منوی دسته بندی

10 مهارت فنی که هر برنامه نویس وب باید بداند

ساخت وب‌سایت همواره یکی از کارهای خلاقانه و پیچیده برای هر برنامه نویس وب است. اگر از دیدن وب‌سایت‌های زیبا هیجان‌زده می‌شوید و قصد دارید در حوزه برنامه نویسی وب فعالیت کنید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا دیدتان نسبت به نکاتی که باید بدانید باز شود. یادگیری یک زبان برنامه نویسی تنها برای ایجاد سایت کافی نیست و باید درباره برخی از مفاهیم و ابزارهای دیگر مانند Devtool، فرمت‌های داده، API ها، تأیید هویت و… اطلاعات کافی داشته باشید. در این مقاله به ابزارهای مهمی و کاربردی که هر برنامه نویس وب باید در مورد آن بداند، اشاره می‌کنیم.

۱. HTML/CSS/JS

مهم‌ترین دانشی که هر برنامه نویس وب برای ایجاد یک وب‌سایت باید بیاموزد، یادگیری سه زبان مهم HTML، CSS، JavaScript است. برای ایجاد واسط‌ کاربری و فرانت‌اند سایت از زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS استفاده می‌شود. کافی است در یکی از صفحات سایت، روی مرورگر خود راست کلیک کرده و گزینه View page source را انتخاب کنید و ساختار وب‌سایت که به زبان HTML است را مشاهده کنید. همچنین از CSS برای خصوصیات ظاهری صفحات وب مانند چیدمان متون، رنگ‌بندی، اندازه و به طور کلی نحوه نمایش عناصر HTML استفاده می‌شود.

امروزه جاوا اسکریپت دارای کاربردهای زیادی است و اساساً مسئول ایجاد صفحات HTML به صورت پویا و تعاملی است. جاوا اسکریپت نیز با انواع زبان‌های دیگر مانند PHP، پایتون و… همراه می‌شود تا یک وب‌سایت تعاملی ایجاد شود. اگر قصد دارید از پکیج‌های خاص مانند MERN و MEAN در جاوا اسکریپت استفاده کنید باید در عمق این زبان شیرجه بزنید زیرا جاوا اسکریپت زبانی است که هم برای توسعه فرانت‌اند و هم برای توسعه بک‌اند استفاده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره برنامه نویسی مکتب شریف کلیک کنید.

۲.GIT و GITHUB

گیت یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های کنترلی است که امروزه در بسیاری از شرکت‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهید به‌عنوان یک برنامه‌نویس وب فعالیت کنید، به‌احتمال‌زیاد به این دو ابزار نیاز پیدا خواهید کرد. به همین دلیل است که باید زمانی را صرف یادگیری مواردی مانند GIT، کلون کردن، ساخت ریپازیتوری و … کنید. همچنین گیت‌هاب یک سرویس میزبانی است که شما می‌توانید ریپازیتوری‌های GiT را در آن قرار دهید.

۳. ابزار devtools

با استفاده از DevTools مرورگر می‌توانید اشکال‌زدایی، ویرایش عناصر HTML، ویرایش خصوصیات CSS، ردیابی خطاهای جاوا اسکریپت و کارهای زیاد دیگری را انجام دهید. هر برنامه نویس وب باید نحوه استفاده از برگه‌های مختلف مانند عناصر، کنسول، شبکه و … را بلد باشد تا بتواند پروژه خود را سریع‌تر و آسان‌تر انجام دهد. ابزار Devtool را می‌توانید در هر مرورگری مانند گوگل کروم و موزیلا استفاده کنید. به‌طورمعمول برنامه نویسان ترجیح می‌دهند از مرورگر کروم برای توسعه، آزمایش و اشکال‌زدایی برنامه وب استفاده کنند.

۴. API یا رابط برنامه‌نویسی

درروند توسعه وب شما با API های زیادی کار خواهید کرد که اساساً با داده‌های شخص ثالث سروکار دارد. این اجازه می‌دهد تا برنامه نویسان بدون استفاده از کد نویسی از برخی از قابلیت‌ها استفاده کنند. مخازن API های بسیار جذابی در گیت هاب وجود دارد که می‌توانید برای اهداف مختلف در پروژه‌های خود استفاده کنید. REST APIs، متد درخواست (HTTP GRT, POST,PUT,patch) و دیتا فرمت های XML، HTML، JSON از مباحثی هستند که باید آن‌ها را یاد بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: 21 مهارتی که هر برنامه‌نویس به آن ها نیاز دارد

این احتمال وجود دارد که شما با استفاده از احراز هویت کاربر برای ردیابی در یک وب‌سایت سروکار داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اجازه دادن به یک کاربر برای ورود به سیستم یا وارد کردن برخی اطلاعات از حساب شخصی که کاربر ایجاد می‌کند و یا برخی صفحات برای کاربرانی که وارد سیستم نمی‌شود را مسدود کند.

۶. MVC (مدل، نمایش، کنترل)

MVC یک نوع الگوی طراحی است که باعث صرفه‌جویی در وقت برنامه نویسان می‌شود. کار با الگوی MVC توسعه پروژه‌ها را برای برنامه نوسان بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. بسیاری از فریم ورک‌هایی مانند جنگو، لاراول و Angular بر پایه الگوی MVC هستند. MVC کل برنامه را به سه بخش مجزا تقسیم‌بندی می‌کند. در MVC مدل در ارتباط با پایگاه داده است، نما یا VIEW مسئول عناصری است که کاربر مشاهده می‌کند و کنترل‌کننده به عنوان رابط بین مدل و نما عمل می‌کند. یادگیری MVC به شما کمک می‌کند تا فریم ورک‌های هر زبان برنامه نویسی را به‌راحتی درک کنید.

۷. زبان‌های برنامه نویسی

کامپیوتر زبان بشر را درک نمی‌کند و به همین دلیل باید با زبان کد نویسی با کامپیوتر صحبت کرد. برای توسعه وب، می‌توان از طیف‌های گسترده زبان‌های برنامه نویسی استفاده کرد. امروزه برنامه نویسان وب از زبان‌های مختلفی مانند PHP، پایتون، جاوا، روبی و اخیراً جاوا اسکریپت به‌منظور توسعه بک‌اند استفاده می‌کنند. شما به‌عنوان برنامه نویس وب حداقل باید یک زبان برنامه نویسی را بلد باشید.

۸. حل مشکل و جست‌وجو

اگر قصد دارید طراح وب شوید، باید توانایی حل مشکل و مهارت جست‌وجوی آن را داشته باشید. مهارت حل مسئله و مهارت جست‌وجو می‌تواند از طریق ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها و برخی چالش‌ها و مواردی از این قبیل بدست آید، اما هر کاری که انجام می‌دهید باید به تمرین ادامه دهید. مهم نیست که فردی مبتدی هستید یا باتجربه، در روند ساخت و توسعه وب، برای پیدا کردن راه حل برای برخی مشکلات و سینتکس‌ها به جست‌و‌جو نیاز پیدا می‌کنید.

۹. تست نوشتن

برنامه نویسان برای کنترل صحت و کیفیت هر بخش از برنامه تست واحد یا UNIT Test انجام می‌دهند. بسیاری از برنامه نویسان این کار اتلاف وقت و بیهوده می‌دانند. برای برنامه‌های کوچک شما می‌توانید تست را نادیده بگیرید؛ اما اگر در حال ساخت یک برنامه بزرگ هستید به شما توصیه می‌کنیم تست‌های واحد و یا تست های دیگر را انجام دهید، زیرا این امر در ساختن کل فرایند به شما کمک می‌کند و اشکال‌زدایی را آسان‌تر می‌کند. برنامه نویسان با استفاده از تست واحد می‌توانند هر بخش از کد و یا برنامه را به صورت جداگانه تست کنند. در ابتدا تصور می‌کنید که وقت خود را با این کار تلف می‌کنید اما بعداً متوجه خواهید شد که در وقت خود صرفه‌جویی کرده‌اید، بنابراین بهتر است که به انجام دادن تست‌ها عادت کنید.

مطالب مرتبط: یادگیری معکوس چیست و چه مزایایی دارد؟

۱۰. DEVOPS و مقیاس پذیری

نکته آخر این است که به عنوان یک برنامه نویس وب باید دانش مربوط به مقیاس پذیری، استقرار و مدیریت نرم افزار ها را داشته باشید. برنامه نویسان وب از پلتفرم هایی نظیر Heroku، AWS، Cloud و Netlify به منظور مانیتورینگ، مقایس پذیری و مدیریت نرم افزار ها استفاده می کنند.

منبع:

geeksforgeeks.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *