منوی دسته بندی

در این قسمت از رادیو مکتب در مورد ضرورت و روشهای تقویت زبان انگلیسی برای برنامه نویسان صحبت می‌کنیم. موضوعی که سوال خیلی از افراد برای شروع یادگیری برنامه نویسی است.

در بخش اول صحبت هایمان قرار است که در مورد ضرورت یادگیری و تقویت زبان صحبت کنیم و در ادامه هم گفتگویی را با یکی از اساتید خوبمان در مجموعه مکتب شریف خواهیم داشت که چند سالیست در این حوزه در حال آموزش و تربیت برنامه نویس ها در بوت کمپ هاست و قرار است که درباره این چالش در یادگیری برنامه نویسی با هم صحبت کنیم.

بیاید با این سوال شروع کنیم که اصلاً تقویت زبان انگلیسی چه ضرورتی دارد؟ چرا باید یک برنامه‌نویس یا کسی که در حال یادگیری برنامه‌نویسیست، زبان انگلیسی خودش را تقویت کند؟

می‌خواهم یک سری دلیل برای شما بیاورم که همین ابتدای کار یک دید خوب از این موضوع داشته باشید. خب! مطمئناً همه شما میدانید که زبان‌انگلیسی به دلیل گستردگی بسیار زیادی که در تمام دنیا دارد، به نوعی زبان اصلی ارتباطی مردم‌ کشورهای مختلف به حساب می آید. جالب است که بدانید حدود 1.5 میلیارد نفر در سراسر جهان به زبان انگلیسی صحبت می کنند و با اختلاف فراوان، در حال حاضر رایج‌ترین زبان دوم مورد استفاده در اغلب کشورهای دنیاست. یکی از دلایلی که زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی برنامه نویسان شناخته می شود این است که بیش از یک سوم زبان‌های برنامه‌نویسی در کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا، انگلستان، کانادا و استرالیا توسعه پیدا کرده و خب تمامی این کشورها انگلیسی زبان هستند.

همانطور که می دانید اینترنت در بریتانیا و آمریکا ابداع شده و کاملا طبیعیست که بسیاری از محتوای اصلی آن به زبان انگلیسی نوشته شود. به همین دلیل انگلیسی را می‌توانیم زبان‌ اصلی اینترنت بدانیم. قاعدتاً شما به عنوان یک برنامه‌نویس در آینده نیاز دارید که محتواهای مختلفی که به زبان انگلیسی هست را برای تکمیل فرآیند یادگیری تان مطالعه کنید، پس دانستن زبان انگلیسی یک شرط لازم برای تبدیل شدن به یک نیروی برنامه‌نویس حرفه ای می باشد.

سومین دلیلی که خیلی هم می تواند حائز اهمیت باشد، بحث گستردگی منابع و مستندات آموزشی و تدریس آنلاین مفاهیم برنامه نویسی با استفاده از زبان انگلیسی هست. جالب است بدانید که زبان انگلیسی، حدودا 62 درصد از محتواهای آنلاین و آموزشی دنیا را پوشش می دهد. این درصد نشان دهنده‌ی این است که حجم زیادی از منابع و مستندات آموزش آنلاین مخصوصاً در حوزه یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی به زبان انگلیسی هست.

و اما چهارمین دلیل اهمیت بسیار زیاد زبان انگلیسی، امکان حضور در  جوامع برنامه نویسان دنیا، تعامل و برقرار کردن ارتباط فعال با آن‌هاست. یک سری از سایت‌ها و انجمن‌هایی  مثل GITHUB و STACK OVER FLOW و DEV.TO وجود دارند که شما میتوانید با عضویت در آنها از محتواهای مختلف و همچنین تجربیات سایر برنامه‌نویسان استفاده کنید و حتی در زمینه‌ی رفع خطا و باگ‌یابی از کمک و توصیه های آن ها بهره مند شوید.

راه‌های تقویت زبان انگلیسی

خب تا اینجا ما از ضرورت و اهمیت تقویت زبان انگلیسی برای شما دلایلی را آوردیم. در بخش دوم قرار است که در رابطه با راهکارهای مختلف تقویت زبان انگلیسی علی‌الخصوص برای برنامه‌نویسان بررسی هایی را داشته و همراه آقای احسان کشفی از مدرسان مجموعه مکتب شریف باشیم.

ایشان متخصص زبان php و JS و استاد 6 دوره از بوت کمپ های ما هستند و تا الان بیش از 100 برنامه نویس از بوت کمپ های ایشان فارغ التحصیل شده اند. قرار است تجربیاتشان را در خصوص راهکار و چالش های تقویت زبان انگلیسی برای کاروندان بوت کمپ ها، با ما در میان بگذارند.

+خب آقای کشفی! به عنوان شخصی که چندین ساله سابقه‌ی برنامه‌نویسی و از اون مهم‌تر تدریس برنامه‌نویسی رو دارید، به نظرتان کاروندان ما برای استفاده‌ی حداکثری از بوت‌کمپ های آموزشی از چه روش هایدی می توانن زبان انگلیسی شان را تقویت کنند؟

– ببینید دوستان، تو مرحله اول برای اینکه بتونید به تسلط خوبی از زبان انگلیسی برسید باید درگیرش باشید. این درگیر شدن یعنی چه؟ یعنی اینکه مثلاً در آموزش برنامه‌نویسی بروید و داکیومنت‌های با زبان اصلی را بخوانید و سعی کنید با آنها کلنجار بروید! مطمئناً در ابتدا کار خیلی سختی به نظر می‌رسد، مخصوصاً برای کسی که پیشینه‌ی زیادی از زبان‌انگلیسی ندارد و ممکن است با حجم زیادی از لغات جدید و ناآشنا روبرو شود.

در مواجهه با این لغات، در اوایل شاید نیاز باشد که بارها و بارها از مترجم‌های آنلاین مثل Google Translate استفاده کنید تا با این کلمات و ساختارها آشنا شوید. همانطور که گفتم در ابتدا سخت است ولی مطمئناً کم‌کم این دوستانمان راه افتاده و کمتر به دیکشنری سر میزنند و بعد از یه مدت وقتی با کلمات تخصصی زبان برنامه‌نویسی آشنا شدند، دیگر نیاز به مترجم ندارند! با این روش به مرور به تسلط بیش‌تری روی منابع و ویدئوهای انگلیسی مرتبط با برنامه‌نویسی می رسند و حضور در انجمن‌های برنامه‌نویسی و دیدن ویدئوهای یوتیوب برایشان تبدیل می شود به یک کار همیشگی.

کاروندان عزیزمان اگر در مسیر تقویت زبان انگلیسی بتوانند همه مهارت های زبان را که شامل لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ هست، همزمان کار کنند و همه‌را با هم جلو ببرند خیلی نقش بسزایی در تقویت زبان انگلیسی شان می تواند داشته باشد.

+با توجه به زمان محدودی که کاروندان ما دارند، کدام یک از این چهار مهارتی که به آن ها اشاره کردید، می تواند اهمیت بیشتری داشته و بیشتر به کار کاروندان بیاید؟

-در حوزه‌ی یادگیری برنامه نویسی از این چهار مهارت دو مهارت خیلی پررنگ است و به کار می آید که همان توانایی درک شنیداری و خوانش هست .

شما به این دو مهارت برای همراهی با منابع متنی و یا ویدئویی بوت‌کمپتان نیاز دارید. البته در این بین باید بگویم که دیدن ویدئوهایی با موضوعات خارج از حوزه‌ی برنامه‌نویسی هم خیلی می‌تواند برای تقویت زبان‌ انگلیسی کاربردی باشد.گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی و یا کنفرانس‌های TED از بهترین‌راه‌های آشنایی با زبان معیار انگلیسی هست.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در تقویت زبان این است که بروید و تعداد قابل توجهی از لغات تخصصی را یاد بگیرید. وقتی لغات را بلد باشید بهتر میتوانید داکیومنت‌ها را متوجه بشوید. در حوزه‌ی برنامه‌نویسی هم به خاطر محدودیت لغات تخصصی و تکرار زیاد این لغات راحت‌تر میتوانید با برنامه‌ریزی حفظشان کنید. مثلاً روزی پنج عدد لغت را حفظ کنید! با این روش در طول بوت کمپتان می توان اگه بتوانید بفهمید و معنیش رو متوجه بشوید دیگر تمام است. یک سری از اصطلاحات پایه‌ی زبان‌های برنامه‌نویسی هم هستند که لازم است که حتماً یادشان بگیرید مثل input  – output – variable – function – Array – IDE و خیلی از لغت های مشابه.

اجازه بدهید یک استراتژی برای حفظ لغات به شما یاد بدهم که خیلی میتواند موثر باشد و در طولانی مدت در ذهنتان بماند. اول اینکه هرگز لغات رو به تنهایی یاد نگیرید. یعنی چه؟ یعنی اینکه معنی این لغات را در جمله یاد بگیرید. دوم اینکه یک وضعیت یا لغت مشابه در زبان مادری را با کلمه جدید پیوند بزنید. مثلاً چشم هایتان را ببندید و به آن لغت فکر کنید و دنبال این باشید که شما را یاد چه می‌ندازد! و سوم اینکه حتما اطراف خودتان و هرچه که پیرامونتان میگذرد را سعی کنید به زبان انگلیسی توصیف کنید.

و در نهایت می‌رسیم به فیلم های یوتیوب که یکی از مهمترین ابزارها برای تقویت زبان انگلیسی می توانند باشند. فیلم‌های یوتیوب به خاطر مخاطب بالای بینندگان و وجود ویدئوهای آموزشی با زبان اصلی،  قابلیت زیرنویس و البته ترجمه زیرنویس به زبان‌های دیگر، شرایط را برای یادگیری بهتر فراهم کرده اند. در دیدن این ویدئوها سعی کنید اگر محتوای کلامی را متوجه نشدید از زیرنویس انگلیسی استفاده کنین. هیچوقت این ویدئوها را با زیرنویس فارسی نبینید، هر جایی از متن را که متوجه نشدید برای خودتون ترجمه کنید و به ویدئو برگردید. به زبان بدن و نحوه تلفظ کسی که صحبت می کند توجه کنید و نُت برداری کنید.

یک سری کانال های آموزش زبان هم در یوتیوب هست که خیلی میتواند برای تقویت زبان کمکتان کند مثل کانال فرازبان، لرن اند اینجوی، بی بی سی لرن انگیلیش، باب د کانادین و سایت های مشابه دیگر.

رسیدیم به ایستگاه آخر این پادکست. امیدواریم که توانسته باشیم گوشه‌ای از دغدغه‌ی شما را برای چگونگی تقویت زبان انگلیسی برطرف کرده باشیم.

برای همه شما بهترین ها را آرزومندیم.