منوی دسته بندی

یادگیری پایتون چقدر زمان میبرد؟

مدت زمان یادگیری پایتون

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی چندمنظوره است که برای کاربردهای مختلفی مانند توسعه وب، هوش مصنوعی و تحلیل داده استفاده می‌شود. مدت زمان یادگیری پایتون به عواملی مانند تجربه قبلی، میزان تمرین روزانه و منابع آموزشی بستگی دارد. اگر مبتدی هستید، در صورتی که روزانه ۱ تا ۲ ساعت به تمرین بپردازید، می‌توانید در ۴ تا ۶ هفته به مبانی این زبان برنامه‌نویسی مسلط شوید. دوره‌های آموزشی مانند بوت‌کمپ‌ها می‌توانند روند این فرآیند را تسریع بخشیده و مسیر یادگیری را سهل نمایند.

مدت زمان یادگیری پایتون

مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون به برنامه‌ریزی و تعهد شما بستگی دارد. اگر هر روز چند ساعت را به‌طور منظم به یادگیری و تمرین اختصاص دهید، اصول اولیه را می‌توانید در طول یک ماه فراگیرید. برای تسلط کامل به پایتون در دو ماه، باید به‌صورت فشرده از صبح تا عصر تمرین کنید که اختصاص دادن این زمان برای بسیاری از افراد دشوار است. گزینه بهتر برای افراد شاغل یا دانشجویان، برنامه‌ریزی پنج‌ماهه با روزانه دو ساعت تمرین خواهد بود.

مدت زمان یادگیری پایتون از سطح پایه به‌صورت خودآموز ممکن است تا یک سال و نیم نیز به طول انجامد؛ اما در صورت داشتن تجربه در زمینه برنامه‌نویسی، در طول ۲ تا ۳ ماه می‌توانید به نوشتن برنامه‌های ساده پایتون تسلط یابید. برای این امر می‌بایست تمرین مداوم داشته باشید و با سوال‌های مختلف روبه‌رو شوید تا تسلط کامل در آموزش پایتون را به‌دست آورید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بوت کمپ آموزش پایتون مکتب شریف کلیک کنید.

یادگیری پایتون از صفر

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا و سطح بالا است که به‌دلیل سادگی و سینتکس قابل فهم، به محبوبیت زیادی در میان برنامه‌نویسان دست یافت. اگر قصد یادگیری پایتون از صفر را دارید و تاکنون تجربه برنامه‌نویسی نداشته‌اید، پیشنهاد می‌شود که در ابتدا برای گذراندن دوره‌های آموزش مبانی و اصول برنامه‌نویسی اقدام نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از پایتون مقدماتی داشته باشید و مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون برای شما با سهولت و سرعت بیشتری پشت سر گذاشته شود.

دوره‌ های پایتون و بوت ‌کمپ‌ ها

بوت‌کمپ‌ها‌ به‌عنوان دوره‌‌های فشرده و کاربردی طراحی شده‌‌اند تا مدت زمان یادگیری زبان پایتون را کوتاه کرده و شما را برای ورود به بازار کار آماده نمایند. بوت کمپ پایتون نیز دقیقاً همین هدف را دنبال می‌کند. با شرکت در دوره پایتون می‌توانید مهارت‌های لازم برای برنامه‌نویسی این زبان را به‌سرعت کسب نموده و از طریق پروژه‌های عملی و تمرین‌های مختلف، تجربه کار عملی را نیز به‌دست آورید.

مخاطبین اصلی بوت کمپ زبان برنامه‌نویسی پایتون اغلب دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی هستند که قصد ورود به بازار کار را دارند؛ اما اگر زمینه تحصیلی شما مرتبط نبوده یا حتی اگر دانش‌آموز هستید نیز می‌توانید در بوت‌کمپ پایتون شرکت نمایید. این دوره‌ها از صفر تا صد مطالب را پوشش می‌دهند و در صورت داشتن علاقه، استعداد و انگیزه کافی، مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون برای شما کوتاه‌تر شده و شما را به یک توسعه‌دهنده بک‌اند موفق تبدیل خواهد کرد.

مطالب مرتبط: معرفی بهترین سایت آموزش آنلاین پایتون

پیش نیاز یادگیری پایتون

توانایی‌های فردی نقش مهمی در مدت زمان یادگیری پایتون و هر زبان برنامه‌نویسی دیگر دارند. این پیش‌نیازها به شما کمک می‌کنند تا در مدت زمان کوتاه‌تری به تسلط کافی دست یابید و چالش‌های مسیر یادگیری را به‌راحتی برطرف سازید. از جمله این پیش‌نیازها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

انگیزه، پشتکار و هدف از عوامل کلیدی در این زمینه هستند. باید بدانید که هدف شما از یادگیری پایتون چیست. بدون علاقه و اشتیاق به یادگیری، احتمالاً پس از گذشت مدت کوتاهی از ادامه مسیر منصرف خواهید شد. یادگیری پایتون به زمان و تلاش برای حل مسائل پیچیده نیاز دارد؛ بنابراین تعیین اهداف مشخص به شما در روزهای سخت کمک می‌کند تا مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون برایتان کوتاه‌تر به نظر برسد.

آشنایی کافی با زبان انگلیسی نیز ضروری است؛ زیرا بسیاری از منابع و فروم‌ها مانندStack Overflow به این زبان ارائه می‌شوند. تسلط به زبان انگلیسی به شما این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی بتوانید از این منابع استفاده کنید.

آشنایی با الگوریتم‌ها پیش‌نیاز یادگیری پایتون است. الگوریتم‌ها به شما کمک می‌کنند تا مسائل بزرگ را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و به‌تدریج آن‌ها را حل نمایید. در نهایت می‌توانید این مراحل را به زبان پایتون به کامپیوتر انتقال ‌دهید.

مطالب مرتبط: همه چیز درباره برنامه نویسی پایتون

نقشه راه یادگیری پایتون

برای یادگیری موثر پایتون، بهترین روش تقسیم فرآیند یادگیری به چند سطح مشخص است. این مراحل به شما کمک می‌کنند تا گام به گام به سمت تسلط بر پایتون پیش بروید. با یک نقشه راه مشخص و با در نظر گرفتن مدت زمان یادگیری پایتون، به‌صورت سیستماتیک پیشرفت کرده و می‌دانید که در هر مرحله باید چه مهارت‌هایی را باید کسب نمایید.

مرحله ۱: یادگیری مبانی پایتون

یادگیری پایتون با نصب این زبان از وب ‌سایت رسمی آغاز می‌شود. پس از دانلود و نصب پایتون 3، می‌توانید با IDEهایی مانند PyCharm کدنویسی را انجام دهید. در این مرحله، تقویت تفکر منطقی و انجام تمرین‌هایی مانند ساخت توابع ضروری است؛ سپس به یادگیری سینتکس و مفاهیم پایه‌ای پایتون از جمله انواع داده‌ها و ساختارهای داده‌ای مانند لیست‌ها و دیکشنری‌ها بپردازید. این اصول به شما کمک می‌کنند تا اسکریپت‌های ساده‌ بنویسید و با کتابخانه‌های مختلف پایتون کار کنید. با تسلط بر این مفاهیم، شما برای برداشتن قدم‌های بعدی در یادگیری پیشرفته‌تر پایتون آماده خواهید بود.

مرحله ۲: پروژه‌های کاربردی

یادگیری پایتون شامل کار روی پروژه‌ها است که به تقویت مهارت‌های برنامه‌نویسی کمک می‌کند. کار خود را با پروژه‌های ابتدایی آغاز کنید و به‌مرور به‌سراغ پروژه‌های چالش‌برانگیز بروید. انتخاب پروژه‌های چالش‌برانگیز و آن‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، شما را متعهد و باانگیزه‌ نگه می‌دارد. باتوجه به مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون، پس از اتمام پروژه‌ها، آن‌ها را با جامعه آنلاین پایتون به اشتراک بگذارید تا بازخورد مناسبی را دریافت کرده و تخصص خود را به کارفرمایان نشان دهید. این رویکرد شما را به یک برنامه‌نویس ماهر در پایتون تبدیل خواهد کرد.

مرحله ۳: تخصص در زمینه‌های مختلف

شروع یادگیری پایتون با ساخت برنامه‌های ساده است؛ اما برای پیشرفت واقعی، می‌بایست به یادگیری مفاهیم پیشرفته‌تر این زبان بپردازید. موضوعاتی مانند الگوهای طراحی نرم‌ افزار، برنامه‌نویسی شی‌گرا و ساختارهای داده و الگوریتم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. مشارکت در تمرین‌ها و پروژه‌های مرتبط به شما کمک می‌کند تا این مفاهیم را به‌خوبی درک کرده و در پروژه‌های شخصی یا منبع باز به‌کار ببرید. این دانش همچنین در مصاحبه‌های فنی ارزشمند است؛ زیرا سوالات زیادی در مورد این مباحث مطرح می‌شوند.

بعد از یادگیری پایتون چکار کنیم؟

پایتون به‌تنهایی زبان قدرتمندی است؛ اما ترکیب آن با مهارت‌های دیگر می‌تواند توانایی‌های شما را افزایش دهد و چشم‌انداز شغلی‌تان را بهبود بخشد. پس از یادگیری این زبان برنامه‌نویسی که مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون به علاقه و تمرین شما بستگی دارد، پیشنهاد می‌شود که حوزه مورد نظر خود را انتخاب کرده و براساس آن، مهارت‌های مربوطه را بیاموزید.

به‌عنوان مثال اگر به طراحی وب علاقه‌مند هستید، باید فریم‌ورک‌های جنگو و فلاسک و کتابخانه‌های مرتبط را فراگیرید. کدیاد دوره‌های آموزشی کاملی را برای جنگو (Django) ارائه داده است. همچنین در صورت علاقه‌مندی به هوش مصنوعی، یادگیری ماشین (Machine Learning) می‌تواند گزینه مناسبی باشد. باید توجه داشته باشید که یادگیری یک زبان به‌تنهایی کافی نیست و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد نیاز به تخصص‌های مکمل دارید.

مطالب مرتبط: کاربرد زبان پایتون در حوزه های مختلف

عوامل تاثیرگذار بر زمان یادگیری پایتون

تحقیقات نشان داده‌اند که کاربران پلتفرم Dataquest در کمتر از یک سال به اهداف خود از یادگیری پایتون دست یافته‌اند. حتی برخی از کاربران با تنها ۱۰ ساعت مطالعه در هفته، طی شش ماه توانسته‌اند به مهارت کافی در برنامه‌نویسی پایتون دست یابند. یادگیری پایتون شبیه به یادگیری زبان‌هایی مانند انگلیسی است؛ همواره موارد جدیدی برای یادگیری وجود دارند. اگرچه می‌توان در مدت زمان کوتاهی به مهارت‌های پایه‌ای مانند کدنویسی تابع‌محور دست یافت، مدت زمان یادگیری پایتون به اهداف شخصی و میزان زمانی که فرد روزانه به آن اختصاص می‌دهد، بستگی دارد.

جمع بندی

یادگیری پایتون هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد و همواره موارد جدیدی برای آموختن وجود دارند. با انجام پروژه‌های تمرینی و مرور کدهای قبلی، رشد خود را در این مسیر احساس خواهید کرد. برای جلوگیری از دل‌زدگی در مدت زمان یادگیری برنامه نویسی پایتون، روی پروژه‌هایی کار کنید که به آن‌ها علاقه‌مند هستید. اگر یادگیری پایتون را در مسیر درستی ادامه دهید، به‌مرور‌زمان مهارت‌های لازم را کسب خواهید کرد. بوت کمپ مکتب شریف با دوره‌های آموزشی متنوع، شما را در این مسیر یاری می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *