منوی دسته بندی

چه کارمند و چه کارفرما از حقوق هم نسبت به هم با خبر باشیم!

چه کارمند باشید و چه کارفرما در محیط کار باید از حقوق همدیگر در مقابل هم آگاه باشید تا بتونید که به بهترین شکل در کنار هم تعامل داشته باشید. برای آگهی از حقوق اولین چیزی که به ذهنمون می یاد قرارداد کاری هستش.

بر اساس یه قرار داد 2 طرفه در ساده ترین شکل ممکن ما اعلام می کنیم به عنوان کارمند یک سری وظایف محوله را انجام بدیم و در عوض کارفرما مبلغ مشخصی را در ازای این کار به ما پرداخت کنه.

قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار یا قرارداد استخدامی به قراردادی گفته می‌شه که بین یک نفر به عنوان کارفرما و یک نفر به عنوان کارگر یا کارمند منعقد می‌شه. بر اساس ماده 7 فصل دوم قانون کار، ” قرارداد کار قراردادی کتبی یا شفاهی است که به موجب آن، کارگر متعهد می‌شود در ازای دریافت مبلغی معین به عنوان حق السعی، کاری را برای مدت زمان مشخص برای کارفرما انجام بدهد”. کارگر شخصی حقیقی است که به درخواست کارفرما کاری را انجام می‌دهد و به صورت هفتگی، روزانه یا ماهانه مزد دریافت می‌کنه. کارفرما نیز شخصی حقیقی یا حقوقی است که کار به دستور و درخواست او انجام می‌شه و مکلف به پرداخت مزد به کارگر هستش.

قرارداد در قوانین کار

قرارداد کاری یک متن نوشته شده یا شفاهی هستش که فرد در قبال دریافت حق السعی خود، با مدت زمان کارکرد مشخص، کار را برای کارفرما انجام می‌ده.

انواع قرارداد

قراردادهای دولتی: قراردادهای کاری بخش دولتی شامل دستگاه‌ها و ادارات دولتی به سه دسته تقسیم می‌ شه: قرارداد رسمی، پیمانی، قدماتی یابه اختصار قراردادی

قوانین استخدام کار کارمندان رسمی دولت بر اساس قانون استخدام کشوری هستش این کارمندان پس از اتمام خدمت از مزایای صندوق بازنشستگی کشوری بهره‌مند می شن.

قراردادهای شرکت‌ های خصوصی: استخدام در بخش خصوصی تحت پوشش نظام استخدامی قانون کار هست و مشمول صندوق تأمین اجتماعی نیز می‌ شه. با توجه به مواد قانونی، قرارداد کار در شرکت ‌های خصوصی شامل ۲ دسته قرارداد می‌ شه. قرارداد‌های کار از نظر مدت قرارداد و قراردادهای کار از نظر ساعت کار.

در قرارداد کاری باید چه مواردی قید بشه:

  • مشخصات کارفرما و کارگر / کارمند
  • نوع کار یا وظیفه محول شده به کارگر / کارمند
  • میزان حقوق، مزد مشخص شده و مزایای الحاقی
  • مجموع ساعت کار و ساعت اضافه کاری با توافق دو طرف قرارداد
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد
  • میزان تعطیلات و مرخصی‌ های ماهانه

توجه باید داشته باشی که هنگام مذاکره و بستن قرارداد باید قوانین کار رو در نظر بگیری، حتی اگر به صورت شفاهی یا کتبی برخلاف قوانین وزارت کار و تامین اجتماعی، حداقل‌های مربوط به کار رعایت نشه، اون قرارداد باطله و قابل استناد نیست.

دستمزد کارمند‌ها در قرارداد کار

دستمزد به مجموع وجه نقد یا غیر نقد که در مقابل انجام کار به کارمند پرداخت می‌ شه، گفته می­ شه. میزان افزایش حداقل دستمزد به طور معمول با توجه به درصد تورم سال هستش. این تورم به صورت سالانه از سوی بانک مرکزی به مراکز آمار کشور اعلام می‌شه.

به عنوان کارمند یا کارفرما باید به این نکته توجه بشکه در قوانین کار دستمزدهای کمتر از حداقل تعیین شده شورای عالی، غیر قانونی بوده و قابلیت پیگیری داره.

دستمزد کار تمام وقت

مدت زمان کار تمام وقت ۴۴ ساعت در هفته و به جز ایام تعطیل و جمعه‌ها است که باید مطابق این مدت زمان، دستمزد کامل و تعیین شده از سوی وزارت کار و رفاه امور اجتماعی پرداخت بشه.

دستمزد کار ساعتی

مزد ساعتی چیست؟ به ازای ساعت‌ هایی که وقت کارمند در اختیار کارفرما است، دستمزد اون محاسبه و پرداخت می شه

اگر کارگر و کارفرما با مزد ساعتی توافق به همکاری کنند، در قرارداد آن‌ ها باید ساعت‌ های کار به صورت، روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص بشه. توجه کنید که اگر ساعت کار بیشتر از روزی ۸ ساعت و ۴۴ ساعت در هفته باشه، باید مابقی آن ساعت‌ ها به صورت اضافه کاری با کارمند محاسبه بشه.

دستمزد کار پاره وقت

در قرارداد دستمزد کار پاره وقت، میزان حقوق، مزایا و پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی با توجه به ساعت کار کارمند محاسبه و پرداخت می شه.

اگه می خوای بیشتر در مورد قوانین بیمه بدونید به وبلاگ بیمه شغلی چیست و چه مزیت هایی داره یه سر بزنید.

قوانین کار در دوره آموزشی برای استخدام

امکان داره با توجه به نوع کار محوله و توافق کارفرما و کارمند دوره‌ ای رو با نام آموزشی برای کار تعیین می ‌کنند.

در این دوره مشخص شده، هر دو طرف قرارداد می‌ تونند هر زمان و بدون اطلاع قبلی و همچنین بدون پرداخت خسارت، قطع همکاری خود را اعلام کنند. البته که اگر این پایان همکاری از سوی کارفرما باشد، وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره بوده و اگر فرد آموزش گیرنده اتمام کار را اعلام کنه، فقط می تونه از میزان روزهای کارکرد خودش رو به عنوان دستمزد دریافت کنه.

قرارداد کار در چه صورتی خاتمه می ‌یابه؟

قرارداد کار با توجه به موارد زیر خاتمه پیدا می کنه:

  • بازنشستگی
  • فوت
  • پایان مدت قرارداد کار
  • ازکارافتادگی کلی
  • استعفای کارمند / کارگر
  • اخراج ار طرف کارفرما

توجه کنید که فرد کارمند یا کارگز که با میل خود و با هر دلیلی استعفا می‌ده، باید یک ماه به کار خود ادامه بده و به صورت کتبی اعلام استعفا به کارفرما کنه. اگر حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز انصراف خود را به صورت کتبی به کارفرما اعلام نکنه، استعفای آن منتفی تلقی می شه.

نکات مهم در قوانین وزارت کار

  • ساعات کار نباید از ۸ ساعت بیشتر باشه.
  • در طول هفته باید ۴۴ ساعت کار انجام بشه.
  • کارهای سخت و زیرزمینی نباید بیشتر از ۶ ساعت در روز و ۳۶ ساعت در هفته باشه.
  • کار متناوب بیشتر از ۱۵ ساعت در شبانه روز نباشه.
  • یک روز تعطیل در هفته اجباریه و در صورت کار کردن در روز تعطیل باید ۴۰ درصد در محاسبه فیش حقوقی در نظر گرفته بشه.
  • کارگر شب کار باید ۳۵ درصد اضافه مزد دریافت کنه.
  • روز ۱۱ اردیبهشت برای کارگران تعطیله.
  • مرخصی استحقاقی برای یک سال کارکرد، ۱ ماه هست که ۴ روز جمعه از اون کم می‌شه و به طور کلی ۲۶ یا ۲۷ روز مرخصی استحقاقی وجود داره.
  • کارگر‌ بیشتر از ۹ روز از مرخصی خود را نمی تونه ذخیره کنه و به سال دیگر انتقال بده.
  • در صورت پایان قرارداد، فسخ یا فوت، تمام مطالبات مربوط به مرخصی استحقاقی باید به کارگر پرداخت بشه.

حالا بریم سراغ خوندن مقاله ۷ نکتۀ ساده برای یک مصاحبۀ شغلی حرفه‌ای

سخن آخر

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. نظر شما چیست؟ چه نکاتی برای بهبود و افزایش مهارت‌های برنامه نویسی وجود دارد؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر میخواهید مهارت‌های برنامه نویسی خودتون رو با شرکت در بوت‌کمپ‌های برنامه نویسی افزایش بدین:

میتونین همین الان در دوره‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *