منوی دسته بندی

بایدها و نبایدهایی که رزومه ی شما را حرفه ای تر می کند

رزومه ها نوعی معرفی کوتاه و مختصر از صلاحیت حرفه ای شما برای کارفرما به شمار می آیند و می توانند در جذب فرصت های شغلی مدنظرتان، نقشی کلیدی را ایفا کنند.

چندین دستورالعمل برای نوشتن رزومه وجود دارد که آن را جامع، کامل، منظم و حرفه ای می کند.

در این مقاله تصمیم داریم دستورالعمل هایی که هر رزومه ای را حرفه ای تر و جذاب تر می کند، با شما در میان بگذاریم.

نکات طلایی برای نوشتن رزومه:

هر رزومه به طور معمول باید شامل اطلاعات تماس شما باشد، تجربه حرفه ای شما را شرح دهد، تحصیلاتتان را بیان کند و مهارت های شما را برجسته نماید.

به طور کلی رعایت موارد زیر می تواند رزومه ی شما را بهتر و کارآمد تر کند:

1. به مهارت ها و توانمندی های مرتبط اشاره کنید

تجربه، مهارت ها و افتخارات خود را که به طور مستقیم با شغل مورد نظرتان در ارتباط است، فهرست کنید. به پوزیشن های شغلی قبلی تان که به هر شکلی با موقعیت جدید مرتبط است، اشاره کنید.

دوره های آموزشی ای که گذرانده اید، کارگاه ها، بوت کمپ ها و… همه و همه می تواند تاییدی بر شایستگی شما برای بر عهده گرفتن موقعیت شغلی جدیدتان باشد.

به عنوان مثال در یک رزومه ی برنامه نویسی، شما متوانید به دوره هایی که گذرانده اید، کارگاه های آموزشی، نرم افزارها و … اشاره کنید.

توجه داشته باشید که بیان تجربه های غیر مرتبط یا فرصت های شغلی ای که هیچ پیوند و نقطه ی مشترکی با موقعیت شغلی جدید ندارد، می تواند خیلی زود کارفرما را از مطالعه ی رزومه ی شما دلسرد کند.

2. رشته ی تحصیلی و میزان تحصیلات خود را مطرح کنید به شرطی که…

در وهله ی اول به آن قسمتی از تحصیلاتتان اشاره کنید که با موقعیت شغلی مورد نظرتان مرتبط باشد.

مثلا اگر در حال تهیه ی رزومه ی برنامه نویسی هستید و رشته ی دانشگاهیتان ارتباط خاصی با این حرفه ندارد، نیازی نیست که رشته تحصیلی تان را برجسته کنید.

در عوض می توانید به دانش و اطلاعات خود در زبان‌های برنامه نویسی مثل جاوا اسکریپت، اچ تی ام ال و یا سی شارپ اشاره کنید و روی آنها به خوبی مانور دهید.

از طرف دیگر به سطح موقعیت شغلیتان هم توجه کنید. به عنوان مثال اگر فرصت شغلی ای که توجه شما را جلب کرده است در سطح کاردانی یا کارشناسی است، نیازی نیست که حتما به مدرک کارشناسی ارشدتان اشاره نمایید.

چرا که در این صورت کارفرما ترجیح می دهد فردی با دانشی اندک تر از شما را استخدام نماید.

3. اطلاعات شخصی خود را به اختصار وارد کنید

فراموش نکنید که حفظ حریم خصوصی تان این پیام را به کارفرما منتقل می کند که شما فردی امین، محتاط و دانا هستید.

بنابراین در ارائه اطلاعات شخصی تان حتما توجه ویژه ای به حفظ حریم خصوصی تان داشته باشید.

به عنوان مثال تنها اشاره به شهر زندگی و منطقه سکونتتان کفایت می کند. به این شکل: تهران، شهرک غرب.

نیازی نیست جزئیات آدرس را برای کارفرمایی که نمی شناسید مطرح کنید. بهتر است این کار را به زمانی که فرم های استخدامی را پر می کنید موکول نمایید.

نیازی به ارائه شماره منزل در فرم رزومه نیست. همین که شماره تماس همراه خود را قید می کنید کافیست.

از درج کردن کد ملی و سایر مشخصات هویتی در فرم رزومه، اکیدا خودداری کنید. مطمئن باشید کارفرما به این سطح از اطلاعات هویتی شما نیازی نخواهد داشت.

یک عکس مناسب از خودتان داخل فایل رزومه بگذارید.

توجه داشته باشید یک عکس پرسنلی تمام رخ بهترین گزینه برای رزمه می باشد. عکس با عینک آفتابی، عکس در طبیعت، مهمانی، عکس با آرایش زیاد و یا حجاب نامناسب می تواند ناخودآگاه بر استنباط کارفرما نسبت به شخصیت حقیقی شما تاثیر بگذارد.

4-به مهارت های نرمتان اشاره کنید

دانستن این که شما فردی منعطف یا علاقه مند به یادگیری هستید، این که انتقادپذیرید و توانایی تعامل موثر با همکارانتان را دارید یا این که مسئولیت پذیرید و خود را ملزم به انجام وظایفتان می دانید، قطعا برای هر کارفرمایی می تواند خوشایند باشد.

بنابراین حتما در رزومه تان به بخشی از مهم ترین مهارت های نرمتان هم اشاره کنید اما مراقب باشید که ناخودآگاه دچار خودستایی نشوید.

بخشی از بهترین مهارت های نرم مورد علاقه کارفرمایان

1. تعهد در خدمت‌رسانی به مشتری

2. توانایی حل مسئله

3. مهارت‌های سازمان‌دهی

4. استواری و تسلیم‌ناپذیری

5. سخنوری

6. کار گروهی و همکاری

7. تفکر انتقادی

8. رهبری و هدایت

9. تداوم و پافشاری

10. توانایی شبکه‌سازی

۱1. توانایی مذاکره و اقناع

۱2. آینده‌نگری

5. مراقب حجم رزومه باشید

گاها بعضی افراد برای جلب نظر کارفرما، اقدام به نوشتن رزومه های بلند و بالا می کنند. به عنوان مثال به تک تک تجربه های کاری شان، حتی آن هایی که چند هفته بیشتر به طول نیانجامیده هم اشاره می کنند.

بایستی بدانید که این زیاده روی در بیان جزئیات در وهله ی اول کارفرما را خسته و گیج می کند و ثانیا ممکن است مخاطب شما را متهم به بزرگ نمایی کند.

به عنوان مثال اگر می خواهید رزومه ی برنامه نویسی برای خودتان تهیه کنید، بهتر است تنها به بیان اهم مهارت هایتان اکتفا کنید و تنها چند سر فصل کلی را مطرح کنید.

مطمئنا کارفرما متوجه منظور شما خواهد شد و موارد مورد ابهام را هم در جلسه ی مصاحبه از شما خواهد پرسید.

در اینجا برای ملموس تر شدن مطالبی که مطرح نمودیم، نمونه ای مناسب از یک رزومه ی برنامه نویسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

با شرکت در بوت کمپ های برنامه نویسی مکتب شریف، می توانید علاوه بر آموزش و تجربه، برای شرکت در جلسات مصاحبه شغلی آماده شده و همچنین با اصول و قواعد رزومه نویسی حرفه ای نیز آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *