منوی دسته بندی

جنگو یا نود جی اس، بررسی تفاوت‌های بین Django و Node.js

جنگو یا نود جی اس

توسعه‌دهندگان اغلب در مواجهه با انتخاب میان جنگو (Django) یا نود جی اس (Node.js) و گیج می‌شوند. آنان به دنبال فریم‌ورک‌ها و تکنولوژی‌هایی هستند که برنامه‌های وب و تلفن همراه با رابط کاربری و ویژگی‌های کاربرپسند را ایجاد کنند. هر دو این فریم‌ورک‌ها، یعنی Node.js و Django، منبع باز (open source) و رایگان هستند. در این مقاله، تفاوت‌های آنها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بر اساس نیازهای خود جنگو یا نود جی اس انتخاب کنید.

Node.js چیست؟

Node.js یک پلتفرم مبتنی بر جاوااسکریپت است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های وب کارآمد، سازنده و سریع ایجاد کنند.
درواقع نود جی اس یک چارچوب همه‌کاره است که سمت مشتری و همچنین سمت سرور اجرا می‌شود و در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است. 

بیشتر بخوانید: Node.js چیست؟

Djangoچیست؟

Django یک چارچوب مبتنی بر پایتون است که هدف آن حذف وظایف اضافی و ایجاد یک پایگاه است که منجر به توسعه سریع برنامه‌ها می‌شود. این فریم‌ورک به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های وب پویا و کارآمد را با سرعت بالا ایجاد کنند.

حال که به اختصار در مورد این دو فناوری توضیح دادیم، اجازه دهید به بررسی تفاوت بین آنها براساس فاکتورهای مختلف بپردازیم تا بتوانیم به سوال جنگو یا نود جی اس پاسخ بهتری دهیم.

برای شرکت در بوت کمپ های آموزش node js کلیک کنید.

مقایسه Node.js و Django

Django و Node.js دو فریم‌ورک محبوب برای توسعه برنامه‌های وب هستند، اما با ویژگی‌ها و عملکردهای متفاوتی ارائه می‌شوند. بر اساس این عوامل، به مقایسه مستقیم بین Django و Node.js می‌پردازیم.

نود جی اس

زبان برنامه نویسی

  • Django از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌کند که یک زبان بسیار قوی و محبوب در جامعه توسعه‌دهندگان است.
  • Node.js: از زبان جاوااسکریپت برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کند که بسیار منعطف و پرکاربرد است، به خصوص در مرورگرهای وب.

معماری

  • Node.js: نود جی اس بر روی یک مدل رویدادمحور تک رشته‌ای (Single-threaded) کار می‌کند که روی یک سیستم عامل برای حفظ درخواست‌ها و توسعه برنامه‌های کاربردی پیشرفته اجرا می‌شود و به آن امکان می‌دهد چندین درخواست را همزمان پردازش کند.
  • Django: از معماری Model-View-Template (MTV) استفاده می‌کند که به ترتیب بخش‌های مدل، نمایش و قالب را تعریف می‌کند. با Django، توسعه دهندگان این گزینه را دارند که در حین توسعه برنامه با چندین بخش از یک پروژه کار کنند و تغییرات ایجاد شده در یک جزء خاص هیچ تاثیری بر بقیه ندارد.

کارآیی

ابتدا برای پاسخ به سوال جنگو یا نود جی اس باید بگوییم، بر اساس شاخص کارآیی عملکرد یک برنامه وب بر اساس سرعت و عملکرد آن رتبه بندی می شود. ویژگی هایی که بر عملکرد برنامه ها تأثیر می گذارند عبارتند از بهینه سازی کد، تنظیمات سرور، زمان بارگذاری، انتقال داده ها، اندازه و غیره. در مقایسه عملکرد این ابزارها، عمدتاً باید به سرعت اجرای آنها توجه کرد. 

  • Node.js: به دلیل استفاده از مدل رویدادگر و تک رشته‌ای، Node.js معمولاً برای پردازش همزمان درخواست‌ها و پاسخ به آن‌ها بسیار کارآمد است.
  • Django:  جنگو از مدل چند رشته‌ای برای پردازش درخواست‌ها استفاده می‌کند که ممکن است در برخی موارد سرعت پاسخ به درخواست‌های همزمان را کاهش دهد.

مطالب مرتبط: کاربرد node js چیست و چرا باید نود جی اس یاد بگیریم؟

انعطاف پذیری

  • Node.js: به لطف کتابخانه وسیع ویژگی‌ها و ابزارها در Node.js، می‌توانید برنامه‌ها را از ابتدا بسازید و آنها را بسیار قابل شخصی‌سازی کنید. این کتابخانه به شما کنترل نحوه ایجاد برنامه وب و ویژگی‌ها و عملکردهای آن را می‌دهد و برنامه را تا حد نیاز منعطف می‌کند. این یکی از بهترین و دوست‌داشتنی‌ترین ویژگی‌هایی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را ایجاد کرده و انواع توابع ارائه شده توسط این فریم ورک را بررسی کنند.
  • Django: با این حال، جنگو طیف محدودی از ویژگی‌های توسعه را ارائه می‌کند که آن را سخت‌گیرانه و کمتر انعطاف‌پذیر می‌کند. اگرچه در هنگام توسعه یک برنامه، حجم کاری شما را کاهش می دهد، اما گزینه های زیادی برای سفارشی کردن آن ندارید. به ندرت امکان ساخت برنامه های سفارشی در جنگو وجود دارد که انعطاف پذیری آن را کاهش می دهد.

جنگو

اسناد و الگوها

  • Node.js: نود جی اس ابزاری است که برای استفاده از برنامه‌های قابل تنظیم و انعطاف‌پذیری طراحی به میان می‌آید. تنها نقطه ضعف چارچوب این است که یادگیری آن برای مبتدیان چالش برانگیز است. علاوه بر این، ایجاد یک برنامه از همان ابتدا زمان و تلاش زیادی می برد. علاوه بر این، باید در مورد ماژول های پیاده سازی تحقیق کنید و زمان کافی را برای آزمایش برنامه صرف کنید. وقتی روی پروژه‌های Node.js کار می‌کنید، حداقل یکی از اعضای تیم شما باید متخصص جاوا اسکریپت با تجربه مرتبط در Node.js باشد.
  • Django: برخلاف Node.js، جنگو سیستمی از قالب‌های داخلی دارد که برای هر کسی که در HTML تجربه دارد، جامع است. برای استفاده از جنگو نیازی به دانش برنامه نویسی پایتون ندارید. برای مبتدیان بسیار مفید است زیرا با ارائه الگوها، روند توسعه را سرعت می بخشد.

یادگیری آسان‌تر

  • Node.js: آموزش Node.js برای کسانی که با جاوااسکریپت آشنایی دارند، نسبتاً آسان است ولی برای کسانی که از قبل با زبان‌های دیگر آشنایی ندارند، ممکن است یادگیری آن کمی چالش برانگیز باشد. اگرچه یادگیری Node.js آسان است، زمان عملیاتی زیادی را لازم است تا دانش شما در این زمینه عمیق شود و اماده ورود به بازار کار شوید.
  • Django: برای کسانی که با زبان پایتون آشنایی دارند، یادگیری Django نسبتاً آسانتر است، اما برای افرادی که با پایتون آشنایی ندارند، ممکن است مقداری چالش برانگیز باشد. با این حال در مقایسه با نود جی اس، جنگو سریعتر و کارآمدتر است و به همین دلیل یادگیری آن نیز مقرون به صرفه تر است.

جنگو یا نود جی اس، از کدام یک استفاده کنیم؟

اگرچه از نظر پیچیدگی، Node.js پیچیدگی کمتری نسبت به Django دارد، اما چندین ویژگی وجود دارد که هنگام انتخاب بین این دو فریمورک باید در نظر بگیرید. بنابراین، اگر یک حرفه ای با تجربه در جاوا اسکریپت هستید یا زمان کافی برای یادگیری و پیاده سازی آن دارید، Node.js راهی برای رفتن است. اما، اگر ضرب الاجل هایی برای رسیدن به آن دارید، سابقه ای در پایتون دارید و نگران درک ویژگی ها هستید، باید Django را برای ایجاد برنامه خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *