منوی دسته بندی

معرفی انواع نرم افزار تحلیل داده برای دیتا آنالیست ها

ابزارهای تحلیل داده

تحلیلگران و متخصصان داده برای اینکه بتوانند تحلیل داده (data analysis) را در بالاترین سطح ممکن انجام دهند، از نرم‌افزاری استفاده می‌کنند که بهترین نتایج را در چندین زمینه به آنها ارائه دهد. از میان این موارد می‌توان به اجرای الگوریتم‌ها، آماده‌سازی داده‌ها، امکان پیش‌بینی و همچنین خودکارسازی فرآیندها اشاره کرد. بدین ترتیب یک نرم افزار تحلیل داده مناسب می‌تواند به بهترین شکل ممکن کارهای استاندارد مانند رسم نمودار و گزارش‌دهی را انجام دهد. در این مطلب قصد داریم به معرفی چند نرم افزار تحلیل داده بپردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره تحلیل داده (بوت کمپ مکتب شریف) کلیک کنید.

منظور از تحلیل داده چیست؟

تحلیل داده فرایند درک، پاک‌سازی، آماده‌سازی و واکاوی داده‌ها است و جهت استخراج اطلاعات سودمند برای تصمیم‌گیری انجام می‌شود. در دنیای امروز، تحلیل داده‌ها در بیشتر شاخه‌های علوم و صنعت از جمله اقتصاد، رشته‌های مهندسی، بازاریابی، پزشکی و غیره کاربرد دارد.

به عبارت دیگر، فرایند تحلیل داده با شفاف‌سازی، درک یا تفسیر افراد و اشیا، باعث دستیابی به یک محتوای معنی‌دار و نمادین از اطلاعات کیفی و کمی می‌شود. دو روش اساسی برای تجمیع و تفسیر داده‌ها وجود دارند که عبارتند از تحلیل کیفی و کمی. این استراتژی‌ها می‌توانند به طور مستقل یا همزمان مورد استفاده قرار گیرند؛ چرا که در واقع هر دو اهداف یکسانی دارند.

تحلیل معمولا به تحلیل عددی مربوط می‌شود و در طی آن، داده‌ها جمع‌آوری و طبقه‌بندی شده و سپس با استفاده از مجموعه‌ای از روش‌های آماری یافته‌های قطعی محاسبه می‌شوند. از سوی دیگر، تحلیل کیفی به تحلیل اطلاعاتی می‌پردازد که قابل اندازه‌گیری نیستند و بیشتر به حصول درک و بینش اشیا مربوط می‌شود.

مطالب مرتبط: چگونه تحلیلگر داده شویم؟

ابزارهای تحلیل داده کدامند؟

استراتژی‌های تحلیل داده‌ها دربرگیرنده ابزارهایی هستند که به کاربران کمک می‌کند تا از اتلاف وقت و مدیریت حجم زیادی از اطلاعات جلوگیری به عمل بیاید. این ابزارها همچنین انعطاف‌پذیری را افزایش داده و اعتبار فرایند تحلیل داده‌ها را نیز بهبود بخشند. اصطلاح دیگری که در زمینه تحلیل داده وجود دارد، تحلیل پوششی داده است. این نوع تحلیل مبتنی بر یکسری کارهای بهینه‌سازی با استفاده از برنامه‌ریزی خطی است که به آن روش ناپارامتریک نیز گفته می‌شود. در ادامه مطلب به معرفی چند نرم افزار تحلیل داده می‌پردازیم.

نرم‌افزار اکسل

مایکروسافت اکسل یکی از پرکاربردترین برنامه‌ها برای تحلیل داده است. از میان محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل این نرم‌افزار می‌توان به pivot table موجود در آن اشاره کرد که توسط بسیاری از تحلیلگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکسل پلتفرمی کاربرپسند برای تحلیل داده فراهم می‌کند. در چنین پلتفرمی کاربران می‌توانند به طور موثر مجموعه داده‌ها را سازماندهی و تفسیر کنند.

نرم‌افزار MAXQDA

نرم‌افزار MAXQDA یک ابزار تحلیل داده‌های کیفی برای ویندوز و مک است که با برخورداری از ویژگی‌های نوآورانه، به کاربران برای سازماندهی و تفسیر داده‌های کیفی از منابع مختلف کمک می‌کند. برخلاف برخی از سایر ابزارها، MAXQDA از طیف گسترده‌ای از منابع و فرمت‌های داده پشتیبانی می‌کند. کاربران می‌توانند داده‌های متنی سنتی را از منابع مختلف و همچنین انواع مختلف داده‌های چندرسانه‌ای مانند ویدیوها یا فایل‌های صوتی را به این نرم افزار وارد کنند.

علاوه بر این، این نرم افزار با ارائه یک ابزار ترکیبی به کاربران امکان می‌دهد از داده‌های کمی و کیفی برای یک فرآیند تحلیلی کامل‌تر بهره بگیرند. این سطح از تطبیق‌پذیری سال‌ها است که MAXQDA را به یکی از بهترین نرم‌افزارهای تحلیل داده در جهان تبدیل کرده است.

نرم‌افزار MATLAB

نرم‌افزار MATLAB تنها یک بسته آماری نیست، بلکه یک محیط محاسبات عددی است که انعطاف‌پذیری بسیار بیشتری نسبت به نرم‌افزارهای آماری محض، به خصوص برای تحلیل‌های پیشرفته‌تر ارائه می‌دهد. شما برای انجام تحلیل داده در متلب باید زبان برنامه‌نویسی آن را یاد بگیرید.

با اینکه از متلب بیشتر در زمینه علوم و مهندسی استفاده می‌شود، اما جعبه ابزار آماری و جعبه ابزار اقتصادسنجی آن نیز برای تحلیل داده‌های علوم اجتماعی بسیار قدرتمند و مفید هستند. از میان مزایای استفاده از متلب برای تحلیل داده آماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یادگیری و استفاده آسان
  • قدرتمند و همه‌کاره
  • کارایی بالایی و مقیاس‌پذیر
  • دارای ابزارهای نوآورانه و تعاملی
  • قابل اعتماد

نرم‌افزار SPSS

نرم افزار spss برای تحلیل داده

نرم‌افزار SPSS یک بسته قدرتمند در تحلیل آماری است. عبارت SPSS مخفف Statistical Package for the Social Sciences است و بسیاری از پژوهشگران از آن برای تحلیل داده‌های آماری پیچیده استفاده می‌کنند. در اصل بسته نرم افزاری SPSS برای مدیریت و تحلیل آماری داده‌های علوم اجتماعی ایجاد شده است.
آمار توصیفی و دو متغیره، پیش‌بینی نتایج عددی و پیش‌بینی و شناسایی گروه‌ها توسط این نرم‌افزار تحلیل داده امکان‌پذیر است. این نرم افزار همچنین ویژگی‌های مفیدی همچون تبدیل داده، نمودارسازی و بازاریابی مستقیم را نیز ارائه می‌دهد.

نرم افزار تحلیل آماری SAS

نرم‌افزار SAS یک مجموعه نرم‌افزاری است که می‌تواند داده‌ها را از منابع مختلف استخراج، تغییر، مدیریت و بازیابی کند و روی آنها تحلیل آماری انجام دهد. این نرم افزار شامل طیف وسیعی از تحلیل‌های آماری از جمله تحلیل واریانس، تحلیل رگرسیون، تحلیل داده‌های طبقه‌بندی‌شده، تحلیل چندمتغیره، تحلیل بقا، تحلیل روان‌سنجی، تحلیل خوشه‌ای و تحلیل ناپارامتریک است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بوت کمپ تحلیل داده مکتب شریف کلیک کنید.

انتخاب بهترین نرم افزار تحلیل داده‌های آماری

هنگامی که داده‌های خود را آماده کردید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای مختلف به تحلیل آنها بپردازید. اما چگونه می‌توان یک نرم افزار تحلیل داده پیدا کنید که برای اهداف شما مناسب باشد؟ می‌توانید کار را با در نظر گرفتن نیازهای تجاری خود و همچنین مساله یادگیری افرادی که قرار است از ابزار تحلیلی شما استفاده کنند، شروع کنید.

آیا قرار است نرم افزار تحلیل داده توسط تحلیلگران داده پیچیده و دانشمندان داده مورد استفاده قرار گیرد؟ آیا کاربران آن را افراد غیر فنی تشکیل می‌دهند که به یک رابط بصری نیاز دارند؟ و اینکه آیا نرم‌افزار مربوطه باید برای هر دو نوع کاربر مناسب باشد؟

مطالب مرتبط: معرفی انواع مهارت تحلیل داده که هر تحلیلگر داده‌ای به آن ها نیاز دارد

سخن آخر

در این مطلب به معرفی برخی از بهترین نرم‌افزارهای تحلیل داده پرداختیم و به برخی از معیارهای انتخاب بهترین نرم‌افزار اشاره کردیم. یک معیار دیگر، می‌تواند مشاهده نمونه تحلیل نرم افزار مورد نظر باشد. شما همچنین می‌توانید با دانلود نرم افزار تحلیل داده و کمی کار کردن با آن، به سطح توانمندی آن پی ببرید و ببینید که آیا می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهایتان باشد یا نه. از سوی دیگر، یک راهکار بهینه نیز می‌تواند استفاده از نرم افزار تحلیل داده ایرانی باشد.

مکتب شریف برگزارکننده برترین و جامع‌ترین دوره‌های تحلیل داده در ایران است. ما در مکتب شریف به شما کمک می‌کنیم تا برای داشتن یک شغل فنی با درآمد عالی و سرمایه‌گذاری روی دوره‌های تحلیل داده آنلاین، یک مسیر مطمئن را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *