منوی دسته بندی

برنامه نویسی Android با برنامه نویسی Web چه تفاوتی دارد؟

 

 

هم برنامه نویسی اندروید و هم برنامه نویسی وب، هر دو از شاخه هایی محبوب و پرطرفدار در برنامه نویسی هستند.

زمانی که صحبت از برنامه نویسی  Android به میان می آید، خیلی ها گمان می کنند، این حوزه از برنامه نویسی هم چیزی شبیه به برنامه نویسی Web است.  اما تفاوت های عمده ای بین این دو وجود دارد که در این نوشتار قرار است به آنها بپردازیم.

بنابراین پیشنهاد می کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت برنامه نویسی وب با برنامه نویسی اندروید

تفاوت های برنامه نویسان اندوروید و برنامه نویسان وب را می توان در چند مورد عمده، پیدا کرد:

محدوده توسعه

دامنه ای که یک برنامه نویس  Android روی آن کار می کند، معمولا مربوط به نرم افزارهای موبایلی می شود.

تخصص این گروه از برنامه نویسان طراحی و یا اجرای اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید است. بهتر است این طور بگوییم که تمامی برنامه ها و اپلیکیشن هایی که روی فروشگاه Google Play مشاهده می کنید. صرفا توسط همین برنامه نویسان طراحی و اجرا شده اند.

توسعه‌دهندگان اندروید این توانایی را دارند که برای خودشان یا کسب و کارهای دیگر، مطابق با نیاز موجود، اپلیکیشن بسازند.

همانگونه که متوجه شدید ما در این حوزه از برنامه نویسی سر و کاری با وب سایت ها نداریم.

اما در برنامه نویسی Web ، داستان به طور کل متفاوت است. بالعکس آنچه که در مورد برنامه نویسی اندروید گفتیم، در این شاخه از برنامه نویسی سر و کار ما با فضای وب سایت ها و تمام برنامه هاییست که در فضای اینترنت می بینیم.

در واقع یک برنامه نویس وب، یک توسعه دهنده نرم افزار است که در حوزه  طراحی، ساخت و مدیریت وب سایت ها و همچنین برنامه های وب، تخصص دارد.

بنابراین با این توضیحات می توان این گونه نتیجه گرفت که هرآنچه از وب سایت های موجود در اینترنت می بینیم، از وبلاگ ها گرفته در فروشگاه های اینترنتی، سایت های خدماتی، پلتفرم های پخش ویدیو، وب سایت های تجاری و … همگی توسط برنامه نویسان وب طراحی می شود.

زبان برنامه نویسی مورد نیاز

هم برنامه نویسان Android و هم برنامه نویسان Web، برای طراحی اپلیکیشن ها و وب سایت ها، نیاز به استفاده از زبان های خاصی دارند.

برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسان اندروید برای ساخت اپلیکیشن ها، به داشتن دانش در حوزه زبان های جاوا، کاتلین، C ، ++ C و HML و همچنین پایتون، نیاز دارند.

اما این ماجرا در رابطه با برنامه نویسی وب، به همین سادگی ها تمام نمی شود.

بهتر است اینطور بگوییم که تنوع زبان های مورد استفاده برای برنامه نویسی وب، تمامی ندارد. اگرچه در حال حاضر بسیاری از وب سایت ها بر اساس HTML و CSS و جاوا اسکریپت ساخته می شوند، اما بسیارند زبان های دیگری که به شما امکان طراحی سایت را می دهند.

از طرف دیگر انتخاب زبان در طراحی وب، به این که شما در حوزه بک اند فعالیت می کنید یا فرانت اند و یا این که فول استک هستید هم بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر توسعه دهنده فرانت اند هستید بهتر است که با زبان های HTML و CSS و جاوا اسکریپت آشنا باشید.

اما اگر به توسعه بک اند علاقه‌ دارید باید سراغ زبان های برنامه نویسی نظیر جاوا یا پایتون بروید. همچنین در فریمورک های سمت سرور مانند نود جی اس حرفی برای گفتن داشته باشید.

سطح دشواری

وقتی راجع به سطح دشواری برنامه نویسی اندروید صحبت می کنیم. خیلی ها گمان می کنند که برنامه نویسی اندروید از برنامه نویسی وب ساده تر است اما در واقعیت، خلاف این موضوع صدق می کند.

اگرچه برنامه نویسی وب دنیای بسیار گسترده تری دارد، اما برنامه نویسان این حوزه به سه گروه توسعه دهندگان فرانت اند، توسعه دهندگان بک اند و توسعه دهندگان فول استک تقسیم می شوند.

این در حالیست که در برنامه نویسی اندروید، صفر تا صد کار با خود شماست و خبری از تقسیم بندی نیست.

برنامه نویسی وب

بازار کار و درآمد

هرچند که برنامه نویسی اندروید، یکی از جوان ترین حوزه های برنامه نویسی به شمار می رود، اما مستندات و وقایع نشان می دهد که در حال حاضر بازار کار این شاخه از برنامه نویسی نسبت به بازار کار برنامه نویسی وب، بسیار بهتر می باشد.

شرکت ها و کمپانی های بزرگ دنیا همیشه در حال جذب برنامه نویسان متبحر در حوزه اندروید هستند. علاوه بر این، درآمد این برنامه نویسان هم نسبت به برنامه نویسان وب بهتر بوده و به عبارتی، بازار کار بهتری را در اختیار دارند.

این روزها برنامه نویسی یکی از محبوب ترین و پر تقاضاترین مشاغل در تمامی دنیا به شمار می رود. به همین خاطر کمتر برنامه نویسی را می توان پیدا کرد که شاغل نبوده یا از فرصت شغلی خوبی برخوردار  نباشد.

حالا که با تفاوت های برنامه نویسی اندروید و برنامه نویسی وب، آشنا شدید، احتمالا کار انتخاب بین یکی از این دو زبان برایتان راحت تر خواهد شد.

با وجود تمامی مواردی که گفته شد، بیان این نکته را لازم می دانیم که بهترین زبان برنامه نویسی برای شما، زبانیست که با علایق و اهداف شما بیشترین نزدیکی و تناسب را داشته باشد.

برای موفقیت بیشتر در مسیر برنامه نویسی پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه می‌توان مهارت‌های برنامه نویسی خود را گسترش داد؟ را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *