منوی دسته بندی

راهکارهای مفید برای یادگیری سریعتر برنامه نویسی

در این مقاله ما قصد داریم تا 8 نکته برای یادگیری سریع تر برنامه نویسی رو  باهاتون در میون می زاریم. برنامه‌نویسی کار سختی هست و تنها افرادی که این سختی را قبول ندارن، برنامه‌نویس های با‌ تجربه هستند. طبیعی هست که در هنگام یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید، فشار زیادی رو برروی خودتون احساس می کنی، چرا که در هر زبان مسائل بسیار زیادی هستش که باید بیاموزی و فراموش کردن آن‌ها نیز بسیار آسان است.

1.با کدها بازی کن

همیشه وقتی که با هر موضوع جدید شروع به بازی کردن  می‌کنیم، سریع ‌تر مفاهیم داده شده رو یاد می‌گیریم. خواندن کدهای نمونه برای درک نحوه کار کافی نیست. برای ایجاد یک درک درست، باید کد رو اجرا کنی و با اون بازی کنی. فقط خواندن کد باعث درک کردن اون نمی شه و در واقع تلاش برای نوشتن کد توسط خودتان، یا حداقل اجرای اون، روند یادگیری رو بسیار آسون می‌کنه.

جدول حل کن!

منظور اصلاً جدول های داخل روزنامه نیستش، منظورم چالش های برنامه نویسی هست! وب سایت های بسیاری وجود داره که به شما چالش های کد نویسی ارائه می کنه و از شما می خواهد که اون­ها رو حل کنی. این کار دقیقا مثل حل کردن چیستان یا جدول های روزنامه ها هستش و به شما قدرت تحلیل، تفکر انتقادی و حل مسئله می ده.

چند نمونه از این وب سایت ها:

coderbyte‌ (برای سطح مقدماتی تا متوسط)

codewars‌ (برای سطح مقدماتی تا متوسط)

topcoder (برای سطح متوسط تا پیشرفته)

hackerrank (برای سطح متوسط تا پیشرفته)

leetcode (برای سطح متوسط تا پیشرفته)

codeforces (برای سطح پیشرفته)

یک برنامه بنویس

اصلا مهم نیست که چقدر ساده باشه. حتی یه ماشین حساب ساده بنویسید که 4 عمل اصلی (ضرب، تقسیم، تفریق و جمع) رو انجام بده اما بدون کدنویسی نباشه. باید یاد بگیری که یک برنامه رو از 0 تا 100 پیاده سازی کنی و زبان کد نویسیت رو قوی کنی.

مثلا زمانی که به حد قابل قبولی از برنامه نویسی وب رسیدی سعی کن وب سایتی مشابه ویکی پدیا یا روکسو یا گوگل یا یاهو و …. بسازی. این تمرین­ها باعث می شه دستت توی کد نویسی روون بشه. همیشه یادت باشه اصل کدنویسی در رویه و روش های پیاده سازی هست نه حفظ کردن کدها!

از اشتباه کردن نترس

شاید یکم سخت باشه اما نکته­ی بسیار مهم برای یادگیری برنامه نویسی هست. دنیای مدرن چنان در تلاش برای دستیابی به کارآیی، کمال و موفقیت متمرکز هست که اکثر مردم به طور ناخودآگاه از اشتباه کردن به طرز  وحشتناکی می ترسن. از روز اول این نکته رو یادتون باشه. اشتباه کردن کاملا عادیه. و باعث پیشرفت شما مخصوصا در برنامه نویسی میشه. برنامه نویسی یعنی اشتباه کردن و اصلاح کردن اون اشتباه.  وقتی شما اشتباهی رو انجام میدی و اون رو اصلاح می کنی مهم اون چیزی هست که در این فرآیند یادگرفتی.

یادگیری خودت رو ثبت کن

ثبت کردن روند یادگیری یکی از بهترین نکات برای شروع و پیشرفت در برنامه نویسی هستش.

هنگامی که شروع به یادگیری برنامه نویسی می کنی ، معمولاً تشخیص اینکه آیا پیشرفت می کنی یا واقعاً یاد می گیری دشواره. ثبت کردن پروسه یادگیری بهت کمک میکنه تا تمرکز کنی و انگیزه خودت رو حفظ کنی. شما بیشتر مراقب کارهایی که می کنی و مهارت های جدیدی که کسب می کنی هستی.

تسلیم نشو!

همه میدونیم که یادگیری زبان برنامه نویسی جدید آنقدرها هم آسون نیست، مخصوصا اگر اولین بارتون باشه که زبان برنامه نویسی یاد می گیری. برخی اوقات شاید روزها روی یک مشکل گیر کنی اما نباید تسلیم بشی .

while(true) => study()

همیشه مطلب جدیدی هست

همیشه مطالب جدیدی برای یادگیری وجود داره بنابراین هیچ وقت فکر نکن که دیگه استاد تمام و کمال یک زبان شدی. حتی برنامه نویسان حرفه ای مانند آقای Antonio Maniero که 20 سال است در حوزه ی برنامه نویسی به زبان #C فعالیت می کند می­گه که هنوز در حال یادگیری چیز های جدید است!

8-      هنگام اشکال زدایی استراحت کن

ممکن است اشکال‌زدایی ساعت‌ها از زمان شما را بگیره و هیچ تضمینی وجود نداره که مشکل رو برطرف کنه. برای جلوگیری از این کار، بهتر است چند ساعتی از انجام این کار فاصله بگیری تا با یک دیدگاه تازه برگردی. انجام این کار نه تنها یک روش تضمینی برای کمک به حل مشکل هستش، بلکه از سردردهای مداومت جلوگیری می‌کنه. اگر نمی‌توانی از کسی کمک بگیرید، کمی استراحت کن. از طرفی باگ جایی نمی ره و با استراحت کردن مقداری از سلامت روانی لازم را برای بهبود بهره وری بازیابی پیدا می کنی.

در ادامه بهت پیشنهاد می کنم برو وبلاگ پیش نیازهای ورود به دنیای برنامه نویسی رو بخون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *