منوی دسته بندی

زبان برنامه نویسی مناسب برای من کدام است؟

کافیست نگاهی به فهرست اسامیِ محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیا بیندازید. آن وقت است که متوجه خواهید شد انتخاب یک زبان از میان این همه زبان کار چندان راحتی هم نیست.

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که می خواهید تنها از بین چند زبان درجه یک برنامه نویسی، یکی را انتخاب کنید، برایتان خوش خبریم!

زبان های تراز اول و محبوب برنامه نویسی تعداد محدودی دارند، بنابراین می توانید با نگاهی به ویژگی های هریک از آن ها، زبانی را انتخاب کنید که بیشترین کارکرد را برایتان دارد.

فراموش نکنید که در مسیر انتخاب زبان برنامه نویسی مورد نظرتان، پاسخ دادن به یک سوال می تواند برایتان بسیار کلیدی باشد: تصمیم دارید بعد از یادگرفتن برنامه نویسی چه کار کنید؟

 در ادامه بنا داریم شما را با محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی آشنا کنیم:

JavaScript

بسیاری از افرادی که هنوز آشنایی چندانی با دنیای برنامه نویسی ندارند، JavaScrip را با Java اشتباه می گیرند. یا آن ها را دارای تشابهاتی می دانند. این در حالیست که نه تنها این دو زبان یکی نیستند، بلکه تشابه خاصی هم به هم ندارند.

جاوااسکریپت پیش از هر چیز یک زبان اسکریپت نویسی سمت کاربر است که بیشترین استفادۀ آن، توسعه رابط کاربریست.

تا همین چند سال پیش از جاوااسکریپت فقط برای انجام امور سمت کاربر استفاده می شد اما به لطف فریم ورک های بی نظیرش، این روزها حرف های زیادی در برنامه نویسی سمت سرور هم دارد.

فریم ورک هایی مثل angular، React، Ember.js و … کتابخانه هایی بودند که کارکردهای وسیعی را برای جاوااسکریپت فراهم آوردند.

از دست ندهید: ReactJS چیست و چرا باید آن را یاد گرفت؟

Python

پایتون یکی از آن دسته زبان های برنامه نویسی است که برای ساخت اپلیکیشن های تلفن همراه و دسکتاپ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از کاربردهای زبان پایتون، استفاده از آن برای فعالیت های data mining یا داده کاوی و همچنین بیو انفورماتیک است.

این زبان برنامه نویسی ویژگی های مثبت زیادی دارد که یکی از برجسته ترین آنها امکان برنامه نویسی در ویندوز، لینوکس و مک است. به همین خاط غول های بزرگی همچون گوگل، اینستاگرام، ردیت، پینترست، دراپ باکس و … در بخش بزرگی از پروژه های خود از Python استفاده می کنند.

بیشتر بدانید: برنامه‌نویسی پایتون (python) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

PHP

پی اچ پی هم نظیر جاوا اسکریپت، یکی از زبان های اسکریپت نویسی است با این تفاوت که کارکرد اصلی این زبان برای سمت سرور است.

شاید باورتان نشود اگر بگوییم که تعداد زیادی از وب سایت هایی که در طول روز با آن ها مواجهید توسط همین زبان پی اچ پی نوشته شده اند. از فیسبوک گرفته تا وب سایت های وردپرسی و یاهو و ویکی پدیا، همه و همه محصول این زبان بی نظیر هستند که هر روز کارکردهای جدیدتر و بیشتری پیدا می کند.

یکی از دلایلی که پی اچ پی را به یکی از محبوبترین زبان های برنامه نویسی در نزد برنامه نویسیان تبدیل کرده است، قواعد دستوری ساده ایست که به راحتی قابلیت یادگیری دارد.

بسیاری از کسانی که یادگیری برنامه نویسی را با زبان پی اچ پی شروع می کنند، می توانند در همان روزهای اول پروژه های مستقلی تولید کنند.

JAVA

جاوا یکی از آن دسته زبان های مستقلیست که با ظهورش، انقلابی در عرصه برنامه نویسی رخ داد. کارکرد اصلی زبان جاوا را می توان در اپلیکیشن های اندرویدی، بازی ها و همچنین برنامه های دسکتاپی پیدا کرد.

یکی از ویژگی های مثبت جاوا این است که برای انجام پروژه های نرم افزاری بزرگ، گزینه ای فوق العاده به شمار می آید.

به همین خاطر است که در وب سرویس های آمازون، یاهو و فیسبوک از این زبان برنامه نویسی استفاده شده است. پس هر وقت خواستید برای تلفن های همراه اپلیکیشن بنویسید و یا زمانی که تصمیم گرفتید روی الگوریتم های پیچیده کار کنید، حتما روی جاوا حساب کنید.

C#

سی شارپ یکی از محصولات ماندگار و افتخار آمیز شرکت مایکروسافت است که بر پایۀ فریم ورک .net (دات نت) تهیه شده است.

از جمله کارکردهای اصلی سی شارپ، می توان به ساخت بازی های کامپیوتری و همچنین ساخت نرم افزارهای دسکتاپی اشاره کرد.

جالب است این را بدانید که بر خلاف هویت اولیۀ سی شارپ، این زبان توانسته به لطف شرکتی تحت عنوان “زامارین (Xamarin)” به یک زبان چند سکویی تبدیل شود که از آن برای برنامه نویسی اندروید و ios نیز استفاده می شود.

حال که با تعدادی از محبوبترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی آشنایی پیدا کردید، بار دیگر به سوالی که در ابتدای مطلب مطرح کردیم، باز می گردیم.

تصمیم دارید بعد از یادگرفتن برنامه نویسی چه کار کنید؟

پاسخ به این سوال، در کنار تمامی توضیحاتی که ارائه کردیم، می تواند شما را برای پیدا کردن مناسب ترین زبان برنامه نویسی کمک نماید.

در پایان پیشنهاد می کنیم برای این که به تصوری بهتر از دنیای برنامه نویسی دست یابید، خواندن مقالۀ آیا یادگیری برنامه نویسی سخت است؟ (چگونه آن را راحت کنیم)، را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *