منوی دسته بندی

مزایای بوت کمپ نسبت به سایر روش‌های یادگیری برنامه نویسی

مزایای بوت کمپ

آموزش کوتاه مدت برای افرادی که به دنبال تغییر در شغلشان هستند، یا برای حرفه‌ای‌هایی که در حال حاضر در حوزه‌ای خاص کار می‌کنند و می‌خواهند یک مهارت جدید و پرکاربرد را هم بیاموزند، بسیار مفید است. یکی از مزایای بوت کمپ می‌تواند همین موضوع باشد.

از آنجاییکه مزایای بوت کمپ این روزها مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی قرار گرفته است، در این مقاله تصمیم داریم که در رابطه با مزایای بوت کمپ، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر قصد شرکت در bootcamp را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قبل از آنکه بخواهیم راجع به مزایای بوت کمپ صحبت کنیم، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که بوت کمپ چیست؟

بوت کمپ چیست؟

بوت کمپ به دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و فشرده‌ای گفته می‌شود که با هدف ایجاد مهارتی خاص، برگزار می‌شود. برگزاری بوت کمپ تا چند دهه پیش، مختص افراد نظامی بود و به منظور تقویت مهارت‌های جنگی و نظامی انجام می‌شد؛ اما بیش از یک دهه است که از این روش برای آموزش مهارت‌های مختلف نظیر برنامه‌نویسی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و … استفاده می‌شود.

یکی از پرطرفدارترین بوت‌کمپ‌های آموزشی در سطح جهان، بوت‌‌کمپ برنامه نویسی است. البته بسیاری از افراد گمان می‌کنند که شرکت در بوت‌کمپ برنامه نویسی، به معنی کارآموزی برنامه نویسی است؛ اما این تصور به کل اشتباه است؛ چراکه در بوت‌کمپ، شرکت‌کنندگان علاوه بر مهارت‌های عملی، دانش کافی را هم در عرصه برنامه نویسی به دست می‌آورند.

حالا که با تعریف بوت‌کمپ آشنا شدیم، بهتر است که نگاهی داشته باشیم به روش‌های مختلف یادگیری و آموزش برنامه نویسی، تا دریابیم که چرا یادگیری برنامه نویسی از طریق بوت‌کمپ تا این اندازه محبوب و پرطرفدار است.

رایج‌ترین روش‌های یادگیری برنامه نویسی کدام است؟

بوت کمپ چیست

برای یادگیری برنامه نویسی، روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • خودآموزی
  • دانشگاه
  • بوت کمپ‌
  • دوره‌های آنلاین

مزایای بوت کمپ برنامه نویسی به زبان ساده

بسته به هدف افراد از یادگیری برنامه نویسی، روش‌های یادگیری آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. دراینجا به برخی از مزایای بوت کمپ در مقابل روش‌های دیگر آموزشی می‌پردازیم.

قرارگرفتن در یک محیط کاملا حرفه‌ای

در بوت‌کمپ برنامه‌نویسی، شرکت‌کنندگان در یک محیط کاملا حرفه‌ای قرار می‌گیرند. محیطی که صرفا روی برنامه‌نویسی متمرکز شده است. این محیط شامل هم‌دوره‌ای‌ها و مربیانی است که همگی بر روی هدف یادگیری برنامه‌نویسی متمرکز هستند. این محیط حرفه‌ای و تخصصی، افراد را در یادگیری سریع‌تر و بهتر کمک می‌کند.

فشار و تمرکز

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی معمولاً شامل برنامه‌های آموزشی چند هفته‌ای است که انگیزه افراد را برای یادگیری برنامه‌نویسی افزایش می‌دهد. افراد به گروهی از هم‌رده‌ها متصل می‌شوند و با آنها در فعالیت‌های کلاسی، پروژه‌ها و رویدادهای گروهی همکاری می‌کنند. این فشار مثبت و همراهی با دیگران می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در عرصه یادگیری پیشرفت کرده و از تجربیات دیگران استفاده کنند.

پروژه‌های عملی

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی معمولاً بر پروژه‌های عملی و واقعی تمرکز دارد. افراد در طول دوره آموزشی بوت‌کمپ، پروژه‌هایی را انجام می‌دهند که در آنها باید مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را به کار ببندند. این پروژه‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های عملی لازم را تمرین کرده و تجربه عمیقی در برنامه‌نویسی به‌دست آورند.

فرصت‌های شغلی بیشتر

طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده، 89 درصد از کارفرمایان فکر می‌کردند که فارغ‌التحصیلان بوت‌کمپ برنامه‌نویسی به همان اندازه یا بیشتر از دارندگان مدرک دانشگاهی، برای این پوزیشن شغلی آماده هستند. علاوه‌ بر این بسیاری از کارفرمایان اعلام کرده‌اند که تمایل بیشتری برای جذب بوت‌کمپرها دارند تا فارغ‌التحصیلان دانشگاه.

طول دوره آموزشی

گرفتن یک مدرک دانشگاهی در مقطع کارشناسی معمولاً حدود چهار سال طول می‌کشد. پس از آن، گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در یک رشته مرتبط، به دو سال زمان نیاز دارد. درحالی که بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی بدون نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی عمومی که اکثر مدارک دانشگاهی به آن نیازمندند، تنها بین ۲ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

بوت کمپ یا دانشگاه؛ مساله این است

نبرد بوت‌کمپ در مقابل دانشگاه را فراموش کنید. چه کسی می گوید شما فقط باید یکی را انتخاب کنید؟

بسیاری از دارندگان مدرک دانشگاهی در بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی شرکت می‌کنند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند یا یک تخصص جدید یاد بگیرند. بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی می‌توانند مکمل تحصیلات دانشگاهی باشند، زیرا بوت‌کمپ‌ها به سرعت برنامه‌های درسی خود را تغییر می‌دهند تا استانداردهای صنعت و تغییرات فناوری را منعکس کنند.

مطالب مرتبط: بهترین بوت کمپ های برنامه نویسی ایران

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی با محیط‌ دانشگاهی چه تفاوت‌هایی دارد؟

مزایای بوت کمپ در مقایسه با دانشگاه

‌حالا که به خوبی با مزایای بوت ‌کمپ آشنا شدید، خوب است بدانید که بوت‌کمپ برنامه‌نویسی و محیط دانشگاهی دارای تفاوت‌های مهمی هستند. در زیر به برخی از این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

مدت زمان

بوت‌کمپ‌های برنامه‌نویسی عموماً برنامه‌های آموزشی چند هفته‌ای هستند و در مدت زمان کوتاهی مهارت‌های برنامه‌نویسی را به شما آموزش می‌دهند.

تمرکز بر پروژه

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی تاکید زیادی بر پروژه‌های عملی و واقعی دارد. در طول دوره آموزشی به انجام پروژه‌هایی می‌پردازید که مهارت‌های عملی و تجربه زیادی را برای شما به همراه دارد. از طرف دیگر، در محیط دانشگاهی تمرکز بیشتر بر نظریه‌ها و اصول برنامه‌نویسی است و انجام پروژه‌های عملی کمتر است.

انعطاف‌پذیری

یکی از مزایای بوت ‌کمپ برنامه‌نویسی این است که برنامه‌های آموزشی یکپارچه و ساختارمندی دارند. به همین‌خاطر شما باید به طور مداوم در کلاس‌ها و فعالیت‌های گروهی شرکت کنید. اگرچه ممکن است این موضوع، محدودیت‌هایی به وجود آورد، اما به شما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاه‌تری بر مباحث برنامه‌نویسی تسلط پیدا کنید.

در مقابل، در محیط دانشگاهی معمولاً انعطاف‌پذیری زیادی وجود دارد و شما می‌توانید برنامه‌های آموزشی را براساس برنامه‌ریزی‌ها و ترجیحات خود انتخاب کنید.

همانگونه که متوجه شدید، هریک از این دو گزینه مزایا و محدودیت‌های خود را دارند و بسته به نیازها و شرایط افراد، می‌تواند متفاوت باشد.

بوت‌کمپ برنامه‌نویسی معمولاً برای افرادی است که می‌خواهند به سرعت مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را ارتقاء دهند و وارد بازار کار شوند. در مقابل، محیط دانشگاهی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند اطلاعات تئوری بیشتری در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشند و به مفاهیم نظری بپردازند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم که در رابطه با مزایای بوت‌کمپ اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. از طرف دیگر به این پرسش پرداختیم که چرا در بین روش‌های مختلف یادگیری برنامه‌نویسی، بوت‌کمپ از محبوبیت بیشتری برخوردار است. امیدواریم به کمک این مطالب بتوانید بهترین مسیر را برای یادگیری برنامه‌نویسی انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *