منوی دسته بندی

معرفی انواع مهارت تحلیل داده که هر تحلیلگر داده‌ای به آن ها نیاز دارد

مهارت های تحلیل داده

با توجه به داده‌محور بودن جریان اطلاعات در دنیای امروز، استخدام تحلیلگر داده به سازمان‌ها و کسب و کارها کمک می‌کند تا از قدرت داده‌ها استفاده کرده و آن‌ها را قادر به تصمیم‌گیری و بهینه‌سازی داده محور فرایندها کنند. در حقیقت با تبدیل داده‌های خام به داده‌هایی معنادار، تجزیه و تحلیل داده‌ها به کسب و کارها برای شناسایی فرصت‌ها، کاهش خطرات و همینطور ارتقای عملکرد کلی آن ارگان کمک قابل توجهی می‌کند. در این مطلب از وب سایت مکتب شریف تمامی نکاتی که باید در خصوص مهارت تحلیل داده بدانید، به شما ارائه شده است.

رشته تحلیل داده چیست؟

در صورتی که می‌خواهید با شرایط تحلیلگر داده آشنا شوید ابتدا بهتر است که درکی کلی از این رشته داشته باشید. داده کاوی از علوم مهمی است که به بازرسی، پاک‌سازی، تبدیل و مدل‌سازی داده‌ها برای کشف اطلاعات مفید و نتیجه‌گیری می‌پردازد. تجزیه و تحلیل داده در واقع عملیاتی چندوجهی است که تکنیک‌ها و روش‌های مختلف برای تفسیر داده‌ها از منابع مختلف را در برمی‌گیرد و در قالب‌های مختلف ساختار یافته و بدون ساختار انجام می‌شود.

به بیانی دیگر تحلیل داده صرفا یک فرایند نیست؛ ابزاری است که کسب و کارها را برای تصمیم‌گیری آگاهانه، پیش‌بینی فرایندها و ارتقای کارایی عملیاتی توانمند خواهد کرد. در حقیقت می‌توان اینطور گفت که تحلیل داده ستون اصلی برنامه‌ریزی استراتژیک و هدفمند در مشاغل، دولت‌ها و دیگر سازمان‌ها به شمار می‌آید. برای نمونه یک شرکت فعال در زمینه تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید.

به واسطه مهارت تحلیل داده به عنوان یکی از الزامات شغل حسابداری، این شرکت می‌تواند رفتار، ترجیحات و الگوهای خرید مشتریان خود را به خوبی درک کند. در مرحله بعدی می‌تواند با بهره‌مندی از این اطلاعات از آن‌ها در راستای شخصی‌سازی تجربیات مشتری، پیش‌بینی فروش و همینطور بهینه‌سازی استراتژی‌های بازاریابی استفاده کند که در نهایت می‌تواند رشد آن کسب و کار و رضایت مشتری را به همراه داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره تحلیل داده مکتب شریف کلیک کنید.

مهارت تحلیل داده در چه زمینه‌هایی می‌تواند مفید باشد؟

به طور کلی باید گفت که تجزیه و تحلیل داده‌ها ابزاری همه کاره و ضروری است که کاربردهای زیادی در صنایع و حوزه‌های مختلف پیدا می‌کند. توانایی آن در استخراج بینش‌های عملی از داده‌ها، آن را به یک رکن اساسی در تصمیم‌گیری و حل مسئله تبدیل کرده است. بیایید در ادامه این بخش برخی از کاربردهای کلیدی تجزیه و تحلیل داده‌ها را بررسی کنیم.

تجارت و بازاریابی

مهارت آنالیز داده در حوزه تجارت و بازاریابی به شکل تحقیقات بازار و پیش‌بینی بازار دنبال می‌شود. با این مهارت کلیدی به شناسایی فرصت‌ها برای توسعه محصول، استراتژی‌های قیمت‌گذاری و گسترش بازار کمک شایان توجهی می‌شود. ضمنا مدل‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانند فروش آینده را بر اساس داده‌های تاریخی، فصلی و عوامل خارجی پیش بینی کنند.

تشخیص بیماری‌ها

آموزش تحلیلگر داده برای تشخیص بیماری‌ها امری ضروری است. از تفسیر تصاویر پزشکی (مانند MRI، اشعه ایکس) تا تجزیه و تحلیل سوابق بیمار از این روش استفاده می‌شود تا مدل‌های یادگیری ماشین بتوانند به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کنند. بسیاری از شرکت‌های داروسازی هم به لطف تجزیه و تحلیل داده‌ها به نتایجی شگفت‌انگیز در زمینه شناسایی داروهای جدید، پیش‌بینی تاثیرگذاری آن‌ها و همینطور بهینه‌سازی آزمایشات بالینی رسیده‌اند.

حوزه مالی و تجارت الگوریتمی

موسسات مالی از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای ارزیابی ریسک اعتباری، شناسایی کردن فعالیت‌ها و همینطور مدل‌سازی ریسک‌های بازار استفاده می‌کنند. مورد بعدی در ارتباط با تجارت الگوریتمی است. اصولا مهارت تحلیل داده در راستای توسعه الگوریتم‌های معاملاتی که داده‌های بازار را تجزیه و تحلیل می‌کنند و معاملات را به شکل خودکار طبق استراتژی‌هایی از قبل تعریف شده انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط: چگونه تحلیلگر داده شویم؟

انواع مهارت لازم برای تحلیلگر داده

مهات های لازم برای تحلیلگر موفق

برای یادگیری روش تجزیه و تحلیل داده ها و استخدام در شرکت‌های معتبر چه مهارت‌هایی مورد نیاز است؟ اولین مهارت، تسلط بر نرم‌افزارهای مختلف آماری و تحلیلی است. در حال حاضر نرم‌افزارهای آماری و تحلیلی بسیاری موجود هستند که در ابین بین تسلط بر بعضی از آن‌ها برای هر تحلیلگر داده‌ای مهم است. از جمله این نرم‌افزارها می‌توانیم به Excel، R، Python، SQL و Tableau اشاره کنیم. در ادامه این بخش سایر مهارت‌های مورد نیاز برای یک data analyst را به شما معرفی خواهیم کرد.

حل مساله و تفکر انتقادی

اصولا بخش مهمی از تحلیل داده‌ها مستلزم برخورداری از مهارت حل مسئله است. در واقع تجزیه و تحلیل داده‌ها نوعی حل مسئله به شمار می‌آید. مهارت حل مسئله کمک می‌کند تا تحلیلگر‌ بداند که تحلیل داده چیست و کدام روش جز بهترین روش‌های تحلیل داده طبقه‌بندی می‌شود.

مهارت‌های تحلیلی

مهارت ضروری دیگر برای تحلیل داده، مهارت تحلیلی است. تحلیلگران داده‌ با مجموعه وسیعی از داده‌ها سروکار دارند. مهارت تحلیلی کمک می‌کند تا تحلیلگر بتواند مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها را برای شناسایی الگوها، روندها و بینش‌ها تجزیه و تحلیل کند. برای ارتقا مهارت‌های تحلیلی خود می‌توانید از ابزارهای مختلف مانند سایت تحلیل داده و یا فیلم‌های آموزشی نیز کمک بگیرید.

توجه به جزئیات و همکاری موثر با اعضای تیم

به طور کلی تجزیه و تحلیل کردن داده‌ها نیاز به داشتن تمرکز دقیق دارد. زیرا تجزیه و تحلیل کد و یا دیگر جزئیات فنی شامل خواندن و ارزیابی کدگذاری پیچیده یا ساختار فنی است. به همین خاطر هم می‌توان گفت که پرداختن به جزئیات، مهارتی کلیدی برای تحلیلگران داده است. از طرفی دیگر همکاری موثر با سایر اعضای تیم تحلیل داده باعث می‌شود نتایج و دستاورهای مثبت شما افزایش پیدا کند.

برنامه‌نویسی آماری (Statistical Programming)

در کل زبان‌های برنامه‌نویسی آماری مانند R یا Python، شما را قادر می‌کنند تا تجزیه ‌و تحلیل‌های پیشرفته را به ‌روش‌هایی انجام دهید که نرم‌افزار اکسل نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد. توانایی نوشتن برنامه به این زبان‌ها به ‌این معنی است که می‌توانید مجموعه‌ی داده‌های بزرگ را به ‌طور کارآمدتر پاک‌سازی، تجزیه ‌و تحلیل و تجسم کنید.

زبان SQL؛ یک مهارت کلیدی برای تحلیل داده

زبان SQL نوعی زبان استانداردی است که به منظور برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یادگیری این زبان به شما کمک می‌کند اطلاعات ذخیره شده در پایگاه مربوط به داده‌های رابطه را به ‌روزرسانی و در عین حال سازماندهی کنید.

لازم به ذکر است که شما با داشتن این مهارت می‌توانید ساختارهای داده را نیز اصلاح کنید. با توجه به اینکه درصد بالایی از تحلیلگران داده با هدف دسترسی به داده‌های پایگاه داده به SQL احتیاج دارند، قطعا این زبان مهم‌ترین مهارت برای یادگیری این حرفه به شمار می‌آید.

یادگیری ماشین

یادگیری ماشین یا همان Machine Learning شاخه‌ای از هوش مصنوعی (AI) است و به یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌ها در علم داده تبدیل شده است. این مهارت بر ساخت الگوریتم‌هایی متمرکز است که برای یافتن الگوها در مجموعه‌ی داده‌های بزرگ طراحی شده‌اند و دقت آن‌ها را در طول زمان بهبود می‌بخشد.

طبیعتا به هر میزان که الگوریتم یادگیری ماشین بتواند داده‌های بیشتری را پردازش کند، هوشمندتر شده و قابلیت پیش‌بینی دقیق‌تر را ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد تسلط بر یادگیری ماشین از سوی تحلیلگران داده انتظار نمی‌رود اما باید بگوییم که توسعه مهارت‌های یادگیری ماشین می‌تواند یک مزیت رقابتی در بازار کار تحلیل داده باشد.

حقوق تحلیلگر داده در ایران و سایر نقاط دنیا

درآمد تحلیلگر داده در کشور چقدر است؟ به طور کلی بازار کار و درآمد یک تحلیلگر داده بر اساس نوع کشور، سازمانی که فرد تحلیلگر درآن حضور دارد، نقش سازمانی و نوع قرارداد متغیر است. برای مثال ممکن است که بین تحلیلگر داده دورکار با تحلیلگر داده حضوری از لحاظ درآمد و حقوق تفاوت بسیاری وجود داشته باشد. حقوق کارشناس تحلیل داده نیز بر اساس مدرک تحصیلی و تجربه کاری، متفاوت خواهد بود.

خوب است بدانید که وضعیت شغلی مهارت تحلیل داده در کشورهای پیشرفته وضعیت به مراتب بهتری در مقایسه با کشورهای در حال توسعه دارد. چرا که این کشورها بودجه خوبی را برای رشد و گسترش کسب و کارهای مبتنی بر داده اختصاص داده‌اند. برای نمونه شهر دبی یکی از آن شهرهایی است که سازمان‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر داده به وفور در آن یافت می‌شوند. چنین شرایطی برای کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، آلمان و انگلیس نیز صدق می‌کند. جالب است بدانید که پیش‌بینی‌های کارشناسان نشان از رشد تقاضا و گسترش بازار کار تحلیلگری داده در سال‌های آینده دارد.

مطالعه بیشتر: معرفی انواع نرم افزارهای تحلیل داده برای دیتا آنالیست‌ها

نتایج تحلیل داده یا Data Analysis برای کسب ‌و کارها

در دنیای امروزه، دیجیتالی شدن بسیاری از فرایندها و قابلیت انجام بسیاری از امور به صورت آنلاین، اهمیت و تاثیر تحلیل فرایندها و داده‌ها را نشان می‌دهد. همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، اهمیت تحلیل داده یا Data Analysis در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات بعدی هر سازمان یا برندی دیده خواهد شد.

به طور کلی آنالیز دیتا نتایج زیر را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه دارد:

  • ارتقای عملکرد
  • درک شفاف از بازار
  • کشف فرصت‌ها
  • افزایش دانش در زمینه فعالیت خود
  • ارائه محصولات / خدمات جدید یا بهبود محصولات/ خدمات فعلی
  • تصمیم‌گیری بهتر

سخن آخر

نقش تحلیلگر داده در کسب و کارهای مبتنی بر داده‌ بسیار مهم است. تحلیلگران داده‌ وظیفه تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها را دارند و نتایج تحلیل آن‌ها می‌تواند برای تصمیم‌گیری آگاهانه تجاری بسیار تاثیرگذار باشد. بنابراین می‌توان چشم انداز شغلی تحلیلگران داده‌‍ را بسیار روشن دانست. مجموعه مکتب شریف یکی از مراکز معتبر کشور در زمینه برگزاری بوت کمپ‌های آنلاین برنامه‌نویسی است. به این منظور می‌توانید به بخش اختصاص یافته در سایت ما برای بوت کمپ آنلاین تحلیل داده مراجعه کرده و بعد از کسب مهارت‌های فنی و شغلی به تدریج وارد بازار کار شوید.

آموزش برنامه نویسی با بوت کمپ های برنامه نویسی مکتب شریف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *