منوی دسته بندی

net. چیست؟ (همه چیز درباره برنامه نویسی دات نت NET Framework.)

.net چیست

در مقاله قبل به معرفی زبان برنامه‌نویسی سی شارپ و ویژگی‌های این زبان پرطرفدار تحت ویندوز پرداختیم. اکنون می‌خواهیم در ادامه معرفی سی شارپ به این سوال پاسخ دهیم که .net چیست و به معرفی و آموزش برنامه نویسی دات نت (NET.) و محیط کار با زبان سی شارپ بپردازیم. پس از آن به بررسی این موضوع می‌پردازیم که برنامه نویسی دات نت چگونه به ما کمک می‌کند که بتوانیم راحتتر با زبان‌های متعدد برنامه‌نویسی کار کنیم.

برنامه‌نویسی .net چیست؟

NET. یک فریم ‌ورک است که توسط شرکت مایکروسافت برای توسعه انواع نرم افزارها و به طور ویژه برای ویندوز طراحی شد.NET Framework . همچنین می تواند برای توسعه نرم افزارهای تحت وب مورد استفاده قرار بگیرد. تا کنون چندین نسخه از .NET Framework. انتشار یافته که هر بار قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است.

در پاسخ به این سوال که .net چیست، می‌توانیم به صورت خلاصه بگوییم که برنامه نویسی .net نوعی زبان مشترک و زمان اجرا (CLR) است که محیطی را برای اجرای برنامه‌ها فراهم می‌آورد. این چارچوب کمک زیادی به درک بهتر برنامه‌هایی نظیرNet C# ، .Net، Visual Basic و ++C می‌کند.

معرفی دات نت فریم ورک

تا به اینجا متوجه شدیم که .net چیست و چه فوایدی برای برنامه‌نویسان دارد. کدهایی که تحت CLR و دات نت اجرا می‌شوند کدهای مدیریت شده نامیده می‌شوند. چون CLR جنبه های مختلف نرم افزار را در زمان اجرا مدیریت می‌کند.

فریم ورک دات نت چیست

در زمان کامپایل، کدها به زبان مشترک میانی (CIL) که نزدیک و تقریبا شبیه به زبان اسمبلی است ترجمه می‌شوند. ما باید کدهایمان را به این زبان ترجمه کنیم چون فقط این زبان برای دات نت قابل فهم است. برای مثال کدهای #C و Net Visual Basic. هر دو به زبان مشترک میانی (CIL) ترجمه می‌شوند. به همین دلیل است که برنامه های مختلف در برنامه نویسی دات نت می توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

اگر یک زبان سازگار با چارچوب دات نت می‌خواهید باید یک کامپایلر ایجاد کنید که کدهای شما را به زبان میانی ترجمه کند. کدهای ترجمه شده توسط CIL در یک فایل اسمبلی مانند exe. یا dll. ذخیره می‌شوند. این کامپایلر در لحظه، کدهایی را که برنامه در آن زمان نیاز دارد، به زبان ماشین ترجمه می‌کند.

آموزش برنامه نویسی بدون پیش نیاز با بوت کمپ های برنامه نویسی مکتب شریف

آشنایی با چارچوب برنامه نویسی دات نت

چارچوب دات‌ نت یا همان (به انگلیسیNET Framework :.) یک فناوری نرم‌ افزاری است که بر روی تمامی ویرایش‌ های سیستم‌ عامل ویندوز مایکروسافت قابل اجراست و در سیستم‌عامل‌های دیگر از جمله لینوکس و مکینتاش نیز وارد شده است.

این چارچوب شامل مجموعه‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی است که سی شارپ و ویژوال بیسیک مهمترین آن‌ها هست. مجموعه‌ای از کتابخانه‌های بسیار غنی جهت کمک به سهولت توسعه نرم‌افزار در این چارچوب قرار گرفته‌اند که در قالب بخش‌های عمده‌ای همچون فناورهای ASP.NET, ADO.NET و بسیاری فناوری‌های خاص دیگر ارائه می‌شوند که تعداد آن‌ها در نسخه‌های اخیر همگام با محدودتر شدن اهداف مایکروسافت، بیشتر شده است.

بخش کامپایلر این چارچوب، یک مفسر همزمان است. به این معنی که کد تمام زبانها به یک زبان میانی به نام اسمبلی ترجمه شده و توسط یک ماشین مجازی بر اساس نیازها و مشخصات هر سیستم‌عامل و سخت‌افزار به اجرا در می‌آیند.

کتابخانه‌‌های از پیش نوشته شده که در این چارچوب قرار دارند و در واقع پایه‌های اشیاء و کلاس‌های اصلی (Base Classes) این چارچوب را تشکیل می‌دهند، بخش وسیعی از نیازهای برنامه‌نویسی را تحت پوشش قرار داده‌اند. از این جمله می‌توان به واسط‌های گرافیکی کاربر، دسترسی به پایگاه‌های داده، رمزنگاری، برنامه‌های تحت‌وب، الگوریتم‌های کار با اعداد و ارتباطات شبکه‌ای اشاره کرد.

در ژوئن سال 2000 میلادی، شرکت مایکروسافت خبر ایجاد چهارچوب نرم‌افزاری دات‌نت، به همراه یک زبان برنامه‌نویسی جدید به نام سی شارپ را اعلام کرد. چارچوب دات‌نت یک مجموعه وسیع از امکانات برنامه‌نویسی است.

زبان‌های #C و Visual Basic .NET و ASP.NET همگی از چارچوب دات ‌نت استفاده می‌کنند. برنامه‌های نوشته شده در این چهارچوب، ابتدا به زبان میانی مایکروسافت و متاداده (metadata) ترجمه شده و سپس توسط CLR اجرا می‌شوند. dot net باعث شد که قدرت برنامه‌‌نویسی در زبانهای تحت این چارچوب یکسان شود و تفاوت فقط در نوع کد نویسی باقی بماند.

تغییر عمده‌ای که در برنامه‌ نویسی دات نت نسبت به گذشته قابل رویت است نحوه اتصال به پایگاه‌های داده است که علاوه بر روش‌های قدیمی مانند DAO و ADO می‌توان از فناوری جدید ADO.NET و Entity Framework برای آن استفاده کرد. این تغییرات را می‌توان به روشنی در asp net core مشاهده کرد.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره زبان برنامه‌نویسی سی شارپ

NET Core. چیست؟

اکنون که متوجه شدیم .net چیست، زمان آن رسیده است که ببینیم دات نت کور چیست. دات نت کور یک چارچوب چند سکویی و آزاد و متن باز مشابه چارچوب دات نت است که توسط مایکروسافت توسعه داده شده و تحت پروانه ام‌آی‌تی منتشر شده است. ویرایش ۱٫۰ آن در ۲۷ ژوئن ۲۰۱۶ به همراه به روز رسانی ۳ visual studio ۲۰۱۵ عرضه شد.

تست دات‌ نت

تست دات نت چیست

تست یکی از اجزای مهم در تولید نرم‌افزار است. در دات ‌نت نیز مانند سایر فناوری‌ها نیاز به تست وجود دارد. در تست باید میزان و نحوه استفاده از پردازنده، ورودی/خروجی و حافظه را در سطح برنامه مشخص نماییم. ابزارهای profiler، برخلاف ابزارهای monitoring، اشکالات کارایی و کندی سیستم را در سطح برنامه‌نویسی مشخص می‌کنند.

در زیر نحوه تبدیل کدهای سی شارپ به یک برنامه اجرایی به‌ طور خلاصه آمده است :

  • برنامه‌نویس، برنامه خود را با یک زبان دات نت، مانند سی شارپ می‌نویسد.
  • کدهای سی شارپ به کدهای معادل آن در زبان میانی، تبدیل می‌شوند.
  • کدهای زبان میانی در یک فایل اسمبلی ذخیره می‌شوند.
  • وقتی کدها اجرا می‌شوند کامپایلر JIT کدهای زبان میانی را در لحظه به کدهایی که برای کامپیوتر قابل خواندن باشند، تبدیل می‌کند.

مطالب مرتبط: نگاهی به بازار کار برنامه نویسی سی شارپ در داخل و خارج از کشور

asp net چیست؟

تا اینجا متوجه شدیم که .net چیست و برنامه‌ نویسی دات نت چه ویژگی‌هایی دارد، اما asp .net framework چیست؟

ASP.NET یک فریم‌ورک توسعه وب است که توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده است. این فریم‌ورک برای ساخت برنامه‌های کامپیوتر تحت وب پویا و قابل مقیاس استفاده می‌شود. ASP.NET بر پایه مدل برنامه‌نویسی (Model-View-Controller) mvc عمل می‌کند و امکان ایجاد برنامه‌های وب با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند C#، Visual Basic.NET و F# را فراهم می‌کند.

برای مشاهده بوت کمپ آموزش سی شارپ و آموزش asp net core کلیک کنید.

شرکت در دوره آموزش دات نت برای چه کسانی مناسب است؟

معمولا تقاضای زیاد در بازار کار برای استخدام برنامه نویس دات نت، باعث شده که دوره دات نت طرفداران زیادی داشته باشد. فرقی نمی‌کند که علاقه‌مند به زبان برنامه‌نویسی سی شارپ هستید یا پایتون، به جاوا علاقه دارید یا اندروید، به هرحال برنامه نویسی دات نت می‌تواند کارکردهای زیادی برای همه افراد داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ بدهیم که .net چیست و برنامه نویسی دات نت چه ویژگی‌هایی دارد. اکنون می‌توانید در رابطه با گسترش مهارت‌های برنامه‌نویسی خود به کمک .NET Framework به خوبی تصمیم‌گیری کنید.

امیدواریم مطالب مطرح شده برای شما کاربردی باشد و بتواند بهترین مسیر را برای یادگیری هرچه بهتر برنامه‌نویسی در مقابل شما قرار دهد.

یک نظر

  • ممنون از مقاله خوبتون

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *