منوی دسته بندی

فریم‌ ورک (FrameWork) چیست؟

به عنوان یک برنامه نویس، نیازی نیست چرخ رو از اول اختراع کنید تا پروژه هاتون رو انجام بدید.چون از قبل، فریم ورک های بسیار قدرتمندی برای این کار ساخته شده!

فریم‌ ورک

اگر به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده‌اید احتمالا عبارت فریم‌ ورک و کتابخانه را شنیده‌اید. اگر بخواهم خیلی سریع و ساده فریم ورک را برای شما تعریف کنم Framework ها «نرم افزار» هایی هستن که توسط برنامه نویس های حرفه ای نوشته شدن تا سایر برنامه نویس ها بتونن برنامه های  دلخواهشون رو توسعه بدن.

فریم ورک ها، پنجره هایی هستن که برنامه نویس ها از اون به جهان کد نویسی نگاه می کنن!

این شما و این فریم‌ ورک‌ها !

چرا از Framework ها استفاده می کنیم؟

توسعه نرم افزار، فرایند پیچیده ای داره و مجموعه ای از وظایف رو به دوش برنامه نویس میذاره!

مثل:

  • کد نویسی
  • طراحی ساختار
  • آزمایش کد ها
  • و…

که هر بخش خودش شامل موارد جزئی تری میشه، مثلا فقط در قسمت کد نویسی یه برنامه نویس باید حواسش به

  • syntax  زبان برنامه نویسی،
  • رعایت علائم نگارشی،
  • مدیریت حافظه
  • خطا ها، باگ ها و استثناء ها
  • و…

باشه.

استفاده از فریم ورک Framework  در تمام این موارد به برنامه نویس کمک میکنه و در یک کلام زندگی یک برنامه نویس رو شیرین‌تر می کنه !

و از اونجایی که این فریم ورک ها اغلب توسط تیم های مهندسی نرم افزار با تجربه ساخته و تست شدن، ابزارهایی کارآمد برای توسعه نرم افزار هستند.

مزایای استفاده از Framework

به طور خلاصه مزایای استفاده از فریم ورک Framework شامل این موارده:

  • کمک به استفاده از روش های اصولی برنامه نویسی و به کار بستن الگو های طراحی (design pattern)
  • کد نویسی امن تر
  • پاک شدن کد های تکراری و بدون عملکرد
  • کم شدن باگ ها و انجام عملیات دی باگ حتی توسط کسی که خودش کد رو ننوشته!
  • تسهیل کار بست روش های پیچیده نرم افزاری
  • ارتقاء مداوم عملکرد ها در فریم ورک های متن باز
  • قابل اعتماد‌تر شدن برنامه‌ها و تست کردن بخش های مجزای کد.
  • کاهش چشمگیر زمان کد نویسی
  • و…

بهترین فریم‌ورک‌های وب

در اینجا به چند فریم ورک مبتنی بر وب اشاره میکنیم:

React

در سال‌های گذشته، فریم‌ ورک‌ های وب مبتنی‌بر جاوااسکریپت سمت کلاینت در توسعه‌ی وب غالب شده‌اند. با اینکه React اولین فریم‌ ورک از این دسته نیست، یکی از فریم‌ورک‌های محبوب‌ و نوآورانه‌ است. فیسبوک فریم‌ ورک ریکت را به‌صورت کتابخانه‌ی ساده‌ی جاوااسکریپت برای پیاده‌سازی لایه‌ی نمایش وب به شیوه‌ای مؤلفه‌محور پیاده‌سازی و سال ۲۰۱۳ آن را منتشر کرد. ریکت در مدت کوتاهی به محبوبیت چشمگیری در میان توسعه‌دهندگان فردی و سازمانی رسید و امروزه یکی از فریم‌ورک‌های پیشتاز سمت کلاینت است.

«یک بار یاد بگیر، همه‌جا بنویس» شعار ریکت است. مهندسان نرم‌افزار می‌توانند از این فریم‌ ورک برای توسعه‌ی انواع اپلیکیشن ازجمله وب، موبایل، دسکتاپ و حتی تلویزیون هوشمند استفاده کنند. ریکت در میان تمام فریم‌‌ورک‌های وب سمت کلاینت، از SEO به‌خوبی پشتیبانی می‌کند. این فریم‌ ورک در بازار کار ایالات متحده فرصت‌های شغلی زیادی به‌وجود آورده، ریکت بیشتر در اپلیکیشن‌های تعاملی و سازمانی کاربرد داره. درصورتی‌که شرکت‌ها بخواهند از فریم‌ ورک برای پلتفرم‌های متعدد استفاده کنند، انتخاب مناسبی خواهد بود. همچنین، اگر تیم توسعه‌ تجربه‌ی کار با جاوااسکریپت را نداشته باشند یا سرعت توسعه اهمیت بسزایی داشته باشد، استفاده از ریکت توصیه نمی‌شود. ناگفته نماند ریکت برای اپلیکیشن‌های کمترتعاملی و ساده به‌ندرت به‌کار می‌رود.

Spring

از ابتدای قرن بیست‌‌و‌یکم، شرکت‌ها از فریم‌ ورک Jave Enterprise برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های وب استفاده کردند. گفتنی است J2EE محدودیت‌هایی مثل نیاز به تنظیمات سنگین داشت و حتی ساخت اپلیکیشن ساده‌ی Hello World بسیار زمان‌بر بود. سال ۲۰۰۲، راب جانسون برای غلبه بر مشکلات یادشده، فریم‌ ورک Spring را به‌صورت فریم‌ ورک IoC (وارونگی کنترل) سمت سرور ایجاد کرد. از آن زمان، اسپرینگ به‌ مرور رشد کرده و امروزه به یکی از فریم‌ ورک‌ های اصلی وب در توسعه‌ی اپلیکیشن جاوا تبدیل شده. بهترین بخش اسپرینگ تکامل آن همراه ‌با چشم‌انداز متغیر و نقش چشمگیر آن در انعطاف جاوا در عصر رایانش ابری است.

به‌طورکلی، اسپرینگ فریم‌ ورکی سازمانی است که از برنامه‌نویسی واکنش‌گرا و غیرهم‌زمان پشتیبانی می‌کند. اسپرینگ با فاصله‌ی زیادی از رقبا فریم‌ ورک پیشتاز مبتنی‌بر JVM است. فریم‌ورک وب اسپرینگ بخشی از اکوسیستم بزرگ‌تر اسپرینگ است که از توسعه‌ی کلاد، پردازش دسته‌ای، توسعه‌ی اپلیکیشن مبتنی‌بر رویداد و… پشتیبانی می‌کند. اسپرینگ برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بزرگ طراحی شده.اسپرینگ با برخورداری از امکانات توسعه‌ی سریع یکی از گزینه‌های برتر در چشم‌انداز توسعه‌ی وب است. به‌کمک Spring Initializer، می‌توانید اپلیکیشن سطح سازمانی را تنها با چند کلیک توسعه دهید. جاوا و اسپرینگ ازنظر بازار کار فرصت‌های شغلی زیادی فراهم می‌کنند. تعداد فرصت‌های شغلی اسپرینگ در ایالات متحده در میان فریم‌ورک‌های سمت سرور بیشتر است. جاوا و کاتلین و گرووی از زبان‌های بومی فریم‌ورک اسپرینگ هستند. اسپرینگ گزینه‌ی مطلوبی برای توسعه‌ی نرم‌افزار و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های بزرگ متمرکز بر CPU است. اگر مقیاس‌پذیری پروژه بر ‌سرعت توسعه در اولویت باشد، اسپرینگ یکی از اولویت‌ها است. اسپرینگ برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های ساده و ابتدایی توصیه نمی‌شود و اگر سرعت توسعه در اولویت باشد، بازهم اسپرینگ گزینه‌ی مناسبی نیست.

Django

سال ۲۰۰۵، دو مهندس جوان به نام‌های ادرین هولواتی و سیمون ویلسون فریم‌ ورک وب سمت سرور مبتنی‌بر پایتونی را توسعه دادند که تابع الگوی معماری MTV بود. در دهه‌ی گذشته، محبوبیت پایتون به‌طور چشمگیری افزایش یافت و همین مسئله بر استقبال درخورتوجه از Django تأثیر گذاشت. علاوه‌براین، فریم ورک Django امکانات کاربردی زیادی ارائه می‌کند و درحال‌حاضر، یکی از فریم‌ ورک‌ های اصلی وب سمت سرور است. Django فریم‌ ورکی سازمانی و سمت سرور است و قابلیت تعمیم‌پذیری دارد و به‌صورت یکپارچه با اکوسیستم پایتون کار می‌کند که یکی از اکوسیستم‌های بزرگ دنیا است. Django تعادل خوبی بین توسعه‌ی اپلیکیشن سریع و ویژگی‌های سازمانی برقرار می‌کنه؛ به‌همین‌دلیل، یکی از فریم‌ ورک‌ های محبوب سمت سرور است. زبان بومی Django، پایتون، یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرطرفدار کنونی است؛ درنتیجه فریم‌ورک Django هم فرصت‌های شغلی فراوانی فراهم می‌کند. استفاده از Django برای توسعه‌ی سریع نرم‌افزارهای سازمانی توصیه می‌شود؛ اما برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های ساده و ابتدایی گزینه‌ی مناسبی نیست. درصورتی‌که تیم توسعه‌ تجربه‌ای در کار با پایتون نداشته باشند یا زمان موردنیاز برای یادگیری آن را نداشته باشند، Django گزینه‌ی مناسبی نیست.

Laravel

PHP یک زبانی برنامه‌نویسی هست که مختص توسعه‌ی وب طراحی شده. سال ۲۰۱۱، تایلر اوتول فریم‌ ورک Laravel را توسعه داد. این فریم‌ ورک سمت سرور، مبتنی‌بر PHP و تابع الگوی معماری MVC است. همچنین، از فلسفه‌ی Ruby On Rails تبعیت و CoC و بسیاری از قابلیت‌های لازم برای توسعه‌ی وب سازمانی را فراهم می‌کنه.

لاراول فریم‌ ورکی سمت سرور و سازمانی است که از برنامه‌نویسی غیرهم‌زمان پشتیبانی می‌کند. همچنین، فریم‌ ورکی انتها‌به‌انتها است که تمام موارد موردنیاز ازجمله ORM، میان‌افزار، کش، امنیت، مدیریت نشست و… را برای توسعه‌ی سریع اپلیکیشن‌های سازمانی ارائه می‌دهد. فریم‌ ورک لاراول با برخورداری از طراحی ساده، سرعت توسعه را افزایش می‌دهد. همچنین، کاملا برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های وب مقیاس‌پذیر مناسب است. زبان بومی این فریم‌ ورک PHP است.

لاراول هم مانند Vue.js کاملا منطبق با صنایع نیست؛ به‌همین‌دلیل فرصت‌های شغلی کمی در ایالات متحده برای آن وجود دارد. به‌طورکلی، لاراول برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای سازمانی و توسعه‌ی وب‌سایت‌های کوچک مناسب است. درمقابل، گزینه‌ی خوبی برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های ساده و کوچک نیست و اگر تیم توسعه تجربه‌ی کار با PHP را نداشته باشند، لاراول توصیه نمی‌شود.

شما هم اگر علاقه‌‌مند به یادگیری هرکدام از زبان‌‌ها یا فریم ورک‌های برنامه نویسی هستین:

میتونین همین الان در دوره‌ها

کنین، و وارد بازارکار بشین!

منبع:

https://hackr.io/blog/what-is-frameworks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *