منوی دسته بندی

صنعت بوت کمپ فرمولی برای مهارت آموزی و اشتغال در کوتاه ترین زمان

قبل از این که بخواهیم در مورد صنعت بوت کمپ صحبت کنیم، بهتر است که در ابتدا تعریفی مختصر از آن ارائه بدیم.

بوت کمپ به تمرین‌های پشت سر هم و دوره های تمرینی مرتب با فاصله‌های کوتاه استراحت گفته می شه.

در حال حاضر کارکردی وسیع در حوزه ی آموزش مهارت‌های مختلف پیدا کرده و به صنعتی نوین تبدیل شده.

صنعت بوت کمپ از اوایل قرن جدید میلادی رفته رفته هویتی تازه یافت. و توانست طرفداران زیادی را در اقصی نقاط جهان به دست بیاره. امروز و پس از گذشت بالغ بر 2 دهه، به یکی از تخصصی ترین و معتبرترین صنایع آموزشی در تمامی دنیا مبدل شده است.

تحولات صنعت بوت کمپ پس از همه گیری کرونا

از سال 2020 میلادی، شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، زندگی همه ی ساکنان این کره ی خاکی را تحت تاثیر قرار داد. و به مرور مفاهیمی چون دورکاری، آموزش آنلاین، دیدارهای مجازی، جلسات آنلاین و … را برای همه ما ملموس تر کرد.

همه چیز تحت تاثیر این ویروس، به طور معنی داری تغییر کرد.

کمپانی های بزرگ که تا پیش از این همیشه چراغ فعالیتشان روشن بود، از نیروهایشان خواستند که به خانه های خود رفته و از فواصل دور و نزدیک، فعالیت های تخصصی خود را ادامه دهند.

مدارس، دانشگاه ها، آموزشگاه ها و … آموزش مجازی را جایگزین آموزش های حضوری کردند و همه چیز خیلی زود و ظرف چند هفته و چند ماه روالی متفاوت به خود گرفت.

در این میان اما یکی از مهم ترین صنایع مربوط به حوزه ی آموزش که پس از شیوع ویروس کرونا، دچار تغییرات فراوانی شد، صنعت بوت کمپ بود.

غیر حضوری بودن، عدم وابستگی به زمان و مکان و گسترش موضوعات آموزشی، از جمله اصلی ترین تغییرات این صنعت پس از همه گیری ویروس کرونا بود.

تفاوت بوت کمپ با آموزش آکادمیک در چیست؟

همانگونه که پیش از این گفتیم، بوت کمپ ها در حال حاضر یکی از بهترین کانال ها برای یادگیری مهارت های مختلف هستند. به نحوی که بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای وقت گذراندن در دانشگاه و اختصاص چند سال از زندگیشان به آموزش های آکادمیک، زمان خود را با حضور در بوت کمپ های آموزشی ذخیره نمایند.

تفاوت اصلی بوت کمپ ها با دوره های آموزشی در این است که به جای برخی از مقدمه چینی های غیر ضرور، افراد را مستقیما به اصل مطلب هدایت کرده و مهارت مورد نظرشان را ظرف مدت کوتاهی با آموزش های مکرر و تمرین و ممارست به آن ها می آموزد.

به عنوان مثال اگر قرار باشد که فردی پس از گذراندن 4 سال تحصیلات دانشگاهی، بتواند مهارت های برنامه نویسی را بیاموزد، یک بوت کمپ برنامه نویسی می تواند این مهارت را ظرف 6 ماه در فرد ایجاد کرده و او را برای حضور در بازار کار آماده نماید.

بر اساس آمارهای موجود از سال 2018 تا 2019، 91.4% از فارغ التحصیلان بوت کمپ ها، در فاصله 180 روز پس از اتمام دوره آموزشی شان، از شرکت ها، مجموعه ها و کمپانی های مختلف پیشنهاد کار دریافت کرده اند.

یکی از جالب ترین حقایقی که در این گزارش ها به آن اشاره شده این است که آمار قابل توجهی از کارمندان شرکت های آمازون و مایکروسافت را فارغ التحصیلان بوت کمپ ها تشکیل می دهند.

همچنین بسیاری از مدیران بلند پایه و یا میانی این کمپانی ها اعلام کرده اند که از سال 2018 تا 2023 بایستی اقدام به بازآموزی و یا جایگزینی نیروی های خود نمایند. و چه چیزی بهتر از دانش و مهارت های فنی و عملی فارغ التحصیلان بوت کمپ ها می تواند برطرف کننده ی این نیاز باشد؟

رشد صنعت بوت کمپ در سال 2020

بر اساس مطالعات صورت گرفته و آمارهای موجود در سال 2020 ، 44254 نفر در ایالات متحده آمریکا در بوت کمپ های مختلف شرکت کردند یا از آنها فارغ التحصیل شدند.

به دلیل گسترش بیش از پیش آموزش های آنلاین در اثر همه گیری ویروس کرونا،  این آمار 30.32 درصد افزایش نسبت به سال 2019 را نشان می دهد.

پرطرفدارترین و مفیدترین بوت کمپ ها کدام ها هستند؟

طی تحقیقات به عمل آمده در رابطه با محبوب ترین و پرمخاطب ترین بوت کمپ ها در سرتاسر دنیا، بوت کمپ های مربوط به برنامه نویسی در رتبه ی نخست محبوبیت بوده و پس از آن بوت کمپ های دیجیتال مارکتینگ و مدیریت کسب و کار در رتبه های بعدی قرار گرفته.

جالب است که بدانید طرفداران شرکت در بوت کمپ های برنامه نویسی به شکل قابل توجهی در حال افزایش هستند.

دلیل این اتفاق را می توان در بازار کار مناسب و همچنین درآمد قابل توجه این حرفه پیدا کرد.

البته در میان بوت کمپ های برنامه ریزی هم شاهد رتبه بندی هایی بر اساس انتخاب و استقبال افراد هستیم. در ادامه اشاره ی کوتاهی به این رتبه بندی ها خواهیم داشت.

  1. JavaScript
  2. Python
  3. HTML
  4. CSS
  5. SQL

همانگونه که گفتیم، این ها 5 زبان اصلی مورد علاقه ی برنامه نویسان و فارغ التحصیلان بوت کمپ های آموزشی است.

69.7 درصد از شرکت کنندگان در بوت کمپ های برنامه نویسی، زبان جاوا اسکریپت را انتخاب اول خود دانستند.

41.9 درصد زبان پایتون و مابقی زبان های CSS، HTML و SQL را به عنوان انتخاب نخست خود معرفی کردند.

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در رابطه با بوت کمپ ها مطرح است، بحث تامین مالیست. به این معنا که افراد بایستی به ازای آموزشی که دریافت می کنند مبلغی را تحت عنوان هزینه شرکت در بوت کمپ پرداخت نمایند.

به همین جهت پیشنهاد می کنیم که حتما مقاله ی صفر تا صد بوت کمپ برنامه‌نویسی یا مشارکت در درآمد را مطالعه کنید.

مدت زمان آموزش

کوتاه بودن مدت آموزش نسبت به آموزش آکادمیک، امکان استفاده از بسترهای آنلاین و فراهم بودن موقعیت کسب و کار و درآمدزایی در مدت زمان کوتاه تر، همگی از جمله دلایلی هستند که باعث رونق چشمگیر صنعت بوت کمپ طی سال های اخیر شده اند.

با توجه به مواردی که ذکر شد، امروزه طرفداران آموزش به سبک بوت کمپ، به طور چشمگیری در حال گسترش هستند.

البته نباید اینطور تصور شود که کار کرد بوت کمپ ها، فقط در زمینه‌ی یادگیری مهارت های جدید است.

امروزه این صنعت استفاده گسترده ای در حوزه‌ی به روز رسانی دانش و مهارت های پیشین افراد نیز پیدا کرده است.

در میان انواع بوت کمپ، بوت کمپ های مربوط به برنامه نویسی در حال حاضر بیشترین طرفدار را در کشورهای مختلف جهان داشته و روز به روز به محبوبیت آن افزوده می شود.

می توان چنین گفت که در دنیای امروزی که زمان و سرعت، حرف اول را می زند.

وقت آن رسیده که با تغییر در الگوهای آموزشی از مسیری کوتاه تر به مهارت های لازم در بازار کسب و کار دست پیدا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *