منوی دسته بندی

چه زمانی لازم است که از زبان های قدیمی برنامه نویسی استفاده کنیم؟

کوبول زبان یکی از زبان های قدیمی برنامه نویسی است که در سال ۱۹۵۹ منتشر شد. عصری که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که هنوز کامپیوتر رومیزی اختراع نشده بود. اما این چنین نیست. کامپیوترها در آن زمان به صورت محدودی وجود داشتند و عده‌ای اندکی از زبان برنامه نویسی کوبول استفاده می‌کردند. نکته جالب این است که این زبان هنوز هم در بعضی از مشاغل و حتی در برخی ابر کامپیوترها استفاده می‌شود. کوبول از جهاتی شبیه به لینوکس است: بسیاری از مردم بدون آنکه متوجه شوند به طور روزانه با آن تعامل دارند.

دنیا به صورت کم‌وبیش هنوز هم با زبان های قدیمی برنامه نویسی کار می‌کند و این امر الزاماً عمل بدی نیست. به عنوان یک برنامه نویس می‌توانیم از این موضوع نکات مفیدی را یاد بگیریم.

قدیمی یا جدید؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که زبان‌های برنامه نویسی قدیمی‌، کندتر و امنیت کمتری نسبت به زبان‌های جدید دارند، اما در واقعیت این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. بسیاری از اسکریپت نویسان و هکرهای تازه به دوران رسیده حتی نمی‌دانند کوبول چیست. در برخی اوقات زبان‌های قدیمی‌تر، قابل‌اعتمادتر هستند.

سازگاری

در حوزه فرانت‌اند مسئله سازگاری بسیار حائز اهمیت است. شرکت‌های آی تی در این حوزه به صورت مداوم در حال تلاش هستند تا اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌های خود را مطابق با تکنولوژی مرورگرها به‌روزرسانی کنند؛ اما این موضوع باعث شده تا مشکل ناسازگاری در برنامه‌ها ایجاد شود. در برخی از اوقات یک تکه کد CSS توسط برخی از مرورگرها اجرا نمی‌شود. این هنگام ممکن است شما مجبور به استفاده از کدهای XHTML شوید. برخی مواقع استفاده از یک زبان برنامه نویسی قدیمی‌ بسیار کارآمدتر از یک زبان برنامه نویسی جدید خواهد بود.

حال بیایید بررسی کنیم که چه زمانی باید از زبان‌های قدیمی استفاده کرد.

وب‌سایت‌های دولتی

به طور ایده‌آل، دولت‌ها باید مناسب‌ترین و آخرین فناوری‌های کدهای بک‌اند را برای وب‌سایت خود استفاده کنند که البته بیشتر آن‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. افرادی که در بخش آی تی سازمان‌های دولتی کار می‌کند، مسئولیت دارند تا مطمئن شوند همه چیز در بک‌اند وب‌سایت سازگار است و همه اشخاص باید بتوانند در هر سطح از دانش نرم‌افزاری و با هر مرورگری به راحتی به وب‌سایت دولت دسترسی داشته باشند؛ بنابراین در چنین حالتی استفاده از زبان‌های قدیمی برای وب‌سایت می‌تواند مفید واقع شود، زیرا زبان‌های قدیمی حتی در مرورگرهای قدیمی نیز به خوبی پشتیبانی می‌شود.

سرویس‌های و سایت‌های سلامت

چه وب‌سایت برای ارائه بیمه سلامت ایجاد شود و چه برای برنامه مدیریت داخلی بیمارستان به منظور ارائه خدمات سریع‌تر به پزشکان و بیماران، سازگاری بک‌اند امری بسیار ضروری است. هر گونه وقفه و اختلال در این سیستم‌ها ممکن است باعث مرگ یک بیمار شود. اگرچه این اتفاق نادر است، اما شما باید سیستمی را ایجاد کنید که سازگاری و پایداری مناسبی داشته باشد؛ بنابراین استفاده از فناوری‌های قدیمی برای توسعه یک وب‌سایت به‌منظور پایداری و سازگاری بیشتر می‌تواند بسیار کارساز باشد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایت‌های بزرگ خریدوفروش

خوشبختانه اختلال در یک وب‌سایت فروشگاهی باعث آسیب جانی به افراد نمی‌شود، اما ممکن است سبب خسارت مالی به افراد گردد که البته هیچ‌کس از رخ دادن این مشکل خوشحال نمی‌شود. وب‌سایت‌های کوچک تجاری به‌طور کلی نیاز به سازگاری زیادی با مرورگرها ندارند، زیرا مشتریان این وب‌سایت عمدتاً می‌دانند که چطور باید با آن کار کنند. پژوهشگران می‌توانند مرورگرهای پر استفاده توسط مردم را به راحتی شناسایی کنند و آن را در جهت توسعه وب‌سایت خود به کار گیرند؛ اما زمانی که آمار بازدیدکنندگان وب‌سایت شما زیادتر شود و محدوده مخاطبان وب‌سایت گسترش می‌یابد، سازگاری به امری حیاتی تبدیل می‌شود. شما باید با استفاده از زبان‌های قدیمی از سازگاری وب‌سایت نسبت به مرورگرهای دیگر اطمینان حاصل کنید.

در زمان‌هایی که افراد سخت‌افزار کامپیوتر خود را ارتقا نمی‌دهند.

سازمان‌های دولتی، سایت‌های خدمات عمومی و بیمارستان‌ها تنها مکان‌هایی نیستند که از سخت‌افزار و نرم‌افزارهای قدیمی استفاده می‌کنند. بلکه بسیاری از افراد در سراسر جهان از کامپیوترهایی استفاده می‌کنند که سخت‌افزار آن ضعیف است. استفاده از یک زبان برنامه نویسی قدیمی برای وب‌سایت،  فارغ از اینکه می‌تواند سازگاری خوبی با سخت‌افزارهای قدیمی داشته باشد، می‌تواند از نظر امنیت و پایداری اپلیکیشن و یا وب سایت شما را ارتقا دهد.

حال با توجه به هدف موردنظر و ارزیابی آن به راحتی می‌توانید متوجه شوید که در چه زمان‌هایی استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی قدیمی‌تر بهتر است. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

 

اگر علاقه مند به شرکت در دوره‌های برنامه نویسی هستین:

میتونین در بوت‌کمپ‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *