منوی دسته بندی

کاربرد node js چیست و چرا باید نود جی اس یاد بگیریم؟

نود جی اس

توسعه دهندگان وب با Node.js و بسیاری از کارشناسان برنامه‌نویسی معتقدند که آشنایی با Node.js برای هر توسعه دهنده وب یک مزیت بزرگ است. قطعاً شما هم در مورد پایتون و جاوا زیاد شنیده‌اید. وقتی صحبت از مهارت‌های یک توسعه دهنده وب به میان می‌آید، این دو مهارت مسلماً جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین‌ها هستند. اما یک مهارت ارزشمند دیگر هم وجود دارد که داشتن آن برای هر توسعه دهنده وب یک مزیت محسوب می‌شود. این مهارت چیزی نیست جز Node.js. در این نوشتار قرار است که شما را با مزایای یادگیری و کاربرد Node js برای هر توسعه دهنده وب آشنا کنیم. اما بهتر است قبل از هر چیزی به معرفی دقیق‌تر Node.js بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که نود جی اس چیست.

Node js چیست؟

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، Node.js یک پلتفرم پشتیبان Open Source است که بر روی موتور جاوااسکریپت V8 گوگل کروم ساخته شده است. Node.js معمولاً تمام آن چیزهایی که برای اجرای یک برنامه نوشته شده به زبان java نیاز دارید را برایتان مهیا می‌کند. شما به عنوان یک توسعه دهنده وب می‌توانید با کمک Node.js به راحتی برنامه‌های دسکتاپ بسازید. بر همین اساس است که می‌توانید بعضی از کدهای برنامه تحت وب خود را در محیط‌هایی مثل ویندوز، لینوکس و مک اواس استفاده کنید.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید به کمک Node.js، همان تیمی که روی نسخه وب محصول کار می‌کنند، می‌توانند برنامه‌های دسکتاپ هم بسازند، بدون این که نیاز باشد دانش خاصی در زبان‌های C# یا Objective-C داشته باشند.

به زبان ساده Node.js یک ابزار است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد با استفاده از جاوا اسکریپت، برنامه‌هایی برای سمت سرور بسازند و اجرا کنند، مانند وب‌سایت‌ها یا سرویس‌های وب. ویژگی مهم Node.js این است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی مشترک، به طور همزمان برنامه‌های وب و دسکتاپ را بسازند. به این ترتیب، نودجی‌اس امکان ایجاد برنامه‌های چند‌منظوره را فراهم می‌کند که هم بر روی وب و هم بر روی دسکتاپ قابل استفاده هستند.

حالا که تا این اندازه با Node.js آشنا شدید، بهتر است که به این سوال به طور دقیق‌تری پاسخ دهیم:

کاربرد node js  چیست؟

معرفی کاربرد های نود جی اس

Node.js فوق‌العاده همه‌کاره است. یک توسعه دهنده وب، هم می‌تواند از Node.js برای ساخت وب‌سایت‌های سنتی استفاده کند و هم برای سرویس‌های بک‌اند مانند API‌ها. همچنین می‌توان برای برنامه‌های چت، سرویس‌های استریم مانند Netflix، بازی‌های تک‌نفره و چندنفره که مستقیماً با مرورگر شما کار می‌کنند و … از Node.js استفاده کرد.

  • وب سایت‌های داینامیک (Dynamic Website): با کمک نود جی اسمی‌توانید سایت‌هایی با قابلیت تعامل کاربری بالا ایجاد کنید، از جمله فروشگاه‌های آنلاین، وبلاگ‌ها و …
  • وب سرویس یا API: یکی از کاربردهای node js این است که می‌توانید وب سرویس‌های بنویسید که به برنامه‌های دیگر اجازه می‌دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و خدمات مختلف را به اشتراک بگذارند.
  • برنامه‌های چت آنلاین: می‌توانید برنامه‌های چت آنلاین و سیستم‌های پیام‌رسانی فوری را با استفاده از Node.js ایجاد کنید.
  • سرویس‌های استریمینگ: با Node.js می‌توانید سرویس‌های استریمینگ مانند سرویس‌های ویدئو و صوتی آنلاین را پیاده‌سازی کنید.
  • توسعه برنامه‌های دسکتاپ: یکی کاربرد node js این است که می‌توانید با استفاده از فریم ورک‌هایی مانند Electron، می‌توانید برنامه‌های دسکتاپ چندسکویی (برنامه هایی که قابلیت اجر روی سیستم عامل‌های مختلف مانند ویندوز، مک و لینوکس داشته باشد)، بنویسید.
  • دولوپ برنامه‌های موبایل: با استفاده از فریمورک‌هایی مانند React Native، می‌توانید برنامه‌های موبایل با استفاده از Node.js بنویسید.
  • ایجاد سرویس‌های وب ابری: Node.js به شما امکان می‌دهد تا سرویس‌های وب ابری را بسازید که برای محاسبات و ذخیره داده‌ها در ابر استفاده می‌شوند.
  • ایجاد cloud services: پلتفرم Node.js به شما امکان می‌دهد تا سرویس‌های ابری بسازید، که برای محاسبات و ذخیره داده‌ها در فضای ابری استفاده می‌شوند.
  • توسعه برنامه‌های IoT (اینترنت اشیا): Node.js به عنوان یک پلتفرم مناسب برای توسعه برنامه‌های مرتبط با اینترنت اشیا به کار می‌رود، از جمله برنامه‌های کنترل دستگاه‌های خانگی هوشمند و سیستم‌های اتوماسیون صنعتی.

برای مشاهده  دوره جامع node js (بوت کمپ node js مکتب شریف) کلیک کنید.

چرا باید Node.js را یاد بگیریم؟

اگر هنوز به عنوان یک توسعه دهنده وب، برای یادگیری Node.js قانع نشده‌اید، بهتر است نگاهی به موارد زیر بیاندازید.

دسترسی آسان و بی‌نظیر Node.js

هر توسعه دهنده وب برای یادگیری Node.js به تنهایی چیزی که نیاز دارد یک دستگاه کامپیوتر است. باقی مواردی که برای یادگیری Node.js نیاز دارید رایگان و open source است. به خاطر همین سادگیست که اغلب به برنامه‌نویسان نوپا و تازه‌کار پیشنهاد می‌شود کار خود را با یادگیری و آموزش Node.js شروع کنند. البته اگر با C++ و جاوا آشنایی دارید، یادگیری Node.js برایتان بسیار ساده‌تر خواهد بود.

با کمک Node.js همه‌کاره شوید.

Node.js به هر توسعه دهنده وب این امکان را می‌دهد که هم به عنوان توسعه دهنده بک‌اند و هم برنامه‌نویس فول استک فعالیت کند. یکی از مزایای بزرگ‌تر Node.js این است که به کاربران اجازه می‌دهد javascript را یاد بگیرند که هم در فرانت‌اند و هم در بک‌اند یک وب‌سایت قابل استفاده است. فرآیند یادگیری را به‌طور قابل‌توجهی یکپارچه می‌کند و شما را به برنامه‌نویسی همه‌کاره‌تر تبدیل می‌کند.

کاربردی بودن Node.js

در دنیای نوین دیجیتال که تعامل حرف اول را می‌زند، چه چیزی بیشتر از Node.js می‌تواند ارتباطات را ساده‌تر نماید؟ کاربران فضای دیجیتال و مجازی به کمک کاربرد node js است که می‌توانند با خانواده، دوستان، سایر کاربران و حتی کارشناسان پشتیبانی وب‌سایت‌ها ارتباط برقرار کنند. از آنجایی که Node.js می‌تواند هم در سمت سرور و هم در سمت مشتری یک وب‌سایت مورد استفاده قرار بگیرد، فرآیند همگام‌سازی سریعی دارد. این فرآیند، امکان اتصال دو طرفه و سریع را فراهم می‌کند که در آن کلاینت و سرور می‌توانند به راحتی به یکدیگر مرتبط شده و آزادانه داده‌ها را مبادله کنند.

مطالب مرتبط: بررسی تفاوت‌های بین Django و Node.js

فرصت‌های شغلی زیاد برای برنامه نویسان Node.js

برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال کسب یک شغل پردرآمد هستند، Node.js بسیار گزینه‌ی مناسبی است. آشنایی با Node.js می‌تواند برای هر توسعه‌دهنده وب مزایای زیادی داشته باشد، چراکه این امکان را فراهم می‌آورد که به جای یک بخش، تمام بخش‌های یک سیستم را مدیریت کند. استفاده بزرگ‌ترین شرکت‌های روز دنیا از این پلتفرم، نشان دهنده میزان قدرت و کارآیی آن است.

فرصت های شغلی نود جی اس

چگونه نود جی اس یاد بگیریم؟

حالا که با کاربرد Node js و دلایل محبوبیت آن آشنا شدید، به مراحل آموزش نود جی اس، پیش نیاز نود جی اس و مدت زمان یادگیری node js می‌پردازیم. برای یادگیری Node.js، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

  1. آشنایی با جاوااسکریپت: پیش از اینکه یادگیری نود جی اس را شروع کنید، لازم است با جااسکریپت آشنا شوید. مفاهیم پایه ای jacascript می‌تواند به شما در آموزش node js کمک کند.
  2. نصب Node.js : Node js را بر روی سیستم خود نصب کنید. می‌توانید از وب‌سایت رسمی Node.js به عنوان مرجع برای دانلود و نصب استفاده کنید.
  3. آشنایی با مفاهیم اساسی Node.js: با مفاهیم اساسی Node.js آشنا شوید، از جمله ماژول‌ها، پکیج‌ها، فایل سیستم، ورودی و خروجی، و …
  4. یادگیری Express.js: Express.js یک فریم‌ورک محبوب برای توسعه برنامه‌های وب با استفاده از Node.js است. آن را بیاموزید و با آن کار کنید.
  5. شرکت در بوت کمپ های آموزش node js: بوت کمپ های نود جی اس می‌تواند یک راه بسیار مناسب برای یادگیری صفر تا صد node.js به صورت عملی باشد. پیش از شرکت در بوت کمپ‌های نود جی اس می‌توانید از مقالات و ویدئو‌های آموزش node js رایگان شروع کنید.

نتیجه‌گیری

در این نوشتار سعی کردیم شما را با برجسته ترین مزایای یادگیری نود جی اس و کاربرد node js آشنا کنیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در آغاز مسیر برنامه نویسی قرار دارید، احتمالا خواندن مقالۀ  NodeJS چیست و چرا باید آن را یاد گرفت؟ هم می تواند مسیرهای خوبی را پیش پای شما بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *