منوی دسته بندی

بیمه شغلی چیست و چه مزایایی دارد؟

در این وبلاگ با ما باشید تا در مورد بیمه شغلی، انواع آن و مزایا و روش های پرداختی و بررسی تفاوت های آن با هم صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • بیمه شغلی چیست ؟
  • انواع بیمه تامین اجتماعی
  • کد بیمه چیست؟
  • کارت ملی یا دفترچه بیمه
  • مقایسه ی بیمه ها
  • کدام بیمه مناسب برنامه نویسان است؟
بیمه شغلی چیست و چه مزایایی دارد.

بیمه شغلی چیست؟

یک قرارداد است که به اعتبار و به موجب آن، یک طرف قرارداد یعنی بیمه‌ گر یا بیمه‌ کننده متعهد می‌ گردد تا در ازای پرداخت وجه یا وجوهی مشخص‌ شده بر اساس قانون و تبصره‌ های بیمه ، در صورت وقوع یا بروز حادثه از طرف دیگر قرارداد که بیمه‌گذار است ، حمایت کند. 

بر اساس ماده ۲ قانون تامین اجتماعی، حق بیمه عبارت است از وجوهی که برای استفاده از مزایای بیمه به سازمان پرداخت می‌شود. در واقع، حق بیمه مبلغی است که کارفرما به دلیل بیمه کردن کارمندان، از حقوقشان کم کرده، سهم خودش را به آن اضافه می‌کند و به اداره بیمه تامین اجتماعی می‌پردازد.

انواع بیمه تامین اجتماعی

همین طور که می دونید برای شغل های آزاد و شرکت های خصوصی بیشترین بیمه ای که استفاده می شه بیمه تامین اجتماعی است . حالا به بررسی انواع بیمه تامین اجتماعی می فرستیم.

بیمه اجباری: شامل همهٔ مشمولین قانون کار اعم از کارفرما و کارگر می‌شود. یعنی هرکسی که مزد و حقوق می‌دهد و می‌گیرد.

بیمه غیراجباری یا خویش‌فرمایی: شامل کسانی است که مشمول بیمه ‌اجباری نیستند. این بیمه هم دو بخش دارد: بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرفه و مشاغل آزاد که این دو با هم اختلافاتی دارند.

بیمه کارفرمایان: همانطور که اشاره شد، بیمه کارفرمایان هم در سازمان بیمه   تامین اجتماعی  ارائه  می‌شود که برای صاحبان مشاغل است تا بتوانند از پوشش‌های ‌بیمه‌ای استفاده کنند.

کد شماره اختصاصی بیمه چیست؟

بیمه شده سازمان تامین اجتماعی پس از تشکیل پرونده برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی در این سازمان یک کد شماره اختصاصی دریافت می کنه . یه شماره  8 رقمی که مشخصات هر فرد بیمه شده در این سازمان با استفاده از این شماره بیمه شناسایی می شه. در ضمن با مراجعه به سایت تامین اجتماعی می تونید مدت زمانی که بیمه شدید و هزینه ای که بیمه شدید رو ببینید.

کارت ملی یا دفترچه بیمه

داریم می بینیم که دنیا روز به روز دیجیتالی‌ تر می شه . اگر خاطر تون باشه سال های پیش می‌خواستیم به بیمارستان‌ ها یا مراکز درمانی مراجعه کنیم ، باید دفترچه بیمه درمانی رو حتما همراهمون داشته باشیم. اگر گاهی مشکلات و حتی بیماری باعث می شد یادمون بره دفترچه بیمه تامین اجتماعی را با خود ببریم ؛ باید تمامی هزینه‌ های درمان را به صورت آزاد پرداخت می کردیم. حالا کارت ملی یه جورایی به دادمون رسیده به بیان دیگر به راحتی دریافت خدمات درمانی با کد ملی میسر شده است. و این نشون از مسیر تکونولوژی که روز به روز داره پیشرفت می کنه.

مقایسه ی بیمه ها

یه مقایسه کوچیک بین بیمه ها کنیم. ببینیم بین این که خودمون، خودمون رو بیمه کنیم (بیمه اختیاری) یا در شرکت های استخدامی بیمه بشیم (بیمه اجباری) کدوم به نفع مونه:

بیمه اختیاری و اجباری در موارد زیر با هم تفاوت دارند:

  • درصد حق بیمه
  • بیمه بیکاری

درصد حق بیمه

در بیمه اجباری ، حق بیمه ۳۰ % حقوق می‌باشد ، که ۲۳% سهم کارفرما و ۷% سهم کارگر است . حق بیمه در بیمه اختیاری ، ۲۷ درصد تعیین شده است که توسط شخص بیمه ‎گزار پرداخت می شود.

بیمه بیکاری

بیمه ‎شدگان اختیاری ، تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری قرار نمی ‎گیرند . این بیمه‎ شدگان به علت نداشتن کارفرما و شاغل نبودن در مکان های دارای کد کارگاهی مشمول قانون کار نمی شوند.

– کدام بیمه مناسب برنامه نویسان است؟

حالا رسیدیم به اصل ماجرا که بیمه برنامه نویس ها هست:

در انتخاب شغل برنامه نویسی 2 نوع کار بیشتر از به چشم می خوره: 1- شغل آزاد و به اصطلاح فریلنسری 2- استخدام دولوپر در شرکت های خصوصی یا دولتی

در صورت استخدام در شرکت های خصوصی یا دولتی حق بیمه شما توسط کارفرما پرداخت می شه و مقداری هم از دستمزد شما کسر می شه. مطمئنا برای دوران بازنشستگی و داشتن یه حقوق ثابت مناسبه

ولی تنها انتخاب این نیست، شما می تونید به عنوان یه کار فریلنسری روش حساب باز کنید و خودتون رو بیمه اختیاری کنید تا بتونید از مزیت های اون استفاده کنید. جدا از اون خودتون رو می تونید بیمه عمر هم کنید.

در ضمن یادتون نره که مبلغ حقوق دریافتی شما در دوران بیکاری و بازنشستگی بستگی به نوع بیمه انتخابی شما و میزان واریزی شما داره.

حالا فکر می کنی می تونی یه برنامه نویس حرفه ای بشی؟ وبلاگ از کجا بدانیم که برای شغل برنامه‌نویسی مناسب نیستیم؟ رو بخون تا بیشتر اطلاعات در زمینه این شغل داشته باشی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *