منوی دسته بندی

مثل حرفه‌ای‌ها جستجو کن…

میلیاردها وب‌سایت بر روی شبـکۀ جهانی ایـنتـرنت وجـود دارن و هـر 5 ثـانیه هم یـه سـایت به اون اضـافه میشه. این دنیا اونقدر بزرگه که کاربران برای استفاده درست و بهینه از اون نیازمند موتورهای جستجو هستن. اما اکثر کاربران این موتورهای جستجو با روش‌های صحیح جستجو آشنایی ندارن که این امر موجب میشه یا به نتیجۀ دلخواه خودشون دست پیدا نکنن یا وقت زیادی رو برای این منظور صرف کنن.

از طرفی کم هم نیستن کسانی که به جستجو در گوگل به عنوان یک مهارت مهم نگاه نمی‌کنن.
به نظر می‌رسه که مسئله ساده‌تر از این حرف‌هاست. موضوع رو تایپ می‌کنی و گوگل هم پاسخ مورد نظر یا فهرستی از پاسخ‌های مورد نظر روپیدا می‌کنه و ارائه می‌ده.

اما واقعیت اینه که جستجو در گوگل به این سادگی که در نگاه نخست به‌نظر می‌رسه نیست و تکنیک‌ها و ترفندهای جستجوی حرفه‌ای در گوگل بسیار پرشمارن.


جستجو در گوگل زبان خاص خود را دارد

آن‌چه ما به‌دنبالشیم، پاسخ یک پرسش یا Question است. اما آن‌چه در باکس سرچ گوگل تایپ می‌کنیم، یک Query است.

عبارتی که ما به عنوان Query تایپ می‌کنیم، قواعد خودش رو داره . از جمله این‌که میشه کلمات کلیدی رو با انواع کدها و عملگرها مخلوط کرد.

طبیعیه هر چه بیشتر کوئری‌نویسی با استانداردها و کدهای گوگل رو بلد باشیم، بهتر می‌تونیم انتظارات‌مون رو برای گوگل تشریح کنیم و طبیعتاً احتمال این‌که پاسخِ مناسب‌تری پیدا کنیم، افزایش پیدا میکنه.

با وجود آسانی ظاهری کار با این موتورهای جستجو دونستن تکنیک ها و روش‌­های جستجوی صحیح در گوگل به ما کمک میکنه تا بتونیم خیلی زودتر و دقیق‌تر به نتیجۀ دلخواهمون برسیم.

ما در این مقاله 10 مورد از این ترفند‌ها رو گردآوری کردیم که کاربردی‌تر هستن. با استفاده از این ترفند‌ها شما می‌تونین به بهبود نتایج جستجوی خودتون توی گوگل کمک کنید.

ASTERISK * .1

از * ها به‌جای کلمات یا عباراتی که بلد نیستین یا یادتون نمیاد می‌تونین استفاده کنین.
مثلا وقتی می‌خواین یه موسیقی یا متنی رو سرچ کنین و یک قسمتش یادتون نمیاد می‌تونین از این عملگر استفاده کنین.

2. QUOTATION “ “

علامت کوتیشن یا نقل قول که آن را به این صورت: “[عبارت جستجو]” به کار می بریم، می تونه به جست‌و‌جوی دقیق کمک کنه.
اگر می‌خواین تا دقیقا به دنبال یک جمله یا عبارت مشخص بگردین (بدون هیچ کم و زیادی) از علامت کوتیشن در جستجوی خود استفاده کنین.

3. :SITE

یکی دیگه از ترفندهای جستجوی حرفه‌ای در گوگل، جستجو در محتواهای یک سایت به خصوصه. با استفاده از این تکنیک می‌تونین برای سرچ درون یه سایت و منبع مشخصی که خودتون انتخاب کردین، جستجو کنین.
فرضا اگر بخوایم در سایت مکتب شریف به دنبال مطالب مرتبط با استخدام باشیم، بهتره این عبارت رو در کادر جستجو بنویسیم:
site:maktabsharif.ir استخدام

4. HYPHEN –

در مواردی ممکنه شما دنبال کلمه‌ای باشین که بیش از یک معنا داره یا می‌خواین عبارتی رو جستجو کنین که در نتایج جستجو یکی از موضوعات وابسته به اون عبارت نمایش داده نشه.
به‌طور مثال برای مشاهدۀ نتایج “ آموزش برنامه‌نویسی (به جز زبانphp)” عبارت زیر رو باید جستجو کنین:
programming tutorial -php
فقط دقت کنین که قبل از کاراکتر “-” باید یک فاصله قرار داده و کلمۀ بعدی رو بدون فاصله بیارین.

5. ~

ممکنه شما در نتایج جستجوتون دنبال عبارت خاص نباشین و کلمات مرتبط با اون عبارت هم برای شما حائز اهمیت باشه. در این صورت می‌تونید از عملگر ” ~ ” استفاده کنید.
به عبارتی با این تکنیک، چیزهایی رو که مترادف یا مشابه کلمه‌ی مشخص شده هست رو هم دریافت می‌کنین.

6. :FILFETYPE

با این تکنیک می‌تونین تعیین کنین چیزی که سرچ می‌کنین، نوع فایلش چی باشه.
نکتۀ استفاده از این تکنیک اینه که بعد از عبارت filetype: بدون هیچ فاصله‌ای باید پسوند فایل مورد نظر رو نوشت(مثلا pdf، docx، ppt و…). سپس با یک فاصله میشه عبارت یا موضوع مورد نظر برای جستجو رو تایپ کرد.

7. OR (این یا آن)

با استفاده از عملگرِ OR گوگل می‌فهمد به دنبال یکی یا چند مورد، از بین چندین مورد هستید و خود را ملزم به یافتن سایت‌هایی که همه‌ی عبارات تایپ شده را در بر دارند، نمی‌داند.
مثال: inbound marketing OR advertising

8. :define

برای یافتن معنی یک عبارت در کوتاه‌ترین زمان کافی است دستور :define را تایپ کنید. این کار امکان شنیدن تلفظ را نیز فراهم می‌کند.
مثال: define: Pograming

9. :location

اگر به دنبال اخبار مربوط به مکانی خاص یا اخبار رویداد خاصی در مکان مورد نظر هستید از دستور :location استفاده کنید.
مثال:  location: footballiran

10. +

گوگل در نتایج جستجوی خودش کلمات معمولی رو بصورت خودکار حذف میکنه. ولی اگه شما به اونا نیاز دارید می‌تونید با قراردادن علامت “+” در جلوی اون‌ها مطمئن بشین که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. همچنین اگه می‌خواین دو عبارت و کلمه رو همزمان در نتایج جستجوی خودتون داشته باشین، از این عملگرد استفاده کنید. البته دقت کنین که قبل از کاراکتر “+” یک فاصله (space) قرار بدین و کلمه بعدی رو بدون فاصله بعد از اون بیارین.

استفاده از جستجوی پیشرفتۀ گوگل

در نوار جستجوی گوگل گزینه «جستجوی پیشرفته» (Advanced Search) وجود داره. شما با کلیک روی این گزینه و استفاده از ویژگی‌های این بخش و بکار بردن عملگرهای خاصی قادر خواهید شد که جستجویی دقیق‌­تر داشته باشید. اگـر شـما از بـخش فـارسی مـوتور جسـتجوی گـوگل استفاده می‌کنید به راحتی می توانین از همۀ گزینه‌های این بخش استفاده کنید. برای دونستن کاربردهای مختلف این بخش میتونید مقالۀ استفاده از نوار جستجوی پیشرفتۀ گوگل رو هم بخونین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *