منوی دسته بندی

5 ترفند برای یادگیری سریعتر برنامه نویسی

یکی از سوالات رایج و اساسی در بین فراگیرانی که می خواهند برنامه نویسی و کدنویسی را یاد بگیرند این است که “چگونه می توانم برنامه نویسی و کدنویسی را سریع تر یاد بگیرم و وارد بازار کار شوم؟”

چه دانشجو باشید، چه یک فراگیر بوت کمپ های برنامه نویسی، فرقی نمی کند، به طور قطع همیشه دنبال راه حل هایی برای افزایش سرعت یادگیری تان هستید.

شاید پذیرفتن این نکته برایتان قدری سخت باشد که یادگیری کدنویسی و تسلط بر آن برای یک فرد مبتدی مدت ها طول می کشد. دقیقا به همین دلیل هم خیلی از کسانی که تازه وارد این حوزه می شوند ممکن است در ابتدای راه قدری دلسرد و نا امید شوند.

خیلی از فراگیران دوره های برنامه نویسی این تجربه ی ناخوشایند را داشته اند که تحت تاثیر محبوبیت شغل برنامه نویسی و درآمدهای جذاب آن، وارد این حوزه شده و سپس با مشاهده ی چالش های ابتدای راه، از انتخاب خود پشیمان شده اند و این دقیقا همان موضوعیست که برنامه نویسان موفق را از سایرین جدا می کند.

خوب است که قبل از هر چیزی این نکته را بدانیم که یادگیری برنامه نویسی و کد نویسی یک اتفاق یک روزه و یک شبه نیست، بلکه نیازمند مدت زمان قابل توجه به همراه صبوری، پشتکار و تمرین است. در این میان اما راهکارهای و ترفندهایی برای یادگیری موثرتر و سریع تر برنامه نویسی وجود دارد که در این نوشتار قصد داریم به آن ها بپردازیم، بنابراین از شما دعوت می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

1- مباحث اصولی را خوب یاد بگیرید.

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری از فراگیران از ابتدای کار مرتکب می شوند این است که روی مباحث مقدماتی به خوبی تمرکز نکرده و بدون این که این مباحث را به خوبی یاد بگیرند، به سراغ مباحث بعدی می روند.
خوب است که بدانید برای درک مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی باید در مورد اصول اولیه برنامه نویسی کاملاً مسلط باشید. چراکه با انجام اشتباهات بسیار کوچک به راحتی دچار سردرگمی شده و باید دوباره از اول روی مباحث برگردید. 

مهم ترین اصولی که لازم است برای موفقیت در برنامه نویسی روی آن ها تمرکز کامل داشته باشید عبارتند از: ساختارهای داده، متغیرها، ساختارهای کنترل، ابزارها یا ویرایشگرهای متن.

2- یادگیری برنامه نویسی در گرو تمرین و تکرار است

کی از اشتباه رایجی که افراد مبتدی در حین یادگیری برنامه نویسی انجام می دهند، خواندن کتاب یا نگاه کردن به نمونه کد ها روی دسکتاپ بدون تمرین آنهاست.

اگرچه این نحوه ی یادگیری ممکن است در مورد خیلی از علوم و فنون پاسخگو باشد اما در رابطه با برنامه نویسی خیر.

در برنامه نویسی و کدنویسی ما نیازمند تکرار و تمرینیم و تنها در این صورت است که می توانیم آینده ای روشن را در شغل برنامه نویسی برای خود متصور شویم. مطالعه کردن در مورد حلقه ها، متغیرها و… اگرچه برای شما ساده است، اما برنامه نویسی واقعی به این روش جواب نمی دهد.

شما نیاز دارید که دائما کدهای مختلف را بنویسید، چه درست و چه غلط. چرا که تنها در این صورت است که می توانید به مهارت لازم و کافی برسید.

وقتی شما حرفه ی برنامه نویسی را شروع می کنید با مشکلات زیادی روبرو خواهید بود، مشکلاتی که تنها به کمک کدهایی که شما می نویسید حل خواهد شد. حالا تصور کنید که در این موقعیت شما توانایی پیاده سازی کدها را نداشته باشید. واقعا چه اتفاقی خواهد؟

3- کد نویسی دستی را تجربه کنید

وقتی به عنوان یک مبتدی برنامه نویسی را شروع می کنید حتما این سوال برایتان مطرح می شود که کد نویسی با دست اصلا چه لزومی دارد؟ خیلی از فراگیران معتقدند که تا وقتی می توانم کدها را روی سیستم بنویسم، چه دلیلی دارد که این کار را به طور دستی و روی کاغذ انجام دهم؟ دلیل این امر آمادگی برای حضور در جلسات مصاحبه است. در واقع در خیلی از مصاحبه های شغلی که برای برنامه نویسان انجام می شود، از آن ها خواسته می شود که کدها را به طور دستی روی کاغذ بنویسند، بنابراین برای خروج موفقیت آمیز از این مرحله حتما نیاز به تمرین های پیاپی دارید. از طرف دیگر نوشتن کدها روی صفحه با محدودیت هایی نظیر مشخص نبودن درست و غلط بودن کدها همراه است که همین محدودیت ها می تواند باعث ارتقاء توانمندی های شما شود.

4- استفاده از منابع

منابع آنلاین زیادی به صورت پولی یا مجانی روی وب وجود دارد که برای برنامه نویسان در هر سطحی مفید است. استفاده از این منابع به شما کمک می کند که داستان برنامه نویسی خود را بهتر و حرفه ای تر آغاز کنید.

 البته فراموش نکنید که استفاده از حضور اساتید و مدرسان قطعا گزینه ی بهتری برای شما خواهد بود اما منابع آنلاین هم می توانند در تفهمیم بهتر مطالب و همینطور ارتقاء توانمندی های شما نقش بسزایی را ایفا کنند.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که همیشه مطالعه منابع به روز و آنلاین را در برنامه های روزانه خود قرار داده و از اهمیت این کار غافل نشوید.

5-استراحت کنید

اگر می خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید، خوب نیست که ساعت ها و ساعت ها جلوی کامپیوتر بنشینید و سعی کنید همه چیز را یکباره و یک جا درک کنید.

درست است که برنامه نویسی و کد نویسی نیازمند تلاش مداوم است اما توجه به استراحت و آزاد کردن افکارتان هم موضوع بسیار مهمیست.

بهترین فرمول برای تمرین کد نویسی و برنامه نویسی این است که در فواصل منظم استراحت داشته و برای مدتی از سیستم خود فاصله بگیرید.

این کار نه تنها سرعت شما را پایین نیاورده بلکه باعث می شود با ذهنی توانمند تر و با نشاط تر تمرینات خود را دنبال کنید.

برنامه نویسی و کد نویسی به واسطه ی بازار کار جذاب و کاربردهای فراوانی که در دنیای امروز دارد، در زمره ی محبوبترین حوزه های تحصیلی و کاری شناخته می شود.

 اما همه چیز به این سادگی که فکر می کنید نیست. شما برای توانمند شدن در برنامه نویسی و افزایش سرعت یادگیری تان نیاز به ترفندهایی دارید که در این نوشتار به برخی از آن ها اشاره کردیم، اما اگر در ابتدای مسیر برنامه نویسی هستید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله ی ۵ قدم برای شروع برنامه نویسی را نیز مطالعه کنید.

اگر علاقه مندین که وارد بازار کار برنامه نویسی بشین:

میتونین همین الان در دوره‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *