منوی دسته بندی

اولین برنامه نویس دنیا

اولین برنامه نویس دنیا یه خانم بوده!

بیشتر مردم فکر می‌کنند شغل برنامه‌‌نویسی یک حرفۀ به شدت مردانه است. حتی برنامه نویسی رو برای خانم ها غیر ممکن می‌دونند یا شغل برنامه‌نویسی برای زنان رو دور از دسترس فرض می‌کنن.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

اولین برنامه نویس دنیا

ابداع اولین الگوریتم جهان

مرگ نابهنگام

اولین برنامه نویس دنیا

Ada Lovelace به عنوان اولین برنامه‌نویس تاریخ و پیشگام در رایانش مدرن و از آن مهم‌تر، اولین برنامه‌نویس زن جهان شناخته می‌شود. وی در تاریخ 10 دسامبر سال 1815 میلادی در بریتانیا به دنیا آمد و در 17 سالگی با Analytical Engine (ماشین تحلیلی) آشنا شد و در سال 1842 با مفهومی که امروزه آن را برنامه‌نویسی کامپیوتری می‌نامیم، درگیر شد.

این ریاضیدان برجسته و حامی ماشین‌های تحلیلی، درباره ی توانایی ماشین ها در آغاز کردن هر چیز نگران بود. او معتقد بود که ماشین‌های تحلیلی می‌توانند تجزیه و تحلیل ها را دنبال کنند ولی توانایی پیش افتادن از حقایق را ندارند و مسئولیت آن‌ها مشارکت با ما در واقعیت بخشیدن به آن چیزی است که پیش از این با آن آشنا بوده ایم. با این حال، او مفهمومی به عظمت هوش مصنوعی را پیش بینی کرده بود اما احتمال وقوع آن را رد می‌کرد!

بیشتر بخوانید: آیا دنیای برنامه‌نویسی برای زنان مناسب است؟

ابداع اولین الگوریتم جهان

Ada Lovelace یادداشت‌ها و مطالعات پیچیدهٔ Charles Babbage دربارهٔ ماشین تحلیلی را از فرانسه به انگلیسی ترجمه کرد و این مفهوم را تشریح نمود و این در حالی است که نه تنها وی این یادداشت‌ها را ترجمه کرد، بلکه برداشت و ایده‌های مبتکرانهٔ شخصی خود را دربارهٔ انجام محاسبات از طریق ماشین‌ها به آن‌ها افزود. که همین یادداشت‌ها امروزه به عنوان اولین الگوریتم دنیا شناخته می‌شوند.

بین سال‌های 1842 و 1843، آدا مقاله‌ای از مهندس نظامی ایتالیایی لوئیجی منابره را در مورد موتور تحلیلی ترجمه کرد و آن را با مجموعه‌ای از یادداشت‌های مفصل تکمیل کرد که به سادگی «یادداشت‌ها» نامیده می‌شوند. یادداشت‌های لاولیس در تاریخ اولیه رایانه‌ها مهم هستند، و حاوی چیزی است که بسیاری آن را اولین برنامه رایانه‌ای می‌دانند.

مورخان دیگر این دیدگاه را رد می‌کنند و خاطرنشان می‌کنند که یادداشت‌های شخصی بابیج از سال‌های 1836/1837 حاوی اولین برنامه‌ها برای موتور است.

او همچنین دیدی از توانایی رایانه‌ها برای فراتر رفتن از محاسبه صرف یا اعداد ایجاد کرد، در حالی که بسیاری دیگر، از جمله خود بابیج، تنها بر روی این قابلیت‌ها تمرکز کردند.

مرگ نابهنگام

او در سال 1852 در سن 36 سالگی بر اثر سرطان رحم درگذشت، همان سنی که پدرش درگذشت.

اگه علاقه مند به دونستن زندگی برترین برنامه نویسان خانم هستین مقاله برترین زنان برنامه نویس رو هم بخونین.

‫3 نظر

  • مصطفی گفت:

    نام اصلی الگوریتم ار الخوریسم میاید که کاشف ان خوارزمی بوده

  • […] جالب هم اینجاست که اولین برنامه‌نویس دنیا، یعنی Ada Lovelace یک خانم بوده! ( پیشنهاد مطالعه: ماجرای اولین برنانه نویس دنیا) […]

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *