منوی دسته بندی

یادگیری برنامه نویسی = یادگیری زبان خارجی

یادگیری برنامه نویسی = یادگیری زبان خارجی این عنوان شاید برای شما کمی عجیب باشه. نکته اینه که منابع زیادی برای یادگیری برنامه نویسی وجود داره که باعث ایجاد سردرگمی برای بسیاری از افراد می‌شه؛ اما اگر به شکلی متفاوت به پروسه یادگیری برنامه نویسی نگاه کنیم، می‌ تونیم به راحتی این مشکل رو حل کنیم. استفاده از یک چهارچوب این امکان را به شما می ده که بتونی، روند پیشرفت  یادگیری خودت رو ساختاربندی کنی. این امر سبب می‌ شه تا در مسیر خودت قرار بگیری. میزان پیشرفت خودت را بسنجی و در آخر هدف نهایی خودت را پیدا کنی.

مزیت‌ های این تکنیک

می تونیم بگیم که مسیر شما را از مرحله ابتدایی تا پیشرفته تقسیم‌ بندی می‌کنه و باعث می‌ شه درک بیشتری نسبت به آنچه انجام می‌ دی، داشته باشی. به عنوان مثال دانستن اینکه شما در کدام سطح مهارتی قرار داری، باعث می‌شه تا تمام انتظاراتت رو بر اساس اون بسنجی. اگر در مراحل ابتدایی یادگیری قرار داری، نباید از خودت انتظار دستیابی به مهارت‌های پیشرفته را داشته باشی. انتظارهای واقع‌ بینانه به شما کمک می‌کنه که دلسرد نشی.

به نظر روش خوبی است؟ اجازه دهید تا یک تمرین کوچک و سرگرم‌کننده را شروع کنیم:

هدف نهایی شما چیست؟

هنگامی که در حال یادگیری یک زبان خارجی هستی، هدف این نیست که فهرستی از واژگان، کلمات و عبارات تصادفی را یاد بگیری. هیچ‌کس برای یادگیری کلمات جدید سعی نمی کنه که زبان رو یاد بگیره. افراد همیشه زمانی به سراغ یادگیری مطالب می‌رن که در دنیای واقعی کاربردی باشه. به عنوان مثال ممکنه زبان انگلیسی را یاد بگیره، زیرا هدفه تون این هست که به کشوری سفر کنید که باید با مردم اون کشور مکالمه داشته باشی.

این مثال در مورد یادگیری برنامه نویسی هم صدق می‌کند. شما باید یک هدف خاص برای یادگیری برنامه نویسی در ذهن داشته باشی. این هدف ممکن است پیدا کردن یک شغل تمام وقت، فروش یک اپلیکیشن تلفن هوشمند و یا کار کردن برای خودت باشه. این هدف است که به شما انگیزه می‌ده. بنابراین حتی اگر یادگیری مطالب بسیار سخت باشه، شما برای رسیدن به هدف خودت تلاش می کنی.

برای هدف چه کار می کنی؟

چند لحظه خواندن این مقاله را متوقف کن و از خود بپرس هدفت از یادگیری برنامه نویسی چیه؟ چرا این کار را انجام می‌دی؟ انگیزه اولیه شما برای شروع این کار چیه؟

هدف خودت را بر روی یک برگه بنویس و اون را در جایی مانند تخت یا دیوار اتاق خودت قرار بده، به طوری که هر روز اون رو مشاهده کنی. هنگامی که آن یادداشت را می‌خونی، این نکته برای شما تداعی می شه که چرا این مسیر را برای شروع انتخاب کردی. به خاطر بسپر که این مطلب باعث می‌شود که شما در مقابل مشکلات تسلیم نشی. حتی می‌تونی پس از خواندن این مقاله در وبلاگ مکتب شریف نظر خود را بنویسی تا دیگران بتونند از اون استفاده کنند. شنیدن داستان‌های دیگران همیشه موجب دلگرمی انسان‌ها می‌شه.

حال بیایید درباره تسلط بر کد نویسی بحث کنیم.

یادگیری زبان اول همیشه سخت‌ترین است

نزدیک به ۶ هزار زبان گفتاری در سراسر جهان وجود داره. در همین حین، تعداد زبان‌ های برنامه‌ نویسی که می‌توانی اون رو یاد بگیری هم زیاده. اگر تازه شروع به یادگیری برنامه نویسی کردی، توصیه نمی‌کنیم که همه زبان‌های روبی، پایتون، جاوا و … را یکباره یاد بگیری، زیرا این عمل غیرممکن و نشدنیه. شما هیچ‌ وقت زبان‌های اسپانیای، انگلیسی، آلمانی را در یک زمان یاد نمی‌گیرید. درست است؟

در هر زمان تنها بر روی یک‌چیز تمرکز کنید

اگر قصد دارید که اولین زبان برنامه نویسی را انتخاب کنی، نگران نباش! یک زبان را انتخاب کن و در حد معقول مهارت‌ های خودت رو گسترش بده. انتخاب اولین زبان معمولاً دشوارترین یادگیری خواهد بود، زیرا شما نه تنها ساختار زبان را یاد می‌گیری، بلکه اصول و نحوه برنامه نویسی را هم می‌آموزه. هنگامی که زبان اول را به خوبی یاد گرفتی، یادگیری زبان‌های دوم و سوم برای شما بسیار آسون می شه. هر زبانی ساختار نوشتاری خودش رو داره، اما در بسیاری از جهات معمولاً شبیه به هم هستند. خب، پس از انتخاب زبان حالا پروسه یادگیری شما شروع می‌شود:

۱. سطح مهارت ابتدایی

سلام، دنیا

اولین عبارتی که در زبان گفتاری یاد می‌ گیری چیه؟ سلام کردن است. در حالتی مشابه، اولین کدی که در برنامه نویسی یاد می‌ نویسی، عبارت HELLO WORLD هستش.

پس از یادگیری سلام و احوال‌پرسی در زبان گفتاری، به سمت حفظ واژگان و  یادگیری دستور زبان می‌ری. حال در برنامه نویسی مفاهیمی مانند متغیرها، روش‌ها و نحوه ساخت پروژه را فرا می‌گیری.

در مراحل ابتدایی شما احتمالاً اشتباهات زیادی را انجام می‌دی، اما مشکلی نیست. نکته مهم این است که قبل از اینکه سعی کنید از چیزی استفاده کنی، اون رو کاملاً یاد بگیری. درواقع اشتباه کردن چیز خوبیه، زیرا می‌تونی از اون اشتباه درس بگیری؛ اما اگر از اشتباه کردن بترسی و از امتحان کردن اجتناب کنی، شما تنها مانع از یادگیری خودتون می شید.

یه آزمایش

اگر در حال گذروندن آموزش برنامه نویسی هستی، مثل همیشه یاد بگیری عادی خودت رو دنبال کنی؛ اما پس از مدتی، کمی زمان را صرف بازی با کدها کن. ببین آیا می‌ تونی کدی را که بر روی اون کار می‌ کنی، بشکنی و متوجه شوی چرا و چگونه کدها شکسته شده‌. سپس سعی کن کد را از ابتدا بازنویسی کنی و فقط هنگامی که در جایی به مشکل برخوردی از یادداشت‌ های درسیت و کمکیت استفاده کنی. این آزمایش‌ها اغلب به سرمایه‌گذاری، زمان و انرژی نیاز داره، اما در دراز مدت مزیت آن را درک می‌کنی. بازی با کدها باعث می‌شه تا شما مفاهیم کد نویسی رو دوباره انجام بدی و این به عملکرد مغز و ارتقا سطح مهارت‌ شما کمک می کنه.

۲. سطح مهارت متوسط

قرار دادن قطعات در کنار یکدیگر

در روند یادگیری زبان‌ های خارجی، این لحظه‌ ای است که همه چیز سرگرم‌ کننده می‌ شه. زیرا هر چه نکات بیشتری رو بدونی، می‌ تونی کارهای بیشتری رو انجام بدی و در نهایت مهارت‌ های محاوره‌ ای خودت رو گسترش بدی. حتی ممکنه با یک فرد خارجی گفت‌وگو و بحث کنی. در زبان برنامه‌نویسی، سطح متوسط به این معنی هستش که شما در حال شروع به درک اصول زبان و کارهایی که می‌ تونید با اون انجام بدی، هستی.

البته شما هنوز هم باید طبق اصول به کار خود ادامه بدی. کتاب بخوانی، کلیپ‌ های آموزشی ببینی و آزمایش انجام بدی. شما در حال ساخت چهارچوبی هستی که می‌ توانی با گذشت زمان به پیشرفت خود ادامه بدی. همچنین ارتباط با دیگر برنامه نویسان را در محیط گیت هاب فرا خواهید گرفت. مطالعه نحوه برنامه نویسی دیگران می‌ تونه کمک بزرگی به شما کنه. به عنوان مثال می‌تونه مخازن مختلف گیت هاب را دنبال کنه تا ببینه برنامه نویس ها چگونه مشکلات موجود در کد رو حل کنه. همچنین می‌توانه از برنامه نویس های دیگر در انجمن‌ هایی مانند stackoverflow کمک بگیرید.

افراد زیادی در آنجا وجود دارند که تمایل دارند به شما در مورد حل مسائل کمک کنند.

چند تا از منابعی دیگه ای که می تونید استفاده کنید توی وبللاگ وب سایت‌ های پرسش و پاسخ برنامه‌ نویسی براتون گذاشتیم.

افت رکورد

حالا باید یک خبر بد به شما بدl. در مقطعی از یادگیری خود احساس می‌ کنی که شما دیگه در شیب صعودی یادگیری برنامه‌نویسی نیستی. بیایید صادق باشیم، این کاملاً مسخره است؛ اما نا امید نشید! این رکورد بخش طبیعی از یادگیری هر مهارت جدید هستش. در ابتدا شما حس می‌ کنید که در حال کسب مهارت هستی و مداوم پیشرفت می‌کنی، اما همان‌طور که بهتر و بهتر می‌شید، یادگیری مهارت‌ های جدیدتر برای شما دشوارتر خواهد شد، به این دلیل که این مهارت‌ ها پیشرفته هستند. تسلط به هر مهارتی به منظور تبدیل شدن از یک فرد مبتدی به فردی ماهر معمولاً زمان زیادی را می خواهد. اگر احساس می‌کنی در این رکورد گرفتار شدی، تسلیم نشو. باید صبور باشی و درک کنی که باید زمان بیشتری برای بالا رفتن مهارت‌ های خودت صرف کنی.

۳. سطح حرفه‌ای

من فکر می‌کنم در این زمینه حرفه‌ ای شدم!

زمانی که یک زبان خارجی را یاد می‌ گیری، یک مقصد وجود دارد که اکثر مردم برای رسیدن به اون تلاش می کنند. زمانی که کاملاً از خودتان مطمئن هستی و در اون زمینه تسلط کافی داری، اون وقت می‌توانی بگی که حرفه‌ ای هستی و مهارت کامل داری. در اون زمان شما می‌ توانی تقریباً هر چیزی رو که کارفرما و مشتریان از شما می‌خوان رو انجام بدی. البته باید به این نکته توجه کنی که علم برنامه نویسی روز به‌ روز در حال تغییر و پیشرفت هستش و شما باید خودت رو مطابق با آخرین تغییرات به‌روز نگاه‌داری.

حالا بهت پیشنهاد می کنیم در ادامه وبلاگ ۵ قدم برای شروع برنامه نویسی را بخون.

اگر علاقه مند به شرکت در دوره‌های برنامه نویسی هستین:

میتونین در بوت‌کمپ‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *