منوی دسته بندی

7 اشتباه رایج که برنامه‌نویسان مبتدی مرتکب آن می‌شوند.

اشتباه بخشی از روند برنامه نویسی است. هر برنامه‌نویس مبتدی ممکن است اشتباهاتی داشته باشد. اما این مسیر برای رشد و تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای کاملاً طبیعی است. شما قطعاً تاکنون اشتباهات ساده‌ای مانند اشتباه در نوشتن یک حلقه یا یک نقطه‌ ویرگول به‌خصوص در مراحل اولیۀ یادگیری برنامه‌نویسی مرتکب شده‌اید. ما در این مقاله قصد داریم به برخی اشتباهات رایج که برنامه‌نویسان مبتدی در فاز اولیۀ برنامه‌نویسی با آن‌ها مواجه می‌شوند اشاره کنیم. خوب است که به این اشتباهات آگاهی داشته باشید و در حین یادگیری برنامه‌نویسی از آن‌ها پرهیز کنید.

۱. اشتباه اول، یادگیری چندین زبان برای شروع برنامه‌نویسی

این یکی از اشتباه های رایجی است که اکثر مبتدیان هنگام شروع یادگیری برنامه نویسی مرتکب می‌شوند. آن‌ها فکر می‌کنند دانستن زبان‌های برنامه نویسی بیشتر مانند C++، جاوا، پایتون و ذکر کردن همه آن‌ها در رزومه بسیار چشمگیر است. اما اگر شما دانش عمیقی در هر یک از این زبان‌های برنامه نویسی نداشته باشید، یادگیری ناقص همه آن‌ها واقعاً بی‌معنی و اشتباه است. این نشانه باهوشی فرد نیست.

یادگیری ناقص زبان جاوا و سپس تغییر مسیر به سوی زبان‌های دیگری مانند زبان پایتون تنها به این دلیل که جاوا برای یادگیری سخت است. درنهایت فقط باعث سردرگمی شما خواهد شد. دانستن چندین زبان برنامه‌نویسی خوب است. اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا فقط روی یک زبان برنامه‌نویسی متمرکز شوید. به دست آوردن تجارب و آموختن مباحث یک زبان باعث می‌شود تا یادگیری دیگر زبان‌های برنامه نویسی برای شما بسیار آسان‌تر شود.

۲. اشتباه دوم، مقایسه کردن، عدم اعتمادبه‌نفس و ترس

طبیعت انسان این است که همیشه خود را با سایر افراد مقایسه کند. این مسئله درباره برنامه‌نویسان مبتدی هم صادق است. شما برنامه‌نویس بااستعدادی را می‌بینید که در حل کردن مشکلات و نوشتن برنامه بسیار حرفه‌ای است. پس از آن به خود شک می‌کنید و توانایی‌هایتان را زیر سؤال می‌برید. این یک امر بسیار طبیعی است. زیرا برخی از افراد بسیار راحت‌تر و سریع‌تر مفاهیم را یاد می‌گیرند. بسیاری دیگر نیاز به زمان بیشتری برای یادگیری مسائل دارند. همچنین ممکن است برنامه‌نویسی برای شما ترسناک باشد. افراد مبتدی در ابتدا می‌گویند که من به‌اندازه کافی باهوش نیستم که بتوانم مشکل را حل کنم. بسیاری از موارد دیگر باعث می‌شود که آن‌ها احساس کنند که قادر به یادگیری برنامه‌نویسی نیستند.

زمانی که به خود و توانایی‌های خود شک می‌کنید باید به خاطر داشته باشید که باید در این مسیر شجاعت به خرج دهید و نترس باشید. برنامه نویسی چالش کمک به دیگران و حل مشکلات آن‌ها است، اما قبل از آن باید به خودتان کمک کنید تا از پس مشکلات برآیید. از خودتان سؤال کنید من چه‌کاری می‌توانم برای تبدیل‌شدن به یک برنامه نویس بهتر انجام دهم؟ نقاطی که باید در آن پیشرفت کنم چیست؟ توانمندی‌های خود را قدر بدانید، نقاط ضعف خود را مشخص کنید و بر روی آن‌ها کارکنید و از دیگران کمک بگیرید، فیلم‌های آموزشی ببینید و به جامعه برنامه نویسان ملحق شوید.

۳. کدنویسی نامرتب و نادیده گرفتن کیفیت کد:

یک برنامه نویس باتجربه به‌راحتی می‌تواند کیفیت قالب کدنویسی یک فرد مبتدی را تشخیص دهد. برخی از اشتباهاتی که مبتدیان در قالب‌دهی کد مرتکب می‌شوند این‌چنین است:

  • استفاده نکردن از تورفتگی (Indentation) مناسب در کدها
  • استفاده ناهماهنگ از خطوط جدید و فضای سفید و یا قرار دادن قطعه کد طولانیدر یک خط
  • نوشتن توابع بسیار طولانی

·         نام‌گذاری نامناسب متغیرها و توابع مانند استفاده از متغیری با نام AbshdhhDdhjdjdXyshdb

  • استفاده نکردن از توضیحات (Comment) در قسمت‌های موردنیاز

این‌ها تنها بخش کوچکی از اشتباه هایی است که برنامه‌نویسان مبتدی مرتکب آن می‌شوند. به‌عنوان یک برنامه‌نویس مبتدی این که کد شما اجرا می‌شود و خروجی مطلوبی دارد بسیار خوب است. اما اگر کدهای نامرتب و شلخته‌ای‌ را به فرد دیگری تحویل دهید که قصد تکمیل یا نگهداری آن را دارد، ویرایش کد برای وی بسیار آزاردهنده خواهد بود. فهم بخش‌های مختلف کد نظیر حلقه‌ها و عبارات شرطی در چنین حالتی بسیار دشوار است و فرآیند توسعه آن را با مشکلات متعددی مواجه می‌کند. برنامه‌نویسی فقط به نوشتن کد محدود نمی شود. بلکه کدها باید تمیز، خوانا و قابل نگهداری باشد، بنابراین همیشه سعی کنید که کدهای ساختار یافته بنویسید.

۴. نوشتن کد بدون نقشه راه

بسیاری از برنامه نویسان مبتدی مواردی از قبیل تفکر، تحقیق و برنامه‌ریزی را در پروژه‌های خود نادیده می‌گیرند و سریعاً شروع به نوشتن کد می‌کنند. آن‌ها معمولاً نیازمندی‌ها، محدودیت‌ها و حالات ممکن اولیه را درک نمی‌کنند. این امر ممکن است مشکلات بسیاری را در فرآیند برنامه نویسی ایجاد کند. ما به‌شدت توصیه می‌کنیم قبل از شروع به کد‌نویسی زمانی را صرف تحقیق و توسعه پروژه خود کنید. برنامه نویسان خوب اکثر وقت خود را صرف برنامه‌ریزی، تحقیق و بحث درباره پروژه می‌کنند و تنها ۱۰ درصد از زمان خود را به کد نویسی اختصاص می‌دهند.

بنابراین قبل از شروع کد نویسی بهتر است موارد مهم زیر را دنبال کنید تا از بروز هرگونه مشکل یا فاجعه در روند پروژه جلوگیری شود.

  • نیازها و محدودیت‌های مسئله را بشناسید.
  • جستجو و امتحان انجام دهید تا دریابید که کدام ساختار داده برای راه‌حل مناسب‌تر است.
  • یک طراحی از برنامه انجام داده و نسخه اولیه از کد ارائه کنید.
  • ساختار داده مناسب را برای مشکل خود انتخاب کنید.
  • به ‌تمامی موارد قابل آزمودن در پروژه فکر و در جایی یادداشت کنید.
  • مشکلات را به قطعات قابل‌حل تجزیه کنید.

۵. اشتباه خود دانشمند پنداری

اجرا شدن کدها بدون اشکال یک حس شگفت‌انگیز و رضایت‌بخش برای بسیاری از مبتدیان در برنامه نویسی است. زیرا آن‌ها تلاش زیادی برای یادگیری برنامه‌نویسی کرده‌اند و درنهایت موفق به اجرای بدون نقص برنامه شده‌اند. اما اگر برنامه‌نویسان مبتدی کدهای گیت‌هاب و پروژه‌های پیچیده را بررسی کنند، متوجه خواهند شد مطالب زیادی را بلد نیستند و  کدهایشان هنوز هم می‌تواند اصلاح شود و تغییراتی داشته باشد. این اتفاق برای یک برنامه‌نویس باتجربه هم رخ می‌دهد.

باید این را به یاد داشته باشید که برنامه نویسی مانند یک مسابقه ماراتن بی‌انتها است که خط پایانی ندارد. هرروز فناوری‌ها و فریم ورک‌های جدیدی به دنیای برنامه نویسی اضافه می‌شود، بنابراین هیچ پایانی برای یادگیری مباحث برنامه نویسی وجود ندارد. توانایی‌های خود را دست‌کم نگیرید اما مغرور هم نشوید. سعی کنید مباحث پیچیده‌تر در برنامه نویسی را یاد بگیرید و آن‌ها را امتحان کنید. اگر با یک برنامه نویس باتجربه در ارتباط باشید این را خواهید فهمید که آن‌ها به یادگیری ادامه می‌دهند و حتی پس از گذراندن سال‌ها تجربه به کشف مباحث تازه‌تری در دنیای برنامه نویسی می‌پردازند.

۶. نداشتن نسخه پشتیبان از پروژه

این یکی از اشتباهاتی است که هر برنامه نویس مبتدی می‌تواند مرتکب آن شود. موقعیتی را تصور کنید که در ساخت یک پروژه بسیار تلاش کرده‌اید و بعد از دو هفته متوجه می‌شوید که به دلیل خرابی هارد دیسک تمامی فایل‌های مهم پروژه خراب ‌شده است و این یکی از مسائلی است که کارفرما ممکن است به خاطر آن شمارا اخراج کند. هر برنامه‌نویسی ممکن است روزی با این کابوس وحشتناک مواجه شود و به همین دلیل است که هم برنامه نویسان مبتدی و هم افراد باتجربه باید از فایل‌های خود به‌طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کند. شما می‌توانید با از استفاده از ابزارهای SNV، GIT و یا استفاده از سایت‌هایی از قبیل Dropbox یا Github از پروژه‌های خود نسخه پشتیبان بسازید.

۷. تنبلی در انجام تمرین

تفاوت زیادی بین خواندن مطالب برنامه‌نویسی به صورت تئوری و انجام کد نویسی به‌صورت عملی وجود دارد. تمرین برنامه‌نویسی به صورت عملی نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد. شما برنامه‌نویسی را به صورت تئوری می‌خوانید و یا چند ویدیو از یوتیوب برای یادگیری تماشا می‌کنید. سپس تصور می‌کنید که همه‌چیز را درک کرده‌اید. اما وقتی‌که شروع به برنامه‌نویسی می‌کنید متوجه می‌شود که چه اشتباهات احمقانه و بزرگی را مرتکب شده‌اید. در ابتدا ممکن است نقطه، ویرگول و براکت‌ها را از قلم بیندازید و یا در نوشتن یک حلقه ساده اشتباهاتی را انجام ‌دهید. برای خلاص شدن از این مشکل شما باید در کدنویسی مهارت پیدا کنید، به تمرین ادامه دهید. اشتباهات را رفع کنید و متوجه شوید که چگونه قطعات کوچک کد را مانند یک پازل در کنار هم قرار دهید.

مشاورین ما در مکتب شریف شما را راهنمایی میکنند تا پس از طی کردن بوت کمپ تخصصی برنامه نویسی وارد بازار کار شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *