منوی دسته بندی

نقشۀ راه، بهانه ای برای شروع

رادیو مکتب قسمت اول

رادیو مکتب ؛ یادم هست یک بار با یه دوستی، داشتیم درباره مسیر زندگی صحبت می کردیم، خیلی تاکید داشت بر “سرنوشت: و این که “سرنوشت چه پستی و بلندی هایی رو سره راهش قرار داده”.دازش پرسیدم که خودِ تو چه نقشی در طیِ این مسیر داشتی و این که آیا اصلا در طول این سال ها، نقشۀ راهی برای خودت داشتی یا نه؟

با تعجب گفت: “نقشه راه لازم نبوده تا حالا! مگه قرار بوده چه کار کنم؟ من یه آدم معمولی هستم که دارم زندگیم رو می کنم، نقشه راه و این داستان ها برای اون هایی هست که قراره روی زندگی بقیه تاثیر بزارن! نه مایی که خودمون تحت تاثیر بقیه ایم!”

با خودم گفتم واقعا چند نفر از آدمهای روی زمین، اینجوری فکر می کنن و چند نفرشون انقدر آگاهن که می دونن، آدمهای هرچند معمولی هم با ترسیم یک نقشه راه برای مسیر زندگیشون می تونن خیلی راحت تر و مستقیم تر به اهدافی برسن که دیگران هیچ وقت حتی به ذهنشون هم خطور نمی کنه!

من باور دارم که فرق آدم های معمولی و غیر معمولی، دقیقا از همینجاست که شروع میشه…

یکی از بزرگترین گمشده های آدم ها، در طی زندگی روزمره (حالا چه زندگی شخصی و چه زندگی کاری و حرفه ای) بحث هدف و سرانجام هست. یعنی خیلی از ما آدم ها، انقدر درگیر زندگی روزمره یا خواسته های کوتاه مدت و محدود هستیم که فراموش می کنیم روزهای عمرمون رو برای رسیدن به چه هدف و غایتی داریم سپری می کنیم.

این که میگم هدف، منظورم این نیست که بنشینیم و روی کاغذ بنویسیم من باید فلان کار و فلان کار رو انجام بدم که ده سال دیگه به موقعیت X برسم. بلکه منظورم این هست که من اگر دنبال رسیدن به موقعیت X هستم، قرار هست کدوم هدفم رو به واسطه این موقعیت تامین کنم.

آیا من با رسیدن به موقعیت X قرار هست که از حرکت بایستم یا نه اهداف بزرگتری در ادامه وجود خواهد داشت؟

اون هدف بزرگی که من برای رسیدن به اون نیاز دارم به موقعیت های X و Y و Z  برسم، در واقع هدف غایی و نهاییِ من هست. همون هدفی که من وقتی بهش رسیدم، می بینم بخش اعظمی از زندگیم رو صرفش کردم، اما بابت این هزینه ای که کردم راضی و خوشحالم!

دوستان عزیز، رادیو مکتب حاصل تلاش جمعی گروهی از همکاران ما در مجموعه مکتب شریف هست. برای این که بتونیم این تلنگر رو در خودمون و شما ایجاد کنیم که با ترسیم یک نقشۀ راهِ صحیح و البته جامع و کامل، مسیر پیش رومون رو با هدف گذاریِ دقیق تر سپری کنیم و در نهایت آمادۀ رسیدن به اهداف بزرگی بشیم که باعث رشد و تعالی ما میشن. حالا رشد و تعالی چه از نظر رفتاری و چه از نظر حرفه ای و تخصصی.

تلاشمون این هست که هر هفته با مطالب مختلف و کارآمدی نظیر اهمیتِ داشتن برنامه ریزی، مدیریت کردن زمان و کارها، تقویت روابط و مهارت های ارتباطی و همینطور موضوعاتی نظیر غلبه بر ترس ها و نگرانی ها، مدیریت حس کمال گرایی، جلوگیری از اهمال کاری و بی هدفی و موضوعات دیگری از این دست، در کنارتون باشیم.

امیدواریم مجموع این مطالب باعث ایجاد نگرشی متفاوت در ما بشه. نگرشی که کمکمون کنه در مسیر پیشِ رو، محکم، مستقیم، حساب شده، بدون لغزش و با قدرت به حرکت ادامه بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *