زبان برنامه نویسی اندروید چیست، نوبت به آشنایی با اندروید استدیو می‌رسد. در پاسخ به این سوال که زبان برنامه نویسی اندروید استدیو چیست ، باید بگوییم که android studio با استفاده از اندروید NDK، از زبان محبوب اندروید پشتیبانی می‌کند. هرچند که این زبان پیچیده است اما می‌توان از زبان C در ساخت بازی‌های اندرویدی استفاده کرد.

به دلیل دشوار بودن، ما استفاده از زبان C را برای ساخت برنامه‌های اندرویدی به شما دوستان توصیه نمی‌کنیم. اندروید استدیو پشتیبانی زبان C را با استفاده از کیت توسعه Android Native ارائه می‌دهد. بدین معنا که کد بر روی ماشین مجازی اجرا نمی‌شود. بلکه بر روی یک دستگاه تفسیر و اجرا می‌شود. همین امر موجب می‌شود تا شما کنترل بیشتری بر روی قسمت‌هایی مانند حافظه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال در برنامه‌های سنگین مانند بازی‌های سه‌بعدی می‌توان بهترین و بیشترین راندمان را از دستگاه اندرویدی دریافت کنید. همچنین می‌توانید از کتابخانه‌های موجود در C و C++ استفاده کنید. بااین‌حال انعطاف‌پذیری پایین و مواجه شدن با باگ‌های بیشتر در زبان C نسبت به زبان جاوا، از جمله مشکلاتی هستند که با آن‌ها مواجه خواهید شد.

زبان برنامه نویسی سی شارپ (C#)

یک جایگزین مناسب و بهتر برای زبان C یا C++ است که آسان‌تر بوده و توسط برخی از ابزارهای کاربردی مانند یونیتی و Xamarin به‌منظور ساخت بازی‌ها و توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی پشتیبانی می‌شود.

سی‌شارپ اساساً نسخه آسان‌تر و کاربردی‌تر از زبان C و C++ بوده که توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده است. هدف اصلی مایکروسافت از ساخت سی‌شارپ استفاده از قدرت C++ در کنار سهولت زبان ویژوال‌بیسیک بود. این زبان کمی به زبان جاوا شبیه است. سی شارپ همانند جاوا از قابلیت زباله روبی خودکار بهره می‌برد. به این معنا که دیگر نیازی نیست نگران مشکلاتی مانند نشت حافظه و یا آزاد کردن حافظه باشید. به اعتقاد برخی افراد کدهای سی‌شارپ در مقایسه با زبان جاوا بسیار مدرن‌تر و تمیزتر است. پس از این که متوجه شدید زبان برنامه نویسی اندروید چیست، احتمالا به دنبال یک زبان ساده و کاربرپسند را برای توسعۀ برنامه‌های اندروید خواهید بود. سی‌شارپ می‌تواند یک گزینۀ مناسب برای شما باشد.

زبان برنامه نویسی بیسیک (Basic)

شاید کمتر کسی بداند که بیسیک چه زبانی است. با وجود قدیمی بودن بیسیک، همچنان می‌توان برای توسعۀ برنامه‌های اندرویدی از این زبان استفاده کرد.

زبان بیسیک با وجود قدیمی بودن برای آموزش زبان برنامه نویسی اندروید، زبان بسیار مناسبی است. متأسفانه این زبان به طور رسمی توسط اندروید استدیو، ابزارهای یونیتی و Xamarin پشتیبانی نمی‌شود. اما خبر خوب این است که با استفاده از ابزار B4A می‌توانید برنامه‌های اندرویدی را با زبان بیسیک بسازید. B4A به منظور توسعۀ سریع برنامه طراحی شده است. البته یکی از مشکلات استفاده از این محیط توسعه، رایگان نبودن آن است.

زبان برنامه نویسی کرونا

یکی دیگر از ابزارهای چند پلتفرمی است. این ابزار روند ساخت برنامه‌ها را با استفاده از کتابخانه‌های بومی بسیار ساده‌تر می‌کند.

این زبان قدرت و کنترل خوبی را برای ساخت و توسعه برنامه‌های اندرویدی به شما ارائه می‌دهد. شما با استفاده از LUA کدنویسی خواهید کرد که نسبت به زبان جاوا بسیار آسان‌تر است و از این گذشته SDK کرونا به سادگی این زبان می‌افزاید. کرونا از کتابخانه‌های محلی پشتیبانی کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا بر روی سیستم‌عامل‌های مختلف آن را منتشر کنید. از کرونا بیشتر برای ساخت بازی استفاده می‌شود، اما این زبان کاربردهای بسیار زیادی دارد. برای وارد کردن کدها نیازی به IDE ندارید و می‌توانید از یک نوت‌پد استفاده کنید. کرونا برای افراد مبتدی و برنامه نویسان حرفه‌ای زبان مناسبی است اما استفاده از کرونا برای توسعه پروژه‌های بزرگ ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

زبان برنامه نویسی فون گپ (phonegap)

 اگر دانشی درباره چگونگی ساخت صفحات وب‌ها دارید و با زبان‌های HTML،CSS و جاوا اسکریپت آشنا هستید با استفاده از فون گپ به راحتی می‌توانید برنامه اندرویدی خود را ایجاد کنید.فون گپ یکی دیگر از ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی اندروید است. فون گپ از آپاچه کوردوا پشتیبانی می‌کند که در اصل این امکان را به شما می‌دهد، همان‌گونه که با استفاده از زبان‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت یک وب‌سایت را طراحی می‌کنید، بتوانید اپلیکیشن های اندرویدی خود را توسعه دهید. فون‌گپ همانند یک پل عمل کرده و امکان دسترسی به برخی از ابزارها مانند شتاب سنج یا دوربین و… را به برنامه نویسان می‌دهد.

سخن آخر

اکنون شما متوجه شدید که برنامه نویسی اندروید چیست با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی اندروید آشنا شدید. در آخر باید بر حسب نیاز و هدفتان یکی از این زبان‌ها را برای شروع آموزش برنامه نویسی اندروید انتخاب کنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر تصمیمی که در انتخاب زبان برنامه نویسی بگیرید، در آخر باعث رشد و پیشرفت شما خواهد شد.

منبع: dzone.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *