منوی دسته بندی

یادگیری معکوس یا آموزش سنتی

نگاهی به تفاوت های این  دو روش آموزشی

یادگیری معکوس متدهای نوین آموزشی، امروزه رفته رفته به جانشینی برای روش های سنتی آموزش مبدل شده است.

در بسیاری از کشورهای دنیا، دانشگاه ها، مدارس و پردیس های آموزشی به این روش های نوین روی آورده و در حال به روز شدن بر اساس متدهای جدید هستند.

یادگیری معکوس

یادگیری معکوس یا کلاس معکوس به عنوان یکی از پر بازده ترین روش های نوین آموزشی، یکی از متدهاییست که بسیاری از نظام های آموزشی در حال تجربه ی آن هستند.

نتایج رضایت بخش در حوزه ی یادگیری و مشارکت دانش آموزان در امر آموزش سبب شده که طرفداران این متد نوین روز به روز بیشتر شود.

اما همچنان هستند کسانی که برای تغییر و جا به جایی بین نظام سنتی آموزش و متدهای امروزی همچنان در تردید هستند.

به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله مقایسه ای بین روش آموزش سنتی و متد یادگیری معکوس داشته باشیم.

پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا در پایان به جمع بندی ایده آلی دست یابید.

در کلاس های درس سنتی و مدرن چه می گذرد؟

یک کلاس درس سنتی را تصور کنید، معلم جلوی کلاس ایستاده و در حال صحبت برای دانش آموزان است، برخی از دانش آموزان در حال بازی با تلفن های خود هستند، و حتی ممکن است یکی دو نفر در حال چرت زدن باشند.

کلاس کاملا ساکت است و تنها صدای معلم است که در کلاس شنیده می شود.

اکنون همان کلاس را تصور کنید، اما دانش‌آموزانی که به‌صورت گروهی کار می‌کنند و هر کدام در توضیح مطالب درسی نقشی دارند.

در حالی که معلم در کلاس قدم می زند و با هر گروه ملاقات می‌کند تا سؤالات و چالش های جدیدی را پیش روی دانش آموزان قرار دهد و از طرفی آن ها را برای حل مسائل راهنمایی کند.

سر و صدا در این فضا بیشتر است و ممکن است برای فردی که یه یکباره وارد کلاس می شود این همهمه قدری عجیب باشد. اما در واقع دانش آموزان به جای شیطنت و صحبت های متفرقه، در حال انتقال مفاهیم آموزشی به یکدیگر هستند.

شرایطی که در ابتدا توصیف کردیم، چیزی بود که به طور معمول در کلاس های سنتی درس در جریان است و کلاس بعدی، کلاسیست که آموزش با شیوه و متد یادگیری معکوس را تجربه می کند.

به نظر شما آموزش به معنای واقعی در کدام یک از این دو کلاس در جریان است؟

در ادامه با هم نگاهی خواهیم داشت به تفاوت های شاخص این دو شیوه ی آموزشی

فرهنگ یادگیری

برخلاف نظام آموزش سنتی که اغلب معلم محور است، در متد آموزشی  یادگیری معکوس، این دانش آموزان هستند که محوریت کلاس را در دست دارند.

به این معنا که در این شیوه ی آموزشی معلم به عنوان یک تسهیل کننده عمل می کند و نقش او ارائه بازخورد به دانش آموزان ، پاسخ به سوالات، راهنمایی و در صورت لزوم تشویق برای تفکر عمیق تر است.

دانش آموزان برای یادگیری مطالب و مفاهیم، پیش از حضور در کلاس به مطالعه ی منابعی می پردازند که از سوی معلم به آن ها معرفی شده، و پس از حضور در کلاس درس هریک یافته ها و آموخته های خود را در اختیار سایرین قرار می دهند.

یادگیری معکوس محیط انعطاف پذیر

یکی از ویژگی هایی که همواره می تواند فضای آموزش را برای دانش آموزان و فراگیران جذاب کند، انعطاف پذیری محیط است.

به این معنا که در هر  ساعتی این امکان وجود داشته باشد که کلیات فضا تغییر کند.

مثل زمانی که دانش آموزان در خانه در حال یادگیری و مطالعه هستند و یا وقتی که در کلاس درس به صورت گروهی دور هم نشسته و مطالب و مفاهیم آموزشی را به یکدیگر منتقل می کنند.

این اتفاقیست که در یادگیری معکوس همیشه رخ می دهد.

در حالی که این انعطاف پذیری در آموزش سنتی وجود ندارد. دانش آموزان همیشه در کلاس درس در مقابل معلم نشسته اند و آموزگار به عنوان متکلم وحده در حال انتقال مفاهیم آموزشی به آنهاست.

دسته بندی محتواها در یادگیری معکوس

در یک نظام آموزشی سنتی، مربی و آموزگار بدون دسته بندی خاص و صرفا بر اساس چارت های آموزشی اقدام به ارائه مطالب به دانش آموزان می کنند اما در یادگیری معکوس، مطالب آموزشی توسط مربیان کاملا گزینش می شود.

به این معنا که مشخص می شود کدام بخش از مطالب را دانش آموزان می توانند با مطالعه در منزل فرا گرفته و برای کدام دسته از مطالب نیاز به راهنمایی معلم در داخل کلاس دارند.

معلمان همچنین برای افزایش درک مفهومی، برنامه ریزی می کنند تا تجربیات یادگیری بهتری را برای دانش آموزان و فراگیران در کلاس درس فراهم آورند.

مجموع این اتفاقات تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آموزش و همچنین کیفیت مطالبی دارد که به دانش آموزان ارائه می شود.

همانگونه که احتمالا شما هم متوجه شدید، روش آموزشیِ یادگیری معکوس، شیوه ای کارآمد برای آموزش دانش آموزان و فراگیران در رشته های مختلف تحصیلیست.

در این متد آموزشی با استفاده از زمانِ خارج از کلاس برای فراگیری اساسی محتواها، می توان تمام وقت کلاس را به یادگیری عمیق تر اختصاص داد.

دانش آموزان و دانشجویان  می توانند از طریق بحث و گفتگو با همسالان خود به نحو موثری با موضوعات و مباحث درگیر شوند و ایده های مختلف را تجزیه و تحلیل و ارزیابی کنند و در نتیجه سطحی عمیق تر از یادگیری را تجربه نمایند. برای آشنایی بیشتر با متد آموزشی یادگیری معکوس پیشنهاد می کنیم مقاله ی یادگیری معکوس چیست و چه مزایایی دارد را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *